Gå til innhold
Arkivverket

[#82463] Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Andreas Olsen Fahret?


Gjest Per Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Karlsen

Min far Andreas Martinius Karlsen ble født 16.01.1890 i Skien. i følge ministralboken var han 'uækte' Hans foreldre var 'pige'Ingeborg Kristine Halvorsen født 31.01.1867 i Solum og 'ungkals arb' Andreas Olsen Fahret (ifølge ministralboken for Skien 1878-1890 side 122 nr.22),født i 1860. Det er den eneste opplysning jeg har om ham. Jeg har forsøkt å lete i de respektive kirkebøker i Gjerpen og Solum i Telemark. såvel som i Hedrum i Vestfold, Liknes Vest-Agder og Hornes i Aust-Agder uten resultat. Jeg har opplysninger om min farmor og hennes familie, men er også svært interresert i å finne opplysninger om min antatte farfar og hans evt. familie.Kan noen hjelpe meg?Mvh.Per Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Tror det kan bli vanskelig,det eneste som dukker opp med adresse Faret i 1900 i Telemark,er Bratsberg Amtsykehus Lenke Hvis det eneste vi vet,er navnet Andreas Olsen og at han 'kanskje' var pasient på sykehuset i 1890,er det ikke mye å starte med. Men håper det er noen lokalkjente som vet om det muligens var en gård i området her som het Faret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Her er en fyldig beskrivelse av Bratsberg amtssykehus med bilder og greier: (Lenke).Amtssykehuset ble flyttet hit i 1828 da fogden Bendix Plesner døde, denne hadde bygd et staselig hus på tomta som nå ble overdratt sykehuset fra hans enke. Telemark Sentralsjukehus ligger fortsatt på samme plassen. De gamle bygningene er vel fortsatt i noen grad i bruk av psykiatrisk avdeling.Hvis det er noen som har hatt dette som bostedsdresse senere enn 1828 må ha de hatt en nær tilknytning til sykehuset, kanskje som vaktmester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror ikke han var pasient - da ville det vel vært opplyst. Men uansett er FT1900 for langt unna i tid. FT1891 er bare et halvt år unna dåpen, og da må det være lov til å håpe at Andreas Olsen ennå bodde på Faret. I FT1891 vil man få opplyst fødestedet, og dermed er man et langt steg nærmere å kunne identifisere Andreas Olsen i andre kilder.FT1891 oppbevares i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.