Gå til innhold
Arkivverket

[#82470] Tingbok for Røros Bergrett: 1716: Iver Olsen Spells opprinnelse


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg driver for tiden og blar en del i rettergangsmaterialet for å finne ting av interesse for min egen slekt, og kommer derved av og til over noe som kunne være av interesse for andre.Den aktuelle sak begynner på side 230a i Tingboka. Et 'løst Qvindemenneske' Randi Pedersdatter, som har tjent på Røros i to års tid, fødte et drengebarn utenfor ekteskap 17/2-1716. Guttens navn: Iver. Hun har oppgitt som barnefar Oluf Christensens sønn Søren Olsen. Han stevner henne inn for Bergretten, og nekter for å ha hatt noen legemlig omgang med henne. Søren bringer inn navnet på den virkelig faren som var Oluf Ellendsen Spell 20 år gammel. Sistnevnte nekter først for farskapet, men tilstår til slutt å ha beligget Randi Pedersdatter under falskt navn: Søren Olsen!Saken strekker seg over tre rettsmøter og dommen faller den 16/5-1716, her på høyre side og siden deretter:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31182/235Jeg har ikke lest riktig alt, så det kan finnes mer informasjon om Randi Pedersdatter i rettsreferatene. Hun ble i hvert fall vist bort fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Takk for den Astrid. For meg har navnet til Ivers mor, til nå, vært ukjent. Eksakt fødselsdato til Iver ligeså.At faren var Ole Ellendsen Spell f. ca. 1796 var kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.