Gå til innhold
Arkivverket

[#82477] USA:Ovidia Sigismunda Heiss/Hus


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Ovidis Sigismunda Heiss var født 11/6-1831 og døpt 22/4-1832 i Ullensaker.Hun er folketelt i Vang 1865 og i Oslo 1875.Er ikke med i skiftet etter hennes mor i 1881.Jeg finner en som heter Ovidia Hus som reiser 5/7-1878, 46 år gml fra Christiania.Kan det være Ovidia som er født i Ullensaker? LenkeHennes søster Charlotte ser ut til å ha fått tolket etternavnet tolket feil til Hus i ft 1865 Biri.Jeg finner ikke Ovidia i utflyttingslister Skedsmo.Kanskje hennes utflytting er meldt til menighet i Oslo.Hvilken menighet i Oslo var nærmest og den mest naturlige til utfartsstedet (der båtene lå)?Var det vanlig at folk som dro 'over there' ikke ble nevnt i skifte til foreldre,slektninger selv om de levde?Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor (Chicago?) i USA hun ble folketelt,når hun døde og om hun ble gift?Hun fikk trolig ikke barn i USA pga alderen da hun reiste. Er interessert i å vite hennes liv og skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Dette var interessant. Ovidia er (halv)søster av min tippoldemor Barbara Abigael Asche g.m. Jens Fjeldstad fra Fjeldstad gård i Gjerdrum. Jeg har også tidligere funnet henne i 1865 i Vang og i Oslo i 1875, men var ikke klar over at hun emigrerte. Det må være samme person. Nå satt du meg på sporet, og hun er ihvertfall å finne i Chicago ved folketellingen i 1880: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=ILLI1880&gardpostnr=8224&merk=8224#ovre>Lenke som 'nurse'i Cook County, Illinois. Hennes (halv)bror Johan Fredrik Asche bodde i samme county med sin familie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg var nettopp inne på skiftet etter moren Hanna Heiss, og ser der at det ikke stemmer at Ovodia ikke er nevnt. Det står eksplisitt at hun er død i Chicago 8. desember 1880.(Skifteprotokoll Nedre Romerike, perioden 1880 s. 588)Hun må ha avgått ved døden like etter folketellingen. Jeg tenker allikevel på hennes skjebne; hva gjorde f.eks. at hun var på tukthuset i Christiania ved folketellingen i 1875? Av de 7 'hel'søstrene var det etter hva jeg funnet ut bare Helga som giftet seg. Hun giftet seg med min tippoldefar Jens Fjeldstad etter at hans føste kone Barbara Abigael(halvsøster til Helga og Ovidia) døde.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945Name: Ovidia Heiss Arrival Date: 22 Jul 1878 Age: 46 Years Estimated birth year: abt 1832 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Indiana Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania Microfilm Roll Number: M425_96Står oppført som svensk, men det kan være en feilregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk til Marianne og Hanne Line for deres innlegg.Marianne: Jeg finner ikke aktuell skifteprotokoll som du viser til i (3).Kan det være skifteforhandling Nedre Romerike du mener?Jeg hadde kun sett på skiftet til Ovidias far, Herr Stange Heiss.L.Schiørn som står nevnt er en av mine tipp`ene.Johan Ludvig eller Ludvig som han brukte til vanlig.I skifteutlodningen,forhandlingen står Carl Johan nevnt som barn i andre ekteskap.Han er foreløpig en gåte for meg, da jeg ikke finner hans fødsel,dåp.Iflg dåp i Gjerdrum er han far til Gulbrand Karlsen og reiser til USA kort tid etter (før)fødselen.1865,1866.Fant tilfeldig han i register til Gjerdrum bygdebok.Kanskje jeg skal lage tema om ham senere. Jeg vet ikke om du har sett det andre temaet om Ovidia (Kvinnefengsel), men kan nevne at årsaken til hvorfor hun satt i fengsel ligger hos Statsarkivet,Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Hei igjen. Jeg var litt rask sist, og glemte referansen. Jeg fant det i Skifteforhandlingsprotokoll 7 (A-10469/Heb/L0007) for Nedre Romerike. Hanna Heiss står nevnt i registeret, og det henvises til flere steder i protokollen. Jeg fant referansen til Ovidia som død i Chicago på s. 589, omtrent midt på siden.Selv har jeg ikke sett i skifteprotokollen etter Hr. Stange Heiss, Hannas mann. Er det der du finner en L. Schiørn? Jeg har sett Schiørn navnet i tilknytning til Heiss-familien (som faddere?). Skal se om jeg har noe mer om dette navnet. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Marianne: Takk for innlegg.Du trenger ikke lete etter L.Heiss.Hans mor,Louise var født Heiss og søster til herr Stange Heiss. Jeg ville nevne kun at jeg fant L.Schiørn flere steder i Hannas skifteutlodning,skifteforhandling.Eneste gåten er han (Carl Johan) som skal være bror til Ovidia og de andre jentene Heiss iflg Hannas skifteforhandling,skifteutlodning.Du har ikke noe på ham? Han er nevnt i Skedsmo bygdebok s. 118, bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Carsten: Takk.Det går fint, for da kan andre se dåpen. Carl Johans dåp er en gåte, da jeg ikke finner den.Søstrenes dåp har jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

HeiJeg har heller ikke funnet dåpen til Carl Johan, men han er nevnt i skiftet etter (halv)søsteren Johanne Randine Asche som døde i mars 1846. Da er han angitt å være 7 år, altså født rundt 1839. Han kan muligens være identisk med denne 26. år gamle herremannen Carl Heiss som drar fra Liverpool til Quebeck i august 1865: Lenke Det stemmer i hvertfall med alderen og med med at han ikke finnes i FT 1865 som hadde telledag 8.januar 1866. Avreisen kan kanskje ha sammenheng med at han hadde fått vite at han skulle bli far??? Sønnen Gulbrand er jo født i begynnelsen av februar 1866.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Ullensaker BB under Brotnu er ikke Carl Johan nevnt som sønn av løitnant Hieronymus Fredrik Stange Heiss og Johanne Asche. De hadde 6 døtre. Stange Heiss flyttet til Skedsmo i 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk til Marianne og Carsten for deres innlegg.Noen bygdebøker inneholder svakheter,feil.Så ikke alle opplysninger er med, men Carl Johan er kort nevnt i Gjerdrum og Skedsmo bygdebøker.Og i enkelte skifter-skifteforhandlinger,skifteutlodninger og skifteprotokoller, bla det Marianne nevner i (11).Jeg hadde ikke sett ham i skiftet til Johanne Randine, da jeg ikke har sett på skiftet/dødsboet hennes.Eneste mulighet er nok å opprette senere tema på ham og spørre etter ham i USA/Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.