Gå til innhold
Arkivverket

[#82478] USA: Walther Evensen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Walther Evensen, f. 13/9-1905 dro til USA 16/10-1923. Lenke Sønn av Nils og Nelly.Han ble gift med Ruth iflg dødsnotisen til hans mor (død i 1961).Walther døde i Philadelphia,Pennsylvania sept 1972 iflg SSDI på Familysearch.Kan noen finne ham i folketelling 1930 i Philadelphia eller et annet sted? Jeg er interessert i å vite om han og Ruth fikk barn,barnebarn.Er også interessert i å vite Ruths opphav og hvor,når hun ble født.Også når og hvor hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Finner en Walter Evensen i Philadelphia i 1930. Her ser det ikke ut som han er gift.Mvh ElseName: Walter Evensen Home in 1930: Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania View Map Age: 24 Estimated birth year: abt 1906 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Race: White Occupation:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Walther Evensen Arrival Date: 2 Nov 1923 Birth Year: abt 1905 Birth Location: Nrw Birth Location Other: Kristiania, Norway Age: 18 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Kristiania, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: StavangerfjordMor er Nelly Evensen, Kristiania. Walther er sykkelreperatør. Skal til onkel Chris Young i Duluth, Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Else og Hanne Line: Takk for deres innlegg.Walther var gift med Ruth, iflg. dødsnotis i Aftenposten da Nelly var død 11/1-1961.Walter døde sept 1972 og Ruth en gang etter 1961, men når?Kanskje man finner ut hvem hun var via Walters dødsfall eller hennes dødsfall.Foreldrene til Walther var nært beslektet, d.v.s. at onkel og niese var gift med hverandre.Nellys mor Anna var søster til Nils.Chris Young i Duluth,Minn. var nytt for meg.Han var enten bror eller svoger til Nils.Nelly hadde kun en bror som levde lenge (Søren,min oldefar).Og de gifte søstrene til Nelly bodde i Norge. Er det da mulig å finne Chris Young i folketellinger i USA?For å se når han er født bla.Og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei dette er muligens 'din' Chris Young:1920 United States Federal CensusName: Chris Young Home in 1920: Duluth, St Louis, Minnesota Age: 40 Estimated birth year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Ragna Young Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of immigration: 1900World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Chris August Young City: Duluth County: St Louis State: Minnesota Birth Date: 25 Oct 1879 Race: White FHL Roll Number: 1675464 DraftBoard: 4Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Else: Takk for innlegg. Fint å vite fødselsdatoen til Chris og fødested.Også foreldrenes fødested og konas navn.Finner man opplysninger om Walther og Ruth sine dødsfall?Hvis, hva står der?Fikk Chris og Ragna barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg glemte å spørre også om når Ragna, kona til Chris Young var født.Når var hun født? Kan også vielsen til de to finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Jeg fant Walter Evensen under U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1790-1974:Han giftet seg 17.04.1930 i N.Y. med Ruth Bezold (Evensen), hun er født 21.10.1902 i Phila. Penna.Jeg har kopi av originaldok. men klarer ikke å få kopiert det inn her. Hvis du vil oppgi meg din mailadr. kan jeg sende til deg.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Else, takk for innlegg.Bra med infoen i (8). Har du svar på spørsmålene i (6) og (7)? Du kan sende til krsaasen følger online punktum noKristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er dødsfallet til Walter:Name: Walter Evenson SSN: 161-05-1052 Last Residence: 19128 Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, United States of America Born: 13 Sep 1905 Died: Sep 1972 State (Year) SSN issued: Pennsylvania (Before 1951)Her er dødsfallet til Ruth:Name: Ruth Evensen SSN: 179-22-7497 Last Residence: 19152 Philadelphia, Philadelphia, Pennsylvania, United States of America Born: 21 Oct 1901 Died: May 1983 State (Year) SSN issued: Pennsylvania (Before 1951)Har ikke funnet noen barn.Det er mulig å bestille kopi av dødsatt. der vil evt. barn være nevnt.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Else, mange takk.Hvordan bestiller jeg kopi av dødsattest og hva koster det?Hvor og når ble Ragna,Walthers tante født?Finnes vielsen til Ragna og Chris?Hvis, hva står der. Jeg lurer på det, så jeg kan få sjekket ut info jeg har om Walther og hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er Christ og Ragna i 1930 United States Federal CensusName: Christ A Young Home in 1930: Duluth, St Louis, Minnesota View Map Age: 50 Estimated birth year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Ragna O Young Race: White Occupation:Education:Military Service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Christ A Young 50 Ragna O Young 56 Louis Young 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Emigrasjonen 15.11.1907 til Ragna og sønnen Louis (de jeg tror er rett familie til Christ August Young: LenkeJeg prøver å finne ut hvordan de kan passe inn i familien til Walther siden Chris skal være Walthers onkel.Bør finne ut hvor Ragna og Louis er født i Norge.Kan noen hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Louis Young er født 24. desember 1904 i Ramsey, Minnesota. Morens pikenavn er da oppgitt til Brandvold. [url="http://people.mnhs.org/bci/Results.cfm?CFID=25696847&CFTOKEN=55344625>LenkeEn Ragna Brandvold emigrerer i 1903, hun er 22 år og fra Lille Elvedalen. Hun reiser sammen med søsteren Gina, 19 år. De reiser til en bror Ole Brandvold, i Duluth Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Oline Ragna er født 16/11-1873 og døpt 26/12-1873.Alvdal i Alvdal, Hedmark.Skannede kirkebøker.Så det eneste mulige forbindelsen er gjennom Christ Young. Kanskje Louis er født i USA.Ragna og Louis var kanskje på besøk i Norge i 1907. Uansett er det fint å finne fødslene til Christ August og Louis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Lars, takk for innlegg som kom samtidig med mitt innlegg (15). 22 år i 1903 må være feil.Skal være ca. 30 år gml.I dåpen til Oline står det Brandvold foran farsnavnet til Olines far.Så det må være rett Ragna tross feil alder.Da gjenstår fødselen og emigrasjonen til Christ August Young.Og deres vielse (kanskje i Minnesota)(mellom juni 1903 og november 1907).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Mulig et skudd i blinde, men verd å sjekke ut? En kandidat til Chris i folketellingen 1885 for Kristiania. Kristian August Ljungberg. Fødselsår 1879. Far født i Sverige, mor født i Norge. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Lars, takk for ditt innlegg. Det var ikke et skudd i blinde.Det var rett familie. Christ August Young (Christian August) Ljungberg var født 25/10-1879 og døpt 11/4-1880 i Østre Aker. Hans foreldre var August Ljungberg og Christine Marie Olsen Lund.Christine Marie Lund var søster til Marie Lund, gift med Nils Evensen.Marie Lund døde, så Nils giftet seg på nytt med niesen Nelly.Nils og Nelly fikk Walther som jeg her spør om.Chris Young var fetter til Nils og Maries barn.Barna til Nils og Marie var halvsøsken,filletanter,filleonkler til Walther.En flokete familieforbindelse.Gjennombruddet kom da jeg fant ved søk i 1900-t etter Chris Youngs bror Valter Louis.Han var hos søster Dagny Marie, gift med Wilhelm Barnsdorph.Da kjente jeg igjen Barnsdorph-navnet blant fadderne til Walters halvsøsken.Noen som kan finne emigrasjonen og vielsen til Chris Young?Vet noen hvordan og hvor man bestiller dødsattest?Hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.