Gå til innhold
Arkivverket

[#82482] Isach Andersen, f. 1772 på Røds-eie i Andebu, Vestfold. Hans aner?


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ungkar Isak Andersen Hynne ble gift i Andebu 29/9-1795 med pike Ingeborg Larsdatter Einarsrød. Sønnen Anders født 1795 på Einarsrød (døpt 13/12), død 1797 på Vestre Høyjord (gravlagt 20/5). Dattera Anne født 1798 på Vestre Høyjord (døpt 4/2), død 1798 på Vestre Høyjord (gravlagt 6/3). Dattera Ingeborg født 1799 på Hynne (døpt 7/4). Sønnen Abraham født 1802 på Store Dal (døpt 20/7). I FT1801 er familien registrert på Hynne - Isak, 30 år, Ingeborg, 29 år, og Ingeborg, 2 år.Jeg er ikke helt overbevist om at denne Isak Andersen er den samme som Isak Andersen født 1772 på Rød-eie (døpt 24/5). Navn og alder passer, men jeg finner ingen andre indikasjoner på at det er samme mann.Anders og Maria på Rød-eie synes å være samme ektepar som 1765-1768 hadde barna Lars (1765-1766), Dorte Katrine (f. 1767) og Lars (1768-1768) på plassen Stubberød under Øvre Gjermundrød, og også samme par som 1776 hadde dattera Marte (1776-1776) på Pisserød-eie (Pisserød har senere skiftet navn til Solberg).Dette passer nemlig med FT1801, der ei enke Maria Larsdatter (70) losjerer på Pisserød med dattera Dorte Andersdatter (34). Dessuten var det en Anders Kristoffersen (63) som døde på Pisserød i 1797.Anders og Maria synes da å være Anders Kristoffersen og Maria Larsdatter. I 1764 er det en vielse i Andebu mellom Anders Kristoffersen og Mari (altså ikke Maria) Nes. Det kan være samme personer, men det er uvisst. Maria Larsdatter kan også være den Maria Larsdatter som ble født 1733 på Amundrød i Skjee (døpt 16/8) som datter av Lars Halvorsen og Dorte Pedersdatter. I så fall passer det med oppkalling på Dorte. Dette er høyst usikkert og må kun tas som utgangspunkt for videre undersøkelser.Isak Andersens kone Ingeborg Larsdatter var trolig født 1772 på Merkesdalen under Dolva i Mælum, men på solumslekt.org er hun giftet bort til en annen (Lenke). Denne saken vil jeg legge fram for Leif Biberg Kristensen på solumslekt.org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er nok tilbøyelig til å gi Kristian rett i at jeg har giftet bort Ingeborg med feil mann. Grunnen er at alderen i 1801 stemte med hun jeg hadde som født på Sti, og ingen andre opplagte kandidater. Nå må jeg nok utenbygds for å finne kona til Jon Sørensen. Etter navnene på barna å dømme har nok mora hennes enten hett Helvig eller Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hei Kristian.Dette var flott. Jeg hadde håpet at du kom på denne tråden.Jeg hadde også kommet til Solum-slekt og funnet at Ingeborg ble giftet bort til 'feil' mann. Jeg var imidlertid ganske sikker på at det var den riktige Ingeborg siden det i min bestefars (Redaktør Oscar Bergh, Høyjord) notaterer er oppgitt at Ingeborgs far het Lars Jørgensen og kalte seg STI.Når nå Leif antar at han har gitt Ingeborg til feil mann, skulle det ikke være tvil om denne koblingen.Jeg synes også det er mye som taler for at Isak Andersen Hynne er sønn av Anders og Maria på Rød-eie. Hvordan kan jeg bli sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Lars Jørgensøn Stie af Mellum Sogn' inngikk kontrakt om leie av Einarsrød 11. september 1788: LenkeMed hensyn til å bekrefte/avkrefte om din Isak Andersen var identisk med den Isak Andersen som var født 1772 på Rød-eie, er det ikke så mange opplagte muligheter. Det finnes ikke noe skifte etter Anders Kristoffersen, og jeg tviler på at det finnes noe skifte etter Maria Larsdatter eller Dorte Andersdatter. Hadde enda en av disse personene forekommet som fadder, eller hadde Isak Andersen hatt ei datter Maria, ville jeg vært kanskje tilbøyelig til å si at sammenhengen var tilstrekkelig underbygget! Isak finnes vel heller ikke i FT1865, der fødested er oppgitt. En kunne håpe å finne ham med oppgitt fødested i en militærrulle eller som vitne i en rettssak.Dersom du søker på Isak Andersen i Familysearch, født 1772, pluss/minus, er det en del kandidater som burde undersøkes - om ikke annet for å eliminere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Takk for lenken til kontrakten, Kristian. Hvordan klarte du å finne den?Jeg har sjekket fadderne, men du har rett i at en ikke finner noen hjelp der.Militærruller er jeg ikke kjent med. Hvor kan man finne slikt?Jeg har prøvd Familysearch med tanke på Isak Andersen før, men skal prøve igjen.Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Pantebøkene med sine mange hundre sider er ikke særlig egnet for blading fra perm til perm. Derfor finnes det panteregistre med henvisning til alle dokumenter som vedrører en gård eller et bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tjenesten for skanna tinglysingsmateriale har inngang for eiendom, panteregister og pantebok (øverst til venstre i [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read>http://www.arkivverket.no/URN:tl_read).Eiendomsinngangen gjelder bare for de yngste panteregistrene. For Søndre Jarlsberg sorenskriveri 1699-1793 er Lorens Bergs panteregister en fabelaktig hjelp (http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11227). Neste generasjon panteregister for Andebu går til et stykke ut på 1800-tallet (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.