Gå til innhold
Arkivverket

[#82493] Oppslag bygdebok Nore, Even Kittelsen Ulbåsen


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Dette temaet er en oppfølger av tema 13824, Ole Evensen i Lardal.I dette teamet fant vi at Ole var en sønn av en Even Kittelsen som døde 1771 i Lardal (alle detaljer om skiftet i tråden) og hans gjenlevende kone Karen Olsdatter.Karen / Kari døde 1789 hos sin sønn Ole Evensen Løvås i Lardal og ved begravelsen 13 4 1789 ble hun oppgitt 95 år gammel. Siden parets siste datter ble født så sent som 1751 (skiftet), må denne alderen være betydelig overdrevet.Jeg har en 'Senkveld'-god følelse på at Even må være Even Kittelsen Ulbåsen, og håper på at noen har bygdeboka i hylla og kan bekrefte eller avkrefte denne følelsen?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Hei Dette temaet er vel en oppføger fra 13284 og ikke 13824. Den Even Kittilsen Ulbåsen som står i bygdeboken for Nore (side 1826) er født ca 1714 og døde ugift i 1737. Han kan jo selvfølgelig hatt barn, men det fremgår ikke av boken.mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk skal du ha. Da blir det en utstemt på mitt lag denne uka.Da står jeg igjen med en Even Kittelsen født omlag 1711 (60 aar ved begravelsen) gift før 1732 med en Kari Olsdatter muligens født rundt 1705. Ved Evens skifte nevnes barna Ingeborg 38, Ole 36, Anne 25, Lisbeth 24 og Maren 20.Det må selvfølgelig tas et lite forbehold om at Even kan ha vært gift flere ganger, men siden Karen bodde hos Ole da hun døde synes jeg det er lite sannsynlig i dette tilfellet.Even var ikke fra nærområdet rundt Lardal. Mest sannsynlig er da Numedal, men det var også tilsig av tømmerhoggere fra Hallingdal.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.