Gå til innhold
Arkivverket

[#82494] Christiane Blüher - noen som kjenner henne?


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

Jeg søker etter opplysninger om Christiane Eleonore Blüher og hennes sønn Karl Johan.Fra Statsarkivet/Digitalarkivet har jeg funnet følgende data:Christiane Eleonore Blüher ( skrives også Bluher) født i Lindaas 7.september 1855, døpt 29.september 1855. Foreldre: Fredrik Wilhelm Blüher, bosted Hølleland og moren heter Kari Johnsdatter.Den 18.januar 1876 får Christiane Blüher en sønn, Karl Johan, han blir døpt i Korskirken i Bergen 6.februar 1876. Som far til barnet er oppført maskinist Johan Foss. Det er trolig min oldefar.Han er 22 år gammel og det stemmer med hans fødselsår ( 1854). Den 8.desember 1878 gifter Christiane Eleonore Blüher seg med skipper Martinius Iversen Grønnevig fra Eivindvik. De gifter seg i Domkirken i Bergen.Navnet Blüher eller Bluher er jo et relativt skjeldent navn, men til tross for mye leting finner jeg ingen spor av disse tre i noen folketellinger eller andre kilder. Mulig jeg ikke har søkt godt nok,men likevel. Er det noen på Brukerforum som har opplysninger om denne familien eller først og fremst om moren og sønnen Karl Johan?Med vennlig hilsen Geir Alsaker 1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Navnet Bluher: Lenke ser ut til å ha kommet til Bergen gjennom Christiane Eleonore sin far. – Fra Sachsen.(Hva byen ”Oederan” skal tolkes som, vet jeg sannelig ikke).Flere av Christiane sine søsken ser ut til å være amerikafarere.Vet du om Christiane Eleonore døde før FT1900, og vet du om Martinius Grønnevig (født i Ytre Sogn) som holder til i Ålesund ved FT1900 kan være identisk med han som gifter seg med Christiane i 1878 ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, da stemmer det at den fraskilte Martinius Iversen Grønvig er identisk med Martinius Grønnevig (1900) i innlegg 5.Verd å merke seg er at begraves i Haugesund i 1920 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=HAUG1904&gardpostnr=3017&merk=3017#ovre>Lenke .Karl Johan hadde altså en biologisk far som het Johan Foss. (Karl Johans dåp Lenke ).Brukte Karl Johan navnet FOSS? Kan han ha reist til USA? (i likhet ned mange andre i familien):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

En stor takk til alle som kom med innlegg om denne familien og bidro med nye og viktige opplysninger. Det gamle ordtaket om at ' man lærer så lenge man lever' er fortsatt gyldig. Med vennlig hilsen til bidragsyterne fra Geir Alsaker 1630 Gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.