Gå til innhold
Arkivverket

[#82495] Glassarbeider Amund Nielsen f 1775-1780 Biri ? - hans opphav - en nøtt.


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Lager et nytt tema på Amund Nilsens opphav, debatten springer ut av tema 79951 og 82296. Amund Nielsen var gift med Anne Maria Olsdatter og levde det meste av sitt liv i Namdalseid. Jeg visste ikke Anne Marias opphav, men trodde jeg visste Amunds, men som avdøde Tore Vigerust så ofte påpekte, vis meg kilden! Det var bare en som passet trodde jeg og det var Amund N. fra Ambjør lille i Snertingdal f 1780, 25 år i FT-1801. Men som debatten i 82296 viser [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=82296>Lenke så er dette feil. Amund Nilsen fra Ambjør lille holdt til i Fredrikshald og døde trolig der barnløs i 1834. Anne Marias opphav ble avdekket i tema 79951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Til 82296 innlegg (57) LenkeHar sjekket i Modum Bygdebok nr 4 A.N f 1778 på Kjølstad gård. Han arvet halve gården av faren i 1817 og var gift med Anne Jonasdtr. Han er sjekket ut av saken.Når det gjelder nr 3 Amund.N. tjener på Segalstad, fant jeg ikke noen slektsbok for Gausdal, men mener å ha sett en slik før? I Bygdeboka Gausdal Bd III, s 188 står det en litt interssant opplysning: På Segalstad gjorde de seg nytte av skogens produkter. Her hadde Johannes Seielstad anlagt et pottaske-kokeri i 1760 åra, og det ferdige produktet ble levert til glassverkene i Hurdal og Biri som trengte det i glassproduksjonen. Under sønnen Per (Peder) ble virksomheten sterkt utvidet og han anla et kokeri på Toten også. Kan Amund N, tjener 23 år i 1801 blitt med til Biri via denne virksomheten?Viede Amund Nielsen-er i Gausdal 1809-1817. Utrolig mange Amund i dette distrikt, men kun 3 Amund Nielsen.13 juli 1811 Soldat Amund Nielsen Snertingdal, Else Jacobsdtr Iverslie. Hun er 38 år i FT-1801. I min sjekk av militære ruller for Birie og Wardalske Compagnie Anno 1801, finner jeg på Bye Amund Nielsen f 1762, soldat fra 1789. Han nevnes også på sesjon på Mund i Vardal 26 feb 1810. Han finnes i FT-1801 i Vardal, dragon Amund N., 41 år. Det er trolig han som gifter seg i Gausdal 1811.2 des 1812 ungk Amund N. Østerlie med Anne Olsdtr Berg. FT-1801 er en Amund N. 10 år på Østerlie.17 jun 1816 ungk Amund N. Midtvoldrønningen og Sigrid Guttormsdtr Leine. FT-1801 Amund N 6 år på Midtvold.Så nr 3 Amund N Sejelstad er ikke viet i Gausdal 1809-1817. Han er kan fortsatt være aktuell .....Så er det FT-1865 som viser at vår Amund er født i Biri Prgjld... ? Men som Anne i tema 82296 i innlegg (56) resonerer: Lurer på om Amund kan være født på Biri og hvor han oppholder seg ved folketellinga i 1801. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Bror til Amund Nielsen Ambjør lille Snertingdal, Syver Nielsen ble døpt 27.12.1772. Han dør barnløs før 1814. Kilde: Bjørn Alunds slektsliste. FT-1801: Syver er ugift, vannfør og legdslæm på Berg gård i Snertingdal i Biri.Kan det være et skifte etter Syver Nielsen, der Amund er nevnt?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Det er ikke holdt skifte etter Syver Nilsen fra lille Ambjør. Da han var vanfør og i legd har han vel ikke etterlatt seg så mye at det var noe å dele etter ham. Jeg har heller ikke funnet noe skifte etter Amund Nilsen 'Muurer' som døde i Halden 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk, Terje for den utsjekkingen.Jeg har i dag igjen vært i Riksarkivet for å sjekke militære ruller for Østlandet 1810-1815. Katalogiseringen er ikke så god, samtidig som jeg ikke kjenner de geografiske grensene for de ulike regimenter på Østlandet.Men etter å vært igjennom titalls militære ruller fant jeg plutselig noe i dag. I eska for Sønnafjellske dragonregiment 1813 og i heftet for Nordre Hedemarkske Compagnie 1813, sesjon 10 juni 1813 finner jeg i listen for Reservelandværnet 1810:nr 11-14 Amund Nilsen født 1778 , 62 alen lang. I tillegg står det en kommentar med svak blyant i to kolonner :Glassværket : paa Eids ute i Høhland. (slik jeg tolker det, og to på arkivet sjekket det også).Det er bare Amund Nilsen som har en merknad. I Reservelisten for 1813 ( i samme hefte) er han ikke nevnt.Hva er Nordre Hedmarkske Regiments område i 1810? Jeg vet ikke riktig, men av steder og sogn som er nevnt finner jeg Faaberg sogn, Gusdahl sogn, Sejelstad, Nørtevold Holte, Onsum.Han er født i 1778, altså ca 23 år i 1801. Se lenke i (1) som viser mulige kandidater.Vår Amund Nilsen er jo på Eids Glasværk i 1810, sønnen Casper er jo født der 24 september 1810. Sesjonen er 10 juni 1810. Hvis det er vår Amund, hvordan vet forsvaret at han er på Eids? Måtte de rapportere til det militæret når de flyttet?Nå blir det spennende om vi klarer å finne riktig Amund Nilsen!!Kilde: Militære ruller i Riksarkivet, arkiv RA/EA/-5420/E/Eh/L0014. I denne pakken finnes hefte med forside: No 21 6. R. 1813 Nordre Hedemarkske Compagnie 1813, sesjon 10 juni 1813 mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Fant i Kronologisk liste i Minesterialbok for Gausdal (Oppland) 1758-1809 Lenke døpt 2de juledag 1778 Niels ...? Got???, Amund.Hva heter fadern og garden?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I FT-1801 er det bare en Amund Nilsen i dette området, se innlegg (5). I FS finner jeg en Amund Nilsen dpt 26.12.1778 i Østre Gausdal, far Nils Thronsen. Har ikke klart å tyde lenke i (6).Det stemmer bra med at Amund dør 31 mars 1868 Overgaardspl, 90 1/4 år gammel. Alder kan jo svinge i gamle kilder, men her stemmer det forbausende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Thorbjørn, ser ut som om du har funnet et godt spor. Klarer ikke å tyde gårdsnavnet ved dåpen, men her er en husmann Niels Tronsen i 1801-tellinga for Gausdal [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010522&gardpostnr=13&personpostnr=509&merk=509#ovre>Lenke Dette paret giftet seg i 1778:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Har skummet døde i Gausdal etter 1801 og funnet en Niels Tronsen død 80 år gammel i august 1831. Da var han legdslem. Det er vel lite trolig at det finnes noe skifte, men kanskje en dødsfallsmelding som kan si noe om barna hans og hvor de befant seg. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk til Anne og Terje for nye innlegg i jakten på Amund Nielsen.I FT-1801 innlegg (8) er Nils Tronsen husmann med jord på Kleve gård, barna Poul, Gulbrand,Iver, Lisbed, og Ole.Poul dpt 4 feb 1781,[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-187>Lenke her står det vel Godtnock ??Gulbrand dpt 29 juni 1788 Lenke gårdsnavn ???iver på Østerkleve f 13 april 1791, dpt 15 mai 1791,lisbeth på Østerkleve dpt 1 mai 1795 Lenke En Poul Nilsen Østerkleve gifter seg 22.6.1814 med Berit Poulsdr Poulhougen.En Gulbrand Nilsen Kleve gifter seg 22.10.1817 med Kari Amundsdr. Og Nils Tronsen (innlegg 9) dør 22.8.1831 i Østerkleve.Ser ut som familien har holdt til på en husmannsplass Godtnok og så flytta til Østerkleve under Kleve gård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg har sjekket to slektsbøker fra Gausdal:'Optegnelser om slegter og gaarder i Gausdal 1820-1824'. Forfatter Kraabøl, Hans , Norsk 1757-1833, utgitt 1922.'Slegter og gaarder i Gausdal : videreføring av Kraabølsboka . B.1 . Østre Gausdal'. Forfatter Kraabøl, Hans , Norsk 1757-1833. Utgitt av Gausdal historielag , 2006. Opplysninger: Videreføring av Optegnelser om slegter og gaarder i Gausdal 1820-1824, utgitt i 1922. Emner Gausdal - Genealogi.Disse bøkene gir ikke en 'komplett' slektshistorie for Østre Gausdal, det er utvalgte gårder og bare gårdshistorie, lite og ingenting om husmannsplasser. Etter å ha skumlest gjennom disse to fant jeg verken Godtnok eller Østerkleve nevnt. Det nærmeste jeg kom var Østklevahougen plass under Kleva Øvre. Det kan jo være samme plass som Østerkleve. Ingen spor etter Niels Thronsen og Amund Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Supplement til innlegg (2) vedrørende Segalstad gård.'I Peder og Marits tid var Sejelstad av største velstand, men Marit drukna i brønnen 1805 og da gikk det nedover. Før det var det det gjestfrieste og største hus i bygda.Kilde: side 26 i 'Optegnelser om slegter og gaarder i Gausdal 1820-1824'. Forfatter Kraabøl, Hans.Marit Jacobsdatter dør 8 mai 1805, 62 år gammel.Hvis Amund Nielsen fortsatt er på gården kan jo denne hendelsen medvirket at han begav seg i vei mot Biri og Vardal.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Thorbjørn! Har du kommet noe lengre i jakten på Amund Nielsen? Kom til å tenke på et sted du kanskje kunne leite. Vi vet jo at Amund Nielsen arbeidet på Hundsverket eller Gjøviks glassverk i 1808/1809.Det finnes litt arkivmateriale - lønningslister o.l. - fra Gjøviksverket. Dessverre er det nokså tynt for verkets første år. Jeg så på noe av det for en del år siden, men da var det glassblåserne jeg var opptatt av. Glassverksarkivet oppbevares på Eiktunet på Gjøvik. Arkivene på Eiktunet er en del av Mjøsmuseet og er tilgjengelige etter avtale med Mjøsmuseet. Telefon 91170500, E-post post@mjosmuseet.nokan koDet er også skrevet en hovedoppgave i etnologi som inneholder en del opplysninger fra tida rundt oppstarten av Gjøviks glassverk. Den heter Nedre Gjøvik gård i glassverkstida 1804-1860, og forfatteren heter Lissie Norland. Du kan finne den på nettet her Lenke. Dessverre ser det ikke ut som om Norland har noen opplysninger om den Amund Nielsen som du leiter etter. Hun skriver om en Amund Nielsen Gloppe som arbeidet som tømmermann under verkets etableringsfase. Men dette må nok være en annen og eldre Amund Nielsen, sannsynligvis han som er bosatt i Biri prestegård ved folketellinga i 1801, da 64 år gammel. Han skal ha bygget flere kirker på Biri i 1770- og 1780-åra.Ellers nevner hun en Amund 'Døl' som kunne virke lovende, men han kom ikke til verket før i 1810.Det kan jo være at dette er et blindskudd, men kanskje verdt å forsøke.Med hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for tipset Anne, det vil jeg sjekke ut. Har ikke kommet noe videre i saken og de siste dagene har jo FT-1910 tatt min oppmerksomhetmvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

En merksnodig sak er hans kones etternavn. Anne Maria er datter til Ole Hansen, og etter vanlig skikk burde hun hett Olsdatter. Men siden faren er handtverker, kunne hun bruke Hansdatter. Det rare er at hun bruker disse navnene nærmest omhverandre. Ja en plass står det sågar Olsdtr/Hansdtr. Jeg har sjekket navnebruken ved hennes barn dåp og konfirmasjon. Amund Nielsen Sted Barn født døpt.Anne Maria Hansdtr Biri Glassverk 01.02.1801 ft.Anna Maria Hansdtr Biri 09.02.1809 vielsen.Anne Maria Olsdtr Hage under nordre Eid Casper Jørgen 24.09.1810 30.12.1810.Anne Maria Olsdtr Ise Glasværk Mathea 23.05.1813 06.06.1813.ikke nevnt Onsum Niels 04.09.1815 17.09.1815.Anna Maria Hansdtr Overgaard 1818 innflyttet. Anna Maria Hansdtr Overgaard Bereth Maria 21.01.1819 08.04.1819.Anne Maria Hansdtr Frøvarp, Elvelandet Ole Andreas 28.06.1821 29.07.1821.Anna Maria Olsdtr Overgaardsplads Elisabeth 19.11.1823 07.03.1824.Anne Maria Olsdtr Hans Jørgen 14.02.1827 ingen.Ane Marie Olsdtr Overgaardsplads Hans Jørgen 11.09.1828 05.10.1828.Anne Marie Olsdtr Overgaardsplads Ove Christian 01.05.1831 28.08.1831.Ane Maria Hansdtr Overgaardsplads Anne Birgitte 11.04.1834 19.05.1834.Anne Maria Olsdtr Sæter Casper Jørgen 1826 konfirmert.Ane Maria Nilsdtr Nordaune Mathea 1829 konfirmert.Ane Maria Olsdtr Brevig Niels 1831 konfirmert.Anne Marie Hansdtr Fosland, Vik Bereth Maria 1834 konfirmert.Anne M. Hansdtr Nordaune Ole Andreas 1837 konfirmert.ikke nevnt Sundbye, Saltdal Elisabeth 1840 konfirmert.Anne Marie Hansdtr Overgaardplads Hans Jørgen 1845 konfirmert.Anne Marie Olsdtr Overgaardplads Ove Christian 1848 konfirmert.Anne Maria Olsdtr/Hansdtr Overgaardplads Anne Birgitte 1848 konfirmert.Anne Marie Olsdtr Overgaardplads Anton Martin 13.07.1851 fadder.Ane Olsdtr Mastermælen 31.12.1865 ft.Anna Maria Olsdtr Mastermælen 22.09.1866 død.Olsdtr 12 gange - Hansdtr 9 - Nilsdtr 1 og Olsdtr/Hansdtr 1 gang.Vet ikke om man kan tolke noe ut av dette? Barna til Amund tok etternavnet Amundsen , ikke Nielsen.Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

I dag fikk jeg svar fra Mjøsmuseumet. Hun hadde lett etter Amund Nielsen i papirene etter Gjøvik Glassverk.Hun skriver: 'Amund Døl er å finne i 'Journal over bekostninger ved Wærkets anlæg i Hund i Wahrdal, begynt 4.okt 1804.' Navnet hans står nevnt under året 1810 og at han fått lønn for 42 dager. Vedlagt finner du: En side som bekrefter årstallet, samt side to som bekrefter Amund Døl sin lønnsbetaling. Dette er notert 4. aug. 1810. Dokumentet/ene må nok finleses en gang til for å se om han også har vært ved verket de andre årene fra 1804 og frem til 1810.' Hun vil ta en ny sjekk etter Amund Døl.Ellers er det en del 'Amunder' som er notert i samme oversikt:Amund Sogstad, Amund Kopperud, Amund Gloppe, Amund Ringstad, Amund Grytte, Amund Sivesind. Det er også mulig det kanskje er noen flere. Men som sagt, ingen Amund Nielsen.Hvis Amund Døl er Amund Nielsen Gausdøl, så kan han jo ha vært innom Gjøvik Gl.v. 42 dager i 1810 før han reiste til Eids Glassverk i Høland...? mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

En ting jeg har undret på er at når Amund reiser fra Ise Glasshytte i Skjeberg i Østfold, så treffer vi på han neste gang på Onsum i Fåberg i 1815, og siden han har arbeidet ved ulike glassverk tidligere, så regner 'alle' med at han da har fått jobb på Jevne Glassverk i Fåberg.Spørsmål 1: Er det noen som har sett hans navn knyttet til Jevne glassverk?Spørsmål 2: Avstanden fra Onsum ved Fåberg kirke/Jørstadmoen til Jevnebakken i Vingrom er ca 12km. Kunne man bo på Onsum og jobbe Jevne? Er avstanden grei?Spørsmål 3: Kan hans kontakter ha betydd noe for at han slo seg ned på Onsum? En liten oppsummering:Amund er som kjent tjenestegutt på Sejelstad i 1801 Lenke hos bonden Peder Johansen/Johannessen. Nest eldste sønnen på gården, Johannes Pedersen Sejelstad gifter seg med enebarnet Anne Onsum i Fåberg i 1797. Hun er da bare 17 og han er 23 år. De flytter inn på Onsum (Unsom) og bor der i 1801. I 1807 selger faren Sejelstad til Johannes og de flytter inn der med 4 døtre. Han pådrar seg gjeld. Svigerfar Gulbrand Østensen testamenterer Onsum til Anne og Johannes mot kår og han har førsteretten til å kjøpe tilbake Onsum hvis de skulle selge. I 1811 kjøper sorenskriver Møinichen Onsum og Gulbrand stevner sorenskriver Møinichen og Johannes for retten, han vil kjøpe gården etter inngått avtale. Men han kunne ikke betale og sorenskriveren fortsatte å bo der. Så blir det kjent at Johannes har pengeproblemer og har lånt 16000 rd av Hr Vogelsang i Trondheim. Hr Vogelsang er svoger til sorenskriveren. Johannes er vanskelig å leve sammen med og Anne flytter tilbake til Onsum i 1815. Saken om gården kommer opp på ny og i 1816 blir de endelig enige. Hr Vogelsang får beholde Onsum mot at Gulbrand får beholde sitt føderåd.Amund er født i 1778 og kan jo ha vært dreng på Sejelstad fra tidlig 1790-tallet, og han er nesten jevngammel med Johannes, og kjenner sikkert Anne også. Er det trolig at hans kjenskap til Johannes og Anne er årsaken til at de flytter til Onsum? Eller er avstanden standsmessig mellom bondesønnen og husmannssønnen for stor?Et siste poeng er at Hr Vogelsang i Trondheim jo er eier av Åsnes Glassverk i Namdalseid, som er Amunds neste stopp i 1818. Går det an å resonere i de baner?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Torbjørn. Dette synes jeg var interessante spørsmål i jakten på Amund Nielsens opphav. Men jeg har dessverre ikke gode svar på dem. Jeg har også altfor lettvint regnet med at Amund jobbet på Jevne glassverk under oppholdet i Fåberg. Men en avstand på 12 km virker til å være i lengste laget. Hvis han hadde arbeidet med selve glassproduksjonen, hadde det ikke vært mulig. Glassarbeiderne måtte kunne stille på kort varsel når smeltemassen var klar, men det stiller seg nok litt annerledes for en snekker. Det finnes en del arkivmateriale fra Jevne glassverk blant annet en fortegnelse over arbeidernes gjeld og en Hovedbog for arbeiderne ved Wærket. Dette materialet befinner seg på Opplandsarkivet, avdeling Maihaugen. Jeg kan ikke huske å ha sett Amund Nielsens navn der, men da jeg så på dette materialet var jeg bare interessert i opplysninger om glassblåserne. Angående ditt spørsmål nr 3: Det er noen interessante sammenfall her. Jeg tror gjerne forbindelsen mellom Sejelstad i Gausdal og Onsum i Fåberg kan forklare flyttingen til Onsum. Men den kan vel dessverre ikke ses som et endelig bevis på at Amund Nielsen fra Gausdal er rett person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Anne for opplysningen om hvor arkivmateriale fra Jevne glassverk befinner seg. Det vil jeg sjekke.Amund var jo snekker som du sier, så det er jo mulig at han kan bo på Onsum og jobbe for Jevne glassverk.En sak som jeg glemte i (21): Ekserserplassen til Nordre Hedemarkse Dragon Compagnie fra ca 1750 til 1818 lå på Onsum grunn, Onsummoen. Siden Amund står i Reservelisten for 1810, så har han vel vært på øvelse der i årene før.Jeg er enig at disse opplysningene ikke er endelig bevis på at Amund Nielsen fra Gausdal er rett person, men de kan være med på å sannsynliggjøre det. Det som binder Amund Nielsen fra Gausdal til vår Amund er jo opplysningen om at Amund Nielsen f 1778 nevnt i Nordre Hedemarkske Compagnie Reserveliste 1810 er p.tiden på Eids glassverk i Høland.(5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.