Gå til innhold
Arkivverket

[#82501] Ole Qvislin, Helleland i Rogaland


Gjest Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Elise Simensen

Ole Qvislin giftet seg med Martha Ørn i Helleland, Rogaland 4. Januar 1758. De fikk sønnen Hans, døpt 5. April 1758 i Helleland, Rogaland.Er det noen som vet hvem Oles foreldre var, og når han ble født?Kan det være den samme Ole Anders som finnes igjen i folketellingen for 1801 i Bergen?I den samme folketellingen finner jeg også Abraham Qvislin, født ca. 1745 og hans sønn Andreas født 1779.Noen som vet om disse tilhører samme familie?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror det må være noeslags embedsnavn som er faddere, Vibye og Ørn lyder som prestenavn. Bendix Diurhus (dyrhus) er noe slagsen prokurator-tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror det må være noeslags embedsnavn som er faddere, Vibye og Ørn lyder som prestenavn. Bendix Diurhus (dyrhus) er noe slagsen prokurator-tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hetland skipreide, bind 2, Helleland sokn, side 227,(prestegården), nr 12: Lauritz Hansen Ørn f. 1712 på Eikeland i Fyresdal .... moren var Kristine Qvistlin, søster til Fru Meidell, var som 8-åring sendt til morbroren kapellan Lauritz Qvistlin i Surendal..... i 1746 sokneprest i Bakke, 1770 prost i Dalane, død 1777, gift 30.04.1750 med Margrethe Naria Klof, gift i Lund. En søster var vel jomfru Martha Ørn som 04.01.1758 ble gift i Helleland med Ole Qvistlin. De fikk et barn i Helleland: Hans Olsson Qvistlin.sitat slutt.Forrige beboer nevnt på prestegården, fra 1756, var prost Rasmus Wibye død 1861, enken var Sofia Amalia Isabella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(5) De hørte nok til prestestanden. Qvislin-slekten bestod iallefall av proster, sogneprester og kapellaner. Den første jeg har i mitt ane-tre var Lauritz Ibsen Qvislin som var slottsprest på Akershus på 1600-tallet. Hans sønner var også prester og hans døtre giftet seg videre med prester.-ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(6) Er nok på rett spor. Kristine Qvislin giftet seg med Hans Jensen Ørn ca. 1708. Kristine hadde en bror Laurits i Fyresdal og en søster Sophie Cathrine gift med Søren Gerhardsen Meidel. Deres far var Abraham Lauritsen Qvislin, sogneprest i Vinje i Telemark.Følger jeg denne linjen, ser det ut som om Ole Qvislin kan ha giftet seg med et familiemedlem (søskenbarn, tremenning e.l.). Men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hvem hans foreldre var.Tror kanskje Abraham Qvislin (1) født ca. 1745 også tilhørte denne familien, da navnet Abraham går igjen i slekten. Han skal ha vært skipper og død engang på begynnelsen av 1800-tallet.Han fikk en sønn - Andreas døpt 30. Juli 1779 i Korskirken i Bergen og død 9. Januar 1846.Sistnevnte fikk en sønn Abraham født 29. Mars 1839 og død bare 2 år gammel; 21 Mars 1841.Vet noen noe mer om disse?-ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Til Ellinor, innlegg nr1 og 8. Abraham L.Qvislin hadde og ei dtr.Johanne gm Anders Drengson Rykkjeli i Mo.Dei fekk ei rad med avkom bl.a Abraham f 1743 gm Johane Dahl.Dei hadde sonen Andreas f1778 Denne Abraham hamna i Bergen som handelsborgar og skipperOg så eit tankesprang Abraham Andersson hadde ein bror Ole f 1733.Kan dette vere han som var gm. Marta Hansdtr. Ørn i Helleland?Nb. Desse Ørnkarane var på Eikland i Skafså sokn Mo pr.gjeld var lensmenn i eit par generasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Til Jon!Mange takk for opplysningene. Da ble det litt klarere her.Du har rett i at de fikk ei rad med avkom. Etter å ha sett i kirkebøkene for Mo, har jeg iallefall funnet 10. Har opplysninger om at Johanne og Anders Drengson giftet seg i 1721 og den første jeg fant av barna var født i 1725 (kirkeboken startet i 1724). Derfor er det trolig at de hadde enda flere barn.Det kan godt være Abraham Andersons bror Ole som giftet seg med Martha Hansdatter Ørn i Helleland. I så tilfelle var de fetter og kusine.Har funnet en kjøpmann Ole Anders Qvisling i folketellingen for Bergen i 1801. Han er oppgitt å være 72 år i 1801. Kan det tenkes at dette er den samme Ole Qvislin?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Til Jon!Vet du om Andres Drengson og Johanne Qvislin hadde en datter som het Ragnhild?Hun skal ha giftet seg 23. Oktober 1746 med Jon Askildson.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Til Ellinor!Ragnhild Andresdtr. 1729-1790 var gift med Jon Askildson 1718-1792. Ein veit lite om karen, men tradisjonen vil ha det til at han kom frå Agder. Born:1 Askildf f.1746, 2 Anders f.1749, 3 Talleiv f.ca 1750, 4 Johanne f.1754, 5 Knut f.1760 og 6 Jon f.1765.Familien flytte rundt i bygda som leilendingar og har nok mykje avkom.Inform. henta frå Mo Bygdebok (S.Marvik)Mvh Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.