Gå til innhold
Arkivverket

[#82504] Hvilken lastebil er dette?


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

På dette fargebildet fra en arbeidsplass i slutten av 40 årene er det en lastebil i bakgrunnen. Er det noen som har peiling på hvilken model det er? (Jeg har anonymisert personene på bildet) Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete10465.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Har ikke greie på biler, men ligner kanskje litt på bilen i filmen 'Mormor og de åtte ungene' av Anne Cat Westly. Synes mange av bilene før i tida var finere enn mange av de som man laget senere. Såg en Ford V8 1938 modell på en side som lignet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Johnsen

Hei Johan Arthur. Er 99% sikker på at det er en Dodge/Fargo lastebil produsert 1941-47. Om det er en USA produsert Dodge eller en Canada Dodge kalt Fargo for eksport til europa er umulig å fastslå da arbeiderne dekker over navneplata som sitter på pansersida. Støtfangeren er av typisk militær utførelse, og med tauekroker. Noe som tyder på at den er kommet til landet med de militære for så å bli 'sivilisert' etter krigen. Dette kan datere bilen til en 1944-45 årsmodell, men dette er veldig usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for innspill! Skal sjekke litt mere på nettet. Det er vel bare en av disse arbeiderne som lever nå. Min far jobbet i denne bedriften fra 1948 og bildet er sannsynligvis fra før den tiden siden han ikke var med på dette bildet. Lastebilen kan jeg huske. Vi brukte den til flyttebil i 1953. Ikke så vanlig med fargebilder på denne tiden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Johnsen

Det er jo bra at noen tok seg råd til å bruke farvefilm. Det gir en helt annen dimensjon til bildet og gjør det til et flott tidsdokument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det ser ut som om Dodge Fargo var et godt forslag. Bildet var ikke så pent med masker foran ansiktene så jeg legger det inn uten, da jeg ser etter å ha undesøkt at alle er gått bort nå. Flere av disse personene er steinhuggere. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete10470.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Johnsen

Det var den 1 % usikkerhet da. Har studert bildet nøye, og må korigere meg selv. Jeg studerte igår frontruta som ser flat ut, og det stemmer ikke med Dodge/Fargo sine modeller. Heller ikke profilene i døra under sidevindu matcher. Men det var Terje Gillesen's observasjon av antall kjøleribber som gjorde utslaget. Snakka med Reider Oddløkken om dette bildet i et annet forum igår, og nevnte for han da at de to eneste bilene i denne størrelsen jeg i farta kom på med slike ribber i panseret er Dodge/Fargo og tyske Ford lastebiler fra Køln, såkalte KølnerFord, men hytta ligner overhode ikke den tyske Ford, det var der feilen ble gjort. Kjøleribbene og profilkanten på panseret over kjøleribbene, samt det faktum at frontruta er flat, ikke delt, tyder ganske sikkert på at dette er en KølnerFord, fra krigens dager (merk støtfangeren), som har fått norskbygget karosserihytte etter krigen. Noe som var vanlig med krigsmateriell som ble tatt i sivilt bruk etter krigen. Legger ved et bilde av en KølnerFord som ilustrasjon. Beklager feiltagelsen.

bilete10484.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja! no....begynner jeg å få bekreftet det jeg innerst trodde fra starten....at det var norskbygd hytte skjønte jeg. det var jo vanlig. karossen kom med motorkasse og 'skrog' forøvrig.... vet jeg har bilder av franske matforder ett sted, men er vel på en gammel pc. så det blir nok en ford ut av det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for oppklaringen. Godt jobba! Har vært passasjer fortrinnsvis på lasteplanet som ikke var en uvanlig sitteplass dengang. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da ble det nok løsning! Men lurer på hvorfor de bygde om førerhusene, det opprinnelige tyske ser da romsligere ut enn det norske, hadde det også med lasteplanet å gjøre, med at det ble lengre? Kanskje det ble ettermontert tipp også? Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

som jeg nevnte tidligere kom bilene til norge uten hytte og lasteplan, bare motorpanser og snaue ramma. hyttene og platt eventuellt 'varebil' ble bygd på her i landet ved en masse forskjellige karosseriversteder. også busser ble oppbygd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.