Gå til innhold
Arkivverket

[#82511] Oppslag i Nesset bygdebok under gården Bugge.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg skulle hatt hjelp til oppslag i Nesset bygdebok,kanskje spesielt under gården Bugge. Det gjelder en Anders Trondsen Bugge f. 10. april 1851. Hans foreldre var ungkar Tron Arnesen Øveraas og pike Gjertrud Andersdatter Bugge. Faren Tron hadde, så vidt jeg kan se, flere barn utenfor ekteskap. Er glad for all hjelp!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg fant konfirmasjonen, og her sto det Helde på Anders Trondsen - Møre og Romsdal fylke, Vistdal i Nesset, Ministerialbok nr. 554A01 (1846-1879), Konfirmerte 1866, side 152. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2270&idx_id=2270&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1865 var han tjenestegutt på Helde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anders father was Trond Arnesen. Anders Trondsen on Lien was born on 20 January 1851 - Møre og Romsdal fylke, Vistdal i Nesset, Ministerialbok nr. 554A01 (1846-1879), Fødte og døpte 1851, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2270&idx_id=2270&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

To av fadderne ved Anders Trondsens dåp er Ole Johnsen Bugge (Bogge) og Synnov Pedersdatter ibid., dvs fra Bugge/Bogge. Lurer på om det er dette ekteparet som bor på Bogge ytre i 1865: LenkeTo andre faddere ser ut til å være Anne Andersdatter og Thore Andersen. Og så er det Knut Pedersen, og det er vel kan hende den Knut Pedersen som også bor på Bogge Ytre i 1865, sønn av Marit Pedersdatter, født 1787.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Yes Grethe but the confirmation you posted ( 3 ) is for Anders,son of Trond Andersen Lien. Anders Trondsen is probably the tjenestegutt in Helde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

You find the confirmation records for both the Anders Trondsen on the same page in the parish register, first the one Anders from Lien and then the one Anders Trondson, son of Trond Arnesen and Gjertrud Andersdatter.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Først - tusen takk for all informasjonen. Jeg har nettopp kommet fra jobb og har ikke hatt anledning til å svare før nå, desverre. Det er i all hovedsak opplysninger om Anders Trondsen Bugge f. 1851 av foreldre Trond Arnesen og Gjertrud Andersdatter jeg er ute etter. Saken er at det i Kristiansund ble født et barn, Albert Andersen f. 1885 som har Anders Trondsen Bugge til far, men der står det oppgitt at Anders Trondsen var født i 1849. Har forresten lagt ut spørsmål om Albert Andersen her på digitalarkivet, og beklager at jeg i kampens hete ikke har skrevet dette. Dette er ikke min slekt,men jeg har telefonisk fått spørsmål om jeg kan legge ut spørsmål om denne familien, da slekta etter ham vet veldig lite om både Albert Andersen og faren Anders Trondsen Bugge. Men - nå har de fått mange svar og er veldig glade for dem. Nå gjenstår Anders Trondsen Bugge. Jeg må igjen unnskylde at jeg ikke har skrevet at jeg har lagt ut spørsmål om sønnen Albert Andersen her på dig.arkivet. Tusen takk til alle som har svart, men jeg lurer fremdeles på om det står noe om Anders Trondsen Bugge i Nesset-bøkene, og da er det kanskje trolig at det står under den samme gården som moren, Gjertrud Andersdatter Bugge, er fra?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var ei Gjertrud Andersdotter f. 24.06.1825 på plassen Geilbukta på Bugge. Om denne Gjertrud står det berre i bygdeboka (B V) at alt ein veit om ho elles var at ho vart konfirmert i 1839. Foreldra hennar var Anders Ingebrigtsson f. Jordfall f. 1793 og kone Brit Jonsdotter Slenes f. 1796. Dei gifta seg 12.11.1820.Når det gjeld Tron Arnesson Øverås, så finn eg berre ein aktuell person i bygdeboka, nemleg Tron Arnesson Øverås f. 12. 02. 1834. Han vert riktig nok berre 17 år rett før han eventuelt vert far i 1851, men likevel gammal nok til å avla born. Han var født i Trondsgarden på Øverås og foreldra var Arne Arnesson Øverås f. 1800 og kone Gunni Trondsdotter Utigard f. 1808. (B VI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Tusen takk, Finn! Da vet jeg det! Jeg fryktet at det ikke stod noe om sønnen Anders Trondsen Bugge, som jeg ikke har funnet som utflyttet fra Nesset til Kristiansund. Men jeg får lete videre etter jobb i dag:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Kjell,hvis jeg har sett riktig, så er din Anders bosatt på Helde ved konfirmasjonen og ved f.t. 1865 (innlegg 3).Kanskje noen kan sjekke Helde for deg?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Blant fadderne til Anders Trondsen, født 1851, har jeg funnet ei Anne Andersdatter Bugge. I FS har jeg funnet at Anders Ingebrigtsen og Brit Jonsdatter (innlegg 10) hadde to døtre døpt Ane/Anne – den yngste er oppkalt etter ei avdød storesøster...:Ane, 1821 - [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100054077604&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeAnne, 1828 LenkeKan dette være søsteren til Gjertrud, dvs moster il Anders Trondsen?Det er ei tjenestejente Anne Andersdatter på Bogge indre med Orviken i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk igjen Grethe! Fikk ei melding på mobiltelefonen min om et giftermål i Vistdalen i Nesset den 20. juli 1877: Enkemand, Hmd. Ole Andersen Meland, 73 år, og pige Gjertru Andersdatter Bugge, 53 år. Hennes far var Anders Ingebrigtsen. Så her har vi nok moren ja:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.