Gå til innhold
Arkivverket

[#82512] Marthe Torjersdtr. Stahlsberg gift i Bergen 1815, født 1788. Hvem var hun?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk Hilde. Jo, det er nok henne. Både hun og hennes tilkommende ektemann bodde i samme hus. Men det store spørsmålet er hvor hun kom fra.Det finnes noen Stahlberg gårder østpå, men om hun kom derfra vet jeg ikke.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for den henvisningen Hilde. Jeg glemmer stadig vekk at nye kilder er kommet til. Det var to sønner i live etter henne, Thomas og Ole Lea. De fikk også tvillinger i 1818 som begge døde, samt en tvillingbror av Ole som også døde.Jeg har imidlertid store problemer med å lese skiftet, slik at jeg ikke kan se om der er nevnt noe som kan henspeile på hvor Marthe kom fra, eller hvem som var hennes foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er Stalsberg-gårder i Modum, Ringsaker og Skedsmo.Martes fødselsår i temaoverskriften (1766) stemmer ikke overens med fødselsåret som oppgis i innlegg 1 (rundt 1788).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge.Tore, det var nok en glipp fra meg, jeg har henne notert med fødselsåret 1788 i slektsprogrammet mitt. Jeg skal se om jeg kan får dem til å rette overskriften. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I tillegg til prestegjeldene nevnt i innlegg 6 er det også en Stalsberg-gård i Øyer (- og Torger var dessuten et hyppig brukt guttenavn der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Hilde.Ja, jeg registrerte at Strangestiftelsen var nevnt flere ganger, uten at jeg klarte å oppfatte hvorfor. Det var jo en fattigstiftelse, og det kan jo tenkes de hadde mottatt støtte der.Forøvrig giftet Lars Olsen Lea seg på nytt 20.07.1828 med en Siri Eriksdtr. fra Luster i Sogn. Lars O. Lea døde i Bergen 03.12.1866.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (5) og (7): Skiftet etter den avdøde Marte gir ingen opplysninger om hennes bakgrunn eller slekt.Til (10): Boet hadde en gjeld på 225 Spd til Strange Fattighus mot en 1.prioritets panteobligasjon i eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for den avklaringen Tore. Lars Olsen Lea var språklærer, og det var vel ikke så mye betalt på den tiden.Da får jeg kanskje prøve meg med oppslag i bygdebøker hvor Sta(h)lsberg gårder forekommer i håp om at det kan gi svar. Det er i alle fall ingen Marthe Tor(j)gersdtr. å så på noen av de gårdene i 1801.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Asbjørn.Jeg finner imidlertid ingen gård med det navnet der, verken i 1801 eller 1865. Alle gårder med navn som Stal/Stahl(s)berg finnes østpå. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Bare nevner at jeg fant flyttemeldingen til Lars Lea fra Høyland til Bergen i 1807.Fant ikke Marte i de nærmeste årene der.Hadde et lysegrønt håp om det....Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for positive bidrag. Ja, jeg var jo inne på tanken om at hun kunne være fra de trakter også. Torgier er mye brukt der. Men så var det dette Stahlsberg navnet da. Det må jo være en grunn til at det er knyttet til henne.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.