Gå til innhold
Arkivverket

[#82513] Karen Fredriksdatter, resande


Gjest Susann Lundmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Susann Lundmark

Har hittat ett möjligt spår i min jakt på min norska resandesläkt. Min mormors mamma ska ha växt upp hos sin moster Karen. Har hittat Karen (tror jag) här Lenke Det jag undrar över är lite om denna Karens liv, vet inte om hon var gift, men jag tror det. Fick dessa uppgifter från en Arne Robertsen på svenska anbytarforum. Är det någon som kan hjälpa mig med tydning av det som står om Karen i födelseboken? Skulle verkligen uppskattas. Föräldrarna bör vara Fredrik Fredriksen och Johanne Kristiansdotter, men vilka är faddrarna! Tack på för hand. MVH/ Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

Ja du Anne-Lise, ngn stjärna på datorer verkar jag ju inte va, eller på norska för den delen... Det är iaf. i Sauherad, Hordaland i Telemark, året är 1848 och födelsemånaden december. Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Bra. :-)Om du kopierer enten alle de tre linjene eller bare de øverste to, blir det permanent sidelenke istedenfor bildelenke og beskrivelsen av hvilken kirkebok det er kommer også med. Med sidelenke kan vi bla i kirkeboken og det behøves av og til, for å sammenlikne håndskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Aaste Olsdatter O....., Hans Pedersen ib. Torbjør Torvildsd. Dale, Jan Larsen Odden, Peder Christiansen, (Omreisende). Jeg greier ikke å se hvilken gård de to første bor på - noen andre som kan tyde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har sett på gårdsnavn i Telemark og tror det kan være Veium.Kan det stå på foreldrene at de er omreisende fra Bergens stift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

Hej Anne-Lise mfl. Det kan nog stå att föräldrarna var omreisende fra Bergens stift, om Fredrik Fredriksen är död redan här vet jag inte, men Johanne reste senare i livet med Oluf Fredrik Staalberg (eller Olof Kristian Hedenberg) som hon fick minst två barn med varav en är min anmoder Sofie Fredriksen Staalberg. Känner inte igen namnen på dopvittnena... var tydligen ett långskott. Jonny: Har kontakt per telefon med en kvinna i Norge som vi tydligen är gemensamt släkt med... Hon tyckte jag skulle kontakta dig. Kan det vara möjligt? MVH / Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

Såg just att Karens syster Sofie (här Hedenberg) Fredriksen Olsdatter Stålberg står med på raden ovanför!!! Då känns det som om jag fått det bekräftat att det är rätt Karen, men vad hände med Karen sen? Vart tog hon vägen och Sofie ska enligt mina noteringar dö 18981030, tittat på döda i Strida eftersom det är där hon föder sina barn Anton och Karoline Josfine men jag hittar henne inte i den boken, inte på 1898 iaf. Någon som vet mer? I tema 77893 försöker jag reda ut mer om släkten! /Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Susann! Kan godt være at du fikk råd om å ta kontakt med meg angående reisendeslekter :-) Jeg har samlet en del gjennom årene og hjelper gjerne der jeg kan. Det er nok denne Karen Fredriksdatter som reiste med, men visstnok ikke hadde barn med, Kristian Berntsen Vang, f.14-6-1852. Lena Eriksson opplyser i meil av 11.mars 2004 at følgende ble påtruffet i Östersund 20.mars 1877: ”Bleckslagare Christian Berndtsen Wang, 25 År och skriven i Trondhjem, bryter på norska. Hans hustru Karin Fredriksdatter 47 År [!], skriven i Stör- och Värdal – mörkbrunt hår, blå ögon, rak näsa, stor mun, långlagt ansikte, 5 fot”. Da har vi et signalement på henne. Fra ca 1886 bodde Karen i Grong. Og her hadde hun boende hos seg en (halv)søsterdatter, Karoline Josefine Karlsdatter, født 8/3-1891, hvis foreldre var Karl Fredrik Fredriksen [av Hartmann] og Sofie Fredriksdatter Staalberg. Ved folketellingen 1900 finner vi Karen og Karoline på Rønningen i Grong. Karen er da kalt enke (men var hun gift?), 'Haandarbeiderske, Omstreifer', og Karoline sagt å være hennes datter født 1891 i Trondhjem. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

Hej Jonny! Jag har läst meddelandet Lena skriver, men inte fattat att Wang var Karens man, kantänkas beroende på ålderskillnaden... Jag blev så VÄLDIGT glad över att du skriver detta om Karen och Karoline Josefine för nu får jag bekräftat att denna kvinna som jag har kontakt med i Norge verkligen är min släkting!!! :) Det stämmer att Josefines föräldrar var Karl Fredrik Fredriksen och Sofie Fredriksdatter Staalberg (Olufsdatter Hedenberg) Jag har av Sofies barn fått berättat om hur Josefine växte upp hos sin moster Karen och att hon inte hade några barn själv. Om hon var gift vet jag inte, men Josefines barn trodde att hon varit det. Josefine hade en bror Anton som kom att leva i Salten, Fauske tillsammans med sin kvinna. De fick en dotter, Sofi. Kvinnan jag haft kontakt med i Norge trodde att Karoline Josefine hade ytterligare en bror, men det har jag/vi aldrig hört ngt om. Vet du ngt om detta? Tack tack Jonny. Kan jag kontakta dig på mail? Med vänliga hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Susann. Flott når vi kan finne noe som gir glede til folk! :-) Vet du hvordan det gikk med Karoline Josefine? Karl Fredrik og Sofie hadde et par barn til, ja. Anton Gjert Magnus Fredriksen, f.31-12-1888, dpt.13-1-1889 i Strinda, konf.1904 i Hitra. Han var bortsatt i Hitra av Trondhjems fattigvesen. Senere ble han gift (vet ikke med hvem), men skal ikke ha hatt barn. De var bosatt i Fauske. Han var for øvrig også blind. Så hadde de også Amanda Karoline Fredriksen, f.14-1-1890, dpt.27-1-1890 i Inderøen. Henne vet jeg ingenting videre om. Meiladressen min: jonny-m@online.no. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Louise Kaddik Westberg

Hej Jonny. Jag är ett barnbarn till Karoline Josefine. Hon gifte sig med Erik Westberg och bosatte sig i Sverige även om dom verkade ha rest en del mellan Norge och Sverige. Dom fick tillsammans 6 barn varav min far var det ena. Karoline Josefine dog 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

Hej Jonny! Här är Amanda Karolines dop Nord-Trøndelag fylke, Røra (Salberg) i Inderøy, Klokkerbok nr. 731C02 (1875-1911), Fødte og døpte 1890, side 44. Permanent sidelenke: Lenke Jag/vi har aldrig hört talas om att Josefine karoline ska ha haft en syster. Så hon dog väll antagligen eller blev omhändertagen av myndigheterna. Det stämmer att Anton gifte sig, kommer inte ihåg hennes namn, de fick en dotter. Blind måste han ha blivit på ålderns höst, det är inget vi hört om. Är det någon som ser vad det står under datumen på Amanda Karolinas födelse och dop datum? Jag är liksom Ann-Louise ättling efter Karoline Josefine, men i ytterligare ett led. /Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Lundmark

JONNY!!! Provade skicka ett mail till dig, men det kom inte iväg, fel adress säger min dator... Min adress är: lundmark.susanne@telia.com Skicka ett mail till mig så får jag din adress!!! Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.