Gå til innhold
Arkivverket

[#82523] Nytt søk for 1910-tellingen - test av søkefunksjonen


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det nærmer seg snart lansering av folketellingen for 1910. Mens vi venter kan dere teste det nye brukergrensesnittet og søkingen som er laget til 1910-tellingen.Alt er ikke på plass enda av funksjonalitet, men dere får et godt inntrykk av hvordan den nye søkingen skal foregå.Vi har selvsagt ikke lagt 1910-materiale i det nye søkeprogrammet enda. Som grunnlag for testing har vi lagt inn litt data fra 1865-tellingen og 1900-tellingen.Gå til søkesiden: http://128.39.57.24/ Der finner dere også en hjelpetekst med lenker til oversikt over datagrunnlag for testingen.Vi håper dere har lyst til å leke dere litt og gi oss en tilbakemelding i dette temaet eller til digitalarkivet@arkivverket.no Alt av ris og ros er kjekt, men feil og problemer er vi spesielt interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Tykkjer det også burde vore mogeleg med ein * inne i eit ord. F.eks. Da*le, slik at ein kunne finne både Dale og Dahle i eitt søk.Det er mogeleg å klikke på kretsnummer, og få opp gardane i nærleiken. Det burde kanskje også vore mogeleg å klikke på kommunen, slik at ein fekk opp ei lang liste over alle gardane i heile kommunen.Uvant med nytt brukargrensesnitt. Vil alle dei andre databasane også få dette brukargrensesnittet? Dette vil vel gjere landsomfattande søk enklare, men eg trur eg vil sakne å få opp trefflista fordelt på fylke og kommunar slik det er no, og kanskje også å søkje internt i kvar einskild kommune.Søkjer ein på f.eks. Ytre Holmedal som bustad i personsøk får ein ikkje opp treff anna enn frå 1900. I 1865 er f. eks. Haugland registrert som 'Ytre: Hougland', 'Holmedal' er ramla ut.Eg ser det er lenke til skanna versjon. Vil folketeljinga verte lagt ut i skanna versjon ved lanseringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

... det eg meinte å seie var at i ein del tilfelle er det kjekt med ei lang liste over treff i heile landet, men i mange tilfelle er det kjekt å få opp treffa fylkesvis og kommunevis, slik som no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til Torbjørn, innlegg 4Tusen takk for at du tar det tid til å kommentere. Det er svært nyttig for vårt arbeid, ikke minst i å få søkemotoren til å gi best mulig treff. De beste treffene skal en oppleve bli presentert først. En kan dermed 'leke' seg litt med søkeparametere for å finne beste treffliste. En del av vårt arbeid ligger i å veie treff i de forskjellige datafeltene, slik at trefflisten blir sortert mest mulig riktig. Et eksempel kan være at ved i det enkle søkefeltet for person på oppstartsiden søke etter:tollak *olbe* holmedal ytreTrefflisten rapporterer om over 27.000 treff, men legg merke til de tre øverste i lista.Søkemåten oppleves nok annerledes, så derfor er det så viktig med flest mulig tilbakemeldinger, gjerne også etter å ha brukt løsningen over litt tid. Noe av ønskene vil nok relativt enkelt kunne tilfredsstilles, mens andre kan ta mere tid å få til. Kanskje vil en også oppleve at noe en i første omgang syntes virket uvanlig, etter kort tids bruk oppleves som forenklende og bedre.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei!Nå er det ikke mange dagene igjen til 1910 tellingen kommer, og jeg gleder meg stort som så mange andre.Jeg har prøvd meg litt på brukergrensesnittet og søkingen som er laget til 1910 tellingen ved å søke etter Elen Eggen født 1876 i Mosviken. I 1900 tellingen er hun tjenestepige på garden Rimul. Men, uansett hva jeg søker på finner ikke det nye systemet henne i 1900 tellingen.Er det jeg som svikter eller er det systemet????Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen!!Tusen takk skal du ha for raskt svar Kristian!!!Akk ja, sånn går det når man er for ivrig og ikke tar seg tid til å lese 'bruksanvisningen' før man setter igang. Hilsen S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.