Gå til innhold
Arkivverket

[#82530] Maren Amundsdatter Flakstad i Udnes, Nes på Romerike


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ifølge Nes Bygdebok IV ble Gulbrand Eriksen fra Øvre Folberg, Nes gift med ovennevnte dame 05.10.1747. Både i bygdeboken og i kirkeboken er hun oppført som enke. Jeg har lett i bygdeboken på Flakstad i Udnes uten å finne henne. For sikkerhets skyld har jeg også lett på Flakstad, g.nr. 46. Også der uten resultat.Hvis noen kjenner til damen, hennes opphav, hennes første mann (menn) ville jeg være takknemlig. Hvis jeg kan få opplysninger om hvor paret havnet, ville også det være fint.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Du finner dem omtalt på Store Hofsrud, s. 485 i bd. 5. Hun er født i 1723 og kommer fra Hunstad. Maren/Mari var gift med Erik Olsen før hun giftet seg med Gulbrand Erichsen og deretter tredje gang med Erland Toresen fra Flakstad i Udnes.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Forldrene Amund Eriksen Hunstad og Siri Hansdatter fra Runni er omtalt på s. 410 i bd. IV om Øvre Hunstad, g. nr. 165, br. nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ifølge listene til historielaget dør Mari Amundsdatter Hofsrud i 1798:Gravlagt: No.44 14. Mars v/Udnes Mari Amundsdtr. Hofsrud 78 årHer er enkemannen Erland i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hofsrud i sjeleregisteret: Akershus fylke, Nes, Sjeleregister nr. 3 (1760-1780), Sjeleregister 1760-1780, side 59. Permanent sidelenke: LenkeHer er det tre barn etter første ektemann og sønnen Gulbrand Erlandsen, så det virker ikke som hun og Gudbrand Eriksen fikk noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk for all hjelp, Anne-Lise.Gulbrand er fetter til min ane. Når jeg ved din hjelp fant ut av Mari/Maren, oppdaget jeg at hun var tremenning med en annen av mine aner. Ikke nok med det, Erik var også tremenning med en ane. Den eneste som (foreløpig) ikke er i slekt er Erlend. Erlend har forøvrig vært et problem. I bygdeboken står det at havn var født 1728, det samme år står det at søsteren Eli er født. I Raumnes Historielags utskrift finner jeg Eli, men ikke Erlend. Jeg har sett fra 1725-1730. I kirkeboken har jeg sett på 1728 og 1729. Da ga jeg meg. Den kirkeboken er ikke av de mest lettleste, nei! Når det gjelder Erlends dødsår, legger jeg ham foreløpig på 'vent' sammen med flere andre med ukjent dødsår, men som levde i 1801. Det er mere rasjonelt å sjekke flere i samme slengen. Igjen en stor takk :-).Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.