Gå til innhold
Arkivverket

[#82536] En nøtt: Beret Martha Hermansdtr Kvithyll Kojen 1786-1855 Rissa, ST


Gjest Andreas Glende
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Glende

Hvor kan jeg lete videre? Min tipp-tippoldemor Beret Martha Hermansdtr Kvithyll, gift Kojen, bodde hele sitt kjente liv i Reinsbygda i Rissa, ST. Men jeg klarer ikke å finne hennes foreldre.Hun dukker første gang opp 8 år gammel i Fosen sjeleregister 1794 på Kvithyll, hos noe som må være fosterforeldre Povel og Martha Kvithyll. Nr 9 på venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4401&idx_id=4401&uid=ny&idx_side=-18>LenkeI 1801 er hun samme sted som tjenestefolk 15år gml. Person 3162: LenkeI 1802 konfirmerer hun seg, bosatt samme sted. Nr 19 på venstre side: LenkeI 1808 gifter hun seg med Ole Johnsen Bestvolden. De flytter snart til Kojen under Reinskloster i Rissa, og bor her resten av livet. Nederst på venstre side:h ttp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16166&idx_id=16166&uid=ny&idx_side=-104Manntallet i 1815 gir heller ingen opplysninger(ikke scannet)Hun dør 1855 som enke på Kojen. Nr 65 på venstre side: LenkeSkiftet er her, uten at jeg finner noe som røper hennes opphav:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Det ser ut som hun kan være født i Trondheim. Ei Beret Martha ble d. 27. juli 1786 Domkirken, foreldrene het Herman Rasmussen Koefod og Caren Pedersdatter Berg. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1786, side 75. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Den lenka ble det noe feil med, prøver igjen... Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1786, side 75. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Andreas Glende

Har forsøkt å finne mer ut av om det er min Beret Martha som døpes. Jeg har ikke funnet særlig mye om foreldrene annet enn trolovelsen her nest nederst på høyre side: Lenke Klarer noen å tyde hva som står som tittel på Herman? Ungkarl og ??? Herman Rasmussen Kofod.Ser at fadderne er relativt høytstående personer i Trheim. Første fadder er justisraad Hornemann, og han eide Reinskloster i Rissa, hvor husmannsplassen Kvithyll lå under. Det var hit Beret Martha kom som fosterdatter.I og med at at Beret Martha kom til fosterforeldre, er det sannsynlig at ihvertfall en av foreldrene døde i tidsrommet 1786-1794. Har søkt i skifteprotokollregister for Trondheim byfogd 1782-1794, men har ikke funnet verken Herman eller Karen/Caren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.