Gå til innhold
Arkivverket

[#82539] Föräldrarna till Amanda Juliana f: 28101866 i Nannestad Akershus


Gjest Cecilia Hedström
 Del

Recommended Posts

Gjest Cecilia Hedström

Hej!Jag skulle vilja veta om någon känner till vilka föräldrarna till Amanda Juliana f: 28/10 1866 i Nannestad, Akershus är.(Finns på p. 40). Hon är född utom äktenskapet och jag tycker det ser ut som fadern hetrer Karl Bernhard Jakobson och är från Larvik och modern pigan Anna Maria Johansdr från Östmark i Sverige. Jag har funnit en Karl Bernhard Jakobson i Larvik i folketelling 1865 och 1900 men problemet är att han är gift redan med en annan kvinna. Den enda Anna Maria Johansdr jag funnit i Östmark kring Amandas födelse är Johan Petter Wigardt och Juliana Carlsdr. dotter, men jag har inte sett Amanda Juliana ihop med dem så då kommer hon väl inte av den släkten heller. Det vore roligt om någon kunde se vad vittnena heter vid Amanda Julianas födelse. Jag tycker att några möjligen kan heta Brun men det är otydligt och ganska svårt för mig då det är norska.Tack på förhand! / Cecilia

bilete10486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Hedström

Hej!Tack så mycket för hjälpen! Och nu ser man ju att det står Karl Ludvig Andersen som fader! (När man fått svaret i den andra källan...)Tack igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia Hedström

Hej igen!Jag refererar till John Aalens länk ovan. Här framgår att Anna Maria Johansdr var av resaandefolk. Någon som vet vilken släkt? Sedan skulle jag behöva hjälp att tyda vad det står i kolumn 8. (?) i Sverige 26/8 87. Attest 12/5 81 (steners??). Har inte funnit Anna Maria och Karl Ludvig i de norska folketellingarna och inte heller i folkräkningen 1890 och 1900 i Sverige. Amanda finns däremot i folketellingen 1900, Grue, med tre barn och mannen Johan Petter Karlsen f: 1858 i Fryksände (S).MVH Cecilia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.