Gå til innhold
Arkivverket

[#82541] Tydehjelp Innvik SF; Mads Larsen/Gertrud Olsd. 1818


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Under Innflyttede Innvik 1818 finner jeg Mads Larsen (gårdsnavn ?) og hustru Gertrud Olsd. Frøsætter. Yrke husmann, alder henholdsvis 30 og 26 år. Prestegjeldet de kom fra klarer jeg heller ikke å tyde. Permanent bildelenke: LenkeKan noen hjelpe med gårdsnavn og prestegjeld? Jeg melder pass her. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Takk for råtips begge to!Nå fant jeg såmenn Mads Larsen Skilbrey døpt i Gaular også, 4. kolonne under bokstaven B. Permanent bildelenke: LenkeFlere enn jeg ble glad nå - mange takk!I boka 'Herred, prestegjeld og....' av Norunn Klettum lister hun under Gaular (Indre Holmedal) pr.gj. følgende sogn: Sande, Bygstad/Bøgstad, Vik m/Hærstad kapell. Håper å finne Gjertrud og eventuelt vielsen under noen av disse hattene.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I bygdeboken for Gaular sies det at Mads Larsen Skilbrei giftet seg i 1819 med Inger Olsdatter Åmot. Det må være dem vi finner her, - høyre side, venstre kolonne, - han med gårdsnavnet Lundeqvam:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 2 (1785-1821), Kronologisk liste 1819, side 159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11413&idx_id=11413&uid=ny&idx_side=-160>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Hvorfor brukte Mads Larsen Skilbrei etternavnet Lundeqvam ved den Vielsen i 1819 og som det siteres i fra i den Bygdeboken for Gular ?Og hvem var da den Mads Larsen Skilbrei som var gift i 1815 og som Inge har funnet ?Håper at noen kan ha gode svar på de spørsmåla ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hei alle!Jobber akkurat nå med å finne krysskoblinger her. (Nakkehårene står ende ut...) Hun som arbeider med dette anetreet for å hjelpe en 92 åring, har ikke internett - og jeg aner et lite kappløp med tiden. Derfor takk for all hjelp.Jeg har ett barn etter ekteparet Mads Larsen og Gjertrud Olsd. Det er Anne Margrethe f. i Innvik 1.8.1819. Hun gifter seg 1845 på Avaldsnes, Karmøy med Anders Andersen Velde Vigsnes og får bl. a. dattera Gjertru Serine i 1848.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei På nytt !Da er det nok denne barnedåpen som du Eva mener på ?Innvik Ministerialbok 1816-1821. Døpte 1819. Nr. 29. Som vi ser så er det Gjertrud Olsdt. sit etternavn som er brukt her. Permanent sidelenke: LenkeMvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hei!Riktig barnedåp det - mener jeg i hvert fall. Når kirkeb. for Korskirken Bergen kaller bruden for Gertrud Olsdatter Frøysæt lurer jeg på om det kan være Frøysæter i SF. Det eneste Frøyset jeg vet om er i Veøy/Rødven i MR. Det kan jo være riktig, men navnelikheten er påfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg lurer på om Jacob Frøyseth som hun bor hos i 1815 er Gertruds bror. Han er også fadder i Jacob Olais dåp.Her gifter Jacob seg første gang. Ole Erichsen Frøyseth er forlover.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 2 (1801-1818), Ekteviede 1805, side 105. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8602&idx_id=8602&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her gifter Jacob seg som enkemann.Kildeinformasjon: Bergen fylke, St. Jørgens hospital, Ministerialbok nr. A 4 (1844-1863), Ekteviede 1848, side 144. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Innvik 1750-1835 Diverse.Konfirmerte 22 de Søndag efter Trinitatis.1814. Nr.3. Permanent sidelenke: LenkeSom vi vet så er Giertrud Olsdt. 2 år å finne på Svarvestad i 1801, men hva da med den med samme navn og som var født i 1793 ?Kan da dette bli dåpen til den Giertrud Olsdt. som er nevnt som 2 år i 1801 ?Innvik 1750-1816 Ministerialbok. Døpte 1798. Nr. 46. Giertrud. Ole Olsen Svarestad og Giertrud ( Men hva er navnet til hennes far, menes det Povel ? )Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.