Gå til innhold
Arkivverket

[#82544] Peder Selnes Holch's kone


Gjest Trond Arild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Ser til høyre at gårdsnavnet Olden er nevnt, som ligger i Aafiord i 1801; der finnes det også en gård Selnes. Er det her Peder Holch bor?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Beklager at jeg ble litt sparsom med opplysningene. Peder Christensen Holch (1680-1753) bodde på Selnes i Åfjord, og de barna jeg nevnte er hans. I gårdshistoria står det ikke noe om hans kone, selv om salget av gården (der hun er nevnt) omtales. Det er vel en sjelden forglemmelse av forfatteren. Sønnen Christen kjøpte senere tilbake gården og bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Huff, jeg burde ha sett at du nevnte barna... Kanskje moren til Anne Cathrine het enten Beret Marie eller Mette. Sønnen Christen er jo oppkalt etter sin farfar.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Kona til Mattias Lorentz på Refsnes i Stoksund het nettopp Mette (Laugesdatter), så det var derfor jeg tenkte at deres datter Anne Cathrine kunne vært Peder Selnes' kone. Jeg kan ikke komme på noen av såkalt 'bedre stand' med fornavn Lorentz som kan være hennes far, så det var derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(6:) Gjestegiver på Refsnes, Mathias Mathiassen Lorentz (c1683-1737) etterlot enken Karen Henrichsdatter Wulf (1698-1779), som han hadde 7 barn med, hvorav eldste datter var Mette (f. c1723). Var Mathias først gift (når ?) m. Mette Laugesdatter ? Hvem var hennes foreldre, og når levde hun ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at iflg. mine notater skal Mette Margrethe Laugesdatter være mor til gjestegiver på Refsnes, Mathias Mathiassen Lorentz (c1683-1737), og altså g. (for 2. gang) m. sistnevntes far, utliggerborger på Refsnes, Mathias (Laurentsen) Lorentz (c1640-1692). Disse hadde også en datter Anne Cathrine (Mathiasdatter Lorentz) (c1683-før1715).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Du har helt rett. Stoksundboka, side 397, nevner også at en halvbror av Anne Cathrine (d. e.) het Albrecht Jochumsen Fruchtnicht, prest ved Oslo Hospitals menighet fra 1709 til 1734. Mener å ha lest i et innlegg på DA at Peder Selnes' søskenbarn Elisabet Hansdatter Holch var gift med en Albrecht Fruchtnicht (gjestgiver på Hitra). Et så spesielt navn kan jo tyde på et slektskap mellom de to Fruchtnicnt'ene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(10:) Albrecht Jochumsen Früchtnicht på Hitra (f. ca.1657) var bror av kjøpmann i Trondheim, Jochum Früchtnicht (1639-1678) som var første ektemann til Mette Margrethe Laugesdatter (som endte sine dager på Refsnes i Bjørnør). Gutta skal ha kommet fra de tyske hertugdømmer (i nærheten av Hamburg ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Det var såpass nært slektskap, ja? Presten Albrecht var vel da kanskje oppkalt etter sin onkel. Kanskje indikerer alt dette at Anne Cathrine (Peder Selnes' kone) faktisk var fra Refsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(13:) Takk, Finn !(12:) Nei, Anne Cathrine skal såvidt jeg vet være født (ca.1683/85?) i Trondheim (i likhet med sin bror Mathias Lorentz), men faren (som var g. 6 Des 1682 i Frue-kirka med enken Mette Laugesdatter fra Molde) var altså utliggerborger på Refsnes, Stoksund, Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Kan nevne at Peder Selnes' datter Beret Maria ble gift med lensmann Peder Andreas Galschjødt. Dette blir litt på siden av temaet, men er det noen som vet noe om en Ester Pedersdatter? Peder Hansen Holch var jo gift 2 ganger, første gangen med Kirsten Michelsdatter Karmarch (etterslekt i Bjørnør (Vik)). Bygdebokforfatter Hans K. Hansens noe underfundige kommentar om at nevnte Ester pga fadderskap har tilknytning til både Olden (Jens Simonsen og kone Anne Kirstine Pedersdatter Holchs barn) og Galschiødt-familien på Rømmen. Han antyder at hun kan være Peder Hansen Holchs andre kone. Nå var jo også Peder Christensen Selnes' datter Beret Maria gift med Peder Andreas Galschiødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Anne Kirstine Pedersdatter Holch (1723-1759) var gift med Jens Simonsen inner-Olden (1720-1786), som eide og bodde på denne gården. Han var sønn av en utenbygds mann Simon Paulsen (død 1749), nevnt i Olden første gang i 1718. Sistnevnte gjorde inner-Olden til selveiergård.Det beste beviset på at Anne Kirstine var Peder Hansen Holchs datter kommer fra en odelslysning av 06 nov 1752 fra Jens Simonsen på gården Lauvøya, hvor det opplyses at hennes far hadde eid og bodd på Lauvøya i mer enn 20 vintre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man at Peder (Per) Hansen Holch (død ca. 1736 på Lauvøya i Åfjord) var gift to ganger ? I hvilket av ekteskapene mener man at Anne Kirstine Pedersdatter Holch (1723-1759) er født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Det fremgår av skiftet etter Kiersten Michelsdatter Karmarch 9. og 10. mai 1715 [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24680/151?size=bigger&mode=0>Lenke at hun var gift med Peder Hansen Holch på Løføen og hadde to umyndige døtre Anna og Mette. Om denne Anna er Anne Kierstine som Per Nermo nevner, vet jeg ikke. Jeg undres om ikke dette er trolovelsen til Peder og Kiersten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Hansen

Skiftet etter Kirsten Michelsdatter Karmarch i 1715 nevner to levende barn, Anna og Mette.http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24680/151I gårdshistoria er det riktig nok bare sannsynliggjort at denne Anna ble gift med en Peder Hansen Galschjødt, som var leilending på Lauvøya under Peder Hansen Holch. Alderen til Anne Kirstine (Olden) ved begravelsen gir fødselsår ca. 1723, altså 8 år etter at Peder Hansen Holch ble enkemann, derfor antas hun å være av et senere ekteskap. Nå går det jo an å få barn utenfor ekteskap også, så noe bevis på at han giftet seg igjen finnes vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgår det noe sted om Anne (Kirstine) Pedersdatter Holch var enke (ev. etter Peder Hansen Galschjødt på Lauvøya) da hun angivelig skal ha giftet seg m. Jens Simonsen (1720-1786), som også (i 1752) bodde på på Lauvøya (før eller etter Inner-Olden ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.