Gå til innhold
Arkivverket

[#82552] Kroppa i Värmland, noen eksperter?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei. Har i SVAR-arkivet fulgt en aktuell familie som kom fra Bjurtjörn, Värmland, via Fisklösan og Torrbo i Grythyttan til de i 1807 kommer til Norra Högden i Kroppa, Värmland. Der bor de til 1821/ 1822. Husforhörslängden sier 'Skrifna 1821 uti Kegelviken (evt. Hegel- eller Stegelviken?)', og 'Lang- evt Långsund 1822'. Dette er stedsnavn jeg ikke finner i Kroppa sokn.Noen som vet hvor jeg kan finne denne familien igjen? Er det noen sverigeeksperter som kan hjelpe til her, tro?Legger ved utskrift fra husforhøret 1820-1825 Källa: Kroppa kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13291/A I/12 (1820-1825)

bilete10491.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal sjekke om det er noe å finne i boka _Bilder ur Kroppa sockens historia_ av Simon Överström (Karlstad, 1947) - som jeg har stående i hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er dessverre ingenting å finne i boka om denne familien. Det er riktignok snakk om ei bygdebok - men ikke noen gårds- og slektshistorie.Jeg går ut fra at den familien du har fulgt, var en bergverksfamilie? Flyttemønsteret kan i hvert fall tyde på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jonas Larsson f. 1744 på Åtorp i Bjurtjärn, Värmland, ser ut til å være utreist derfra i Husförhörslängder SE/VA/13029/A I/3 1758-1762 1-93 samt Husförhörslängder SE/VA/13029/A I/4 1763-1768.Jeg har problemer med å tolke stedsnavnene som er skrevet, der han er utstrøken. St...vik i Grannås? Gnaggen?

bilete10499.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Har du forsøkt en etterlysning i Anbytarforum, Erling? I så fall kan det være fornuftig å legge den inn i delforumet for Värmland ('Landskap'), Bjurtjärn ('Socknar').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Enligt signaturen 'Svenne' på proveniens.ifokus.se, expert på Värmland så flyttar Jonas till Granviken och återfinns i Bjurtjärn AI:3 sidan 17 (ganska långt ner på siadn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Nästa svar från 'Svenne': I AI:4 sid. 11 står det till vänster om Jonas namn 'på Queggen'. Queggen eller Kväggen var/är en stor herrgård alldeles i närheten av Åtorp i Bjurtjärn. Kväggen var ett kronogods som arrenderades av en s.k kronoarrendator. Stort jordbruk, mycket skog och även senare industriella anläggningar såsom såg, torvströfabrik m.m.Att Jonas var på Queggen borde betyda att han tjänade där som dräng eller gjorde dagsverken men att han fortfarande bodde 'hemma' i Åtorp. Avståndet mellan Åtorp och Kväggen är endast någon kilometer så han gick nog fram och tillbaka dit för att arbeta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk, Chris, for meget utfyllende svar.Jeg undrer nemlig om denne Johan Larsson f. 1744 i Bjurtjärn kan være identisk med Jan Larsson f. 1744 i Bjurtjärn som denne tråden opprinnelig handler om? Er det vanlig at Johan blir til Jan?Finner nemlig ingen Jan Larsson født 1744 i Bjurtjärn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da kan det være min person. Vår ane Jan Larsson f. 1744 i Bjurtjärn kom 1780 til Grythyttan, fra Kroppa. Han ble gift 1782 (hvor? ikke i Grythyttan eller Bjurtjärn) med Stina Ersdotter f. 1759, Bjurtjärn, som kom til Grythyttan i 1782.Jeg har funnet 2 Stina Ersdotter f. 1759 som kan være aktuelle, (det var 3, men den ene døde som spebarn). Nedenfor kommer Erik Månssen med kone og datteren Stina f. 1759, som året 1769 flytter til Viken i Cskoga... kanskje Carlskoga? Källa: Bjurtjärns kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VA/13029/A I/5 (1769-1774)

bilete10505.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Erik Månsson f. 1708 og Kjersti f. 1718 kom ganske riktig til Viken i Carlskoga, og en gang i 1770-årene dør Erik, en gang sist i 1770-årene forsvinner familien, uten at det står hvorhen. Kanskje til Grythyttan, og at dette er 'min' Stine ?... Men helt sikker kan man jo ikke være..

bilete10506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jan Larsson dog 13. januar 1823, med bosted Stegelviken i Lungsund. Hans far Lars Jönsson dog 1765 på Åtorp, Bjurtjärn. Enkan etter Jan, Stina Ersdotter, dog 15.08.1842 på Linhult i Karlstad, det er vel i Örebro. Jeg skal lete etter Erik Månsson sine dødsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg finner at Erik Månsson døde i Viken, Carlskoga, 04. auguat 1773.Nå fant jeg jammen også at Johan Larsson från Hult og Stina Eriksdotter gifter seg i Bjurtj. i november 1882. Da her jeg funnet rett Stina Ersdotter, hun som kom til Wiken var altså et feilspor. Den rette Stina bor ved ekteskapet hos mor og stefar i sörby, Bj.tj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.