Gå til innhold
Arkivverket

[#82558] Hvor ble det av Ingrid Mikkelsdatter Moen fra Vingelen?


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Jeg finner Ingrid Mikkelsdatter Moen født 1829 og konfirmert i 1846 i Vingelen. Noe mer greier jeg ikke å finne ut om henne. Verken gift, død eller utflyttet. Jeg finner at halvsøsteren, Ingeborg Jonsdatter Moenfødt 28. mai 1832, først flytter til Tromsø i 1848 og til Trondheim? i 1852. Men hvor ble det av Ingrid født i 1829?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9226&idx_id=9226&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Oddbjörg!Jeg undrer litt her, for det står 'Ingri' med både 'Mikkel' og 'Thore' som farsnavn ??, men ungkar 'Tore Jörgensen' står faktisk som far.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Ja, jeg har sett at jeg har fått tydehjelp. Det ser ut som om Tord er angitt som far ved fødselen, men at Mikkel er blitt skrevet som far senere. Når Ingrid blir konfirmert, står hun skrevet som Ingrid Mikkelsdatter Moen. Moen er moren, Kirsten Knutsdatter Moen, etternavn. Mora dør i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Bare som et paradoks, Svehn, når jeg ser at du bor i Gøteborg. Halvbror til Ingrid, blir torpare Olson i Nord-Sverige, før han og familien emigrerer til Minnesota og Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Jeg er meget takknemlig for den hjelpa jeg får. Dette hadde ikke jeg greid sjøl. Jeg skjønner nå at Ingrid og Ingeborg reiste til Tromsø begge to. Deres onkel, Lars Moen, bodde der. Han var ei tid ordfører i Tromsøysund. Er det det samme som Tromsø?Ingeborg reiser til Tromsø i 1848. Men fire år senere, i 1852, ser jeg av kirkeboka at hun reiser til Trondheim. Hun heter Ingeborg Jonsdatter Moen. Fikk hun noen etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei igjen Oddbjörg!Jeg kan desverre ikke finne 'Ingeborg Jonsdtr.' som utflyttet fra 'Tromsö' til 'Trondheim' 1852 i kirkebökene, kan jo väre att jeg har forbisett det. Kan du legge inn en lenk på det du har funnit, for hun er virkelig ikke lett og finne i 'Trondheim' og omegn om hun har flyttet dit.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Her har jeg funnet sida i kirkeboka. Jeg leser stedet som Throndheim. Og at hun drar dit for å søke tjeneste.Kan hun ha reist til Amerika? Hennes halvbror, Iver Olsen Moen/Formovold, reiser først til Nord-Sverige før han emigrer til Clearwater i Minnesota. Men det er ikke før enn i 1870-årene. Vet at Ingeborg og Ingrid hadde en slektning i Superior. Men er ikke sikker når han reiste. I 1850-årene er det veldig mange ifra Tolga og Vingelen som emigrerer til Amerika.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9227&idx_id=9227&uid=ny&idx_side=-204>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Her har jeg funnet sida i kirkeboka. Jeg leser stedet som Throndheim. Og at hun drar dit for å søke tjeneste.Kan hun ha reist til Amerika? Hennes halvbror, Iver Olsen Moen/Formovold, reiser først til Nord-Sverige før han emigrer til Clearwater i Minnesota. Men det er ikke før enn i 1870-årene. Vet at Ingeborg og Ingrid hadde en slektning i Superior. Men er ikke sikker når han reiste. I 1850-årene er det veldig mange ifra Tolga og Vingelen som emigrerer til Amerika.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9227&idx_id=9227&uid=ny&idx_side=-204>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Litt utfyllende stoff: Lysningen 1859: uk.Jørgen Martin Johannesen 26 år, født i Skogn, far: Johannes Pedersen og p. Ingrid Michelsdatter 30 år, født i Tolgen, far Michel Pedersen. Om henne står det videre at ifølge att. av Holst 26/6-45 var hun konf. i 1843. Videre: har været her siden 1845. Jørgen var konf. i Tromsø i 1849 og ikke 1848 som det står i lysningen. Hans foreldre: Johannes Pedersen Moe!! og Johanne Mortensdatter, hun kalles ved feil for Jørgens svigermoder i 1865. I 1865 brukes plutselig Ulve-navnet. Ang. Lars Moe, brukte ikke Moen. Han bodde i Tønsvika nord for Tromsø. Han var ordfører i Tromsøysund (landkommunen, ikke byen) i tiden 1859 - 65. I januar 1865 kullseilte han og omkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Oddbjörg; ikke rart jeg ikke fant 'Ingeborg', når hun kom tilbake til 'Tolga' og så flyttet der i fra til 'Trondheim' 1852.Har sökt i 'Familysearch' og i immigrasjon fra 'Trondheim', men så lenge er hun forduftet.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørg Brænd

Er det noen som har en bygdebok for Tromsø, om det finnes, som kan fortelle hva som skjedde videre med Ingrid og Jørgens barn. Det var mange jenter, ble de gift, eventuelt med hvem. Hva med familiens sønn. I den siste folketellinga driver Ingrid pensjonsnat. Eksisterer dette pensjonatet fortsatt, eller brukes dette huset til noe annet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.