Gå til innhold
Arkivverket

[#82559] Borgerhoboist


Gjest Tor Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ellefsen

Jeg har klart å finne at 'hoboist' er en som spiller obo, eller er musiker/militærmusiker, men hva er en borgerhoboist - og hva har det med brennvissalg å gjøre?? mvh TOR ELLEFSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Saken gjelder en attest om midlertidig hjemstavnsrett i Bergen (Lenke) for en svært vidløftig kar ved navn Carl Friberg hvor jeg har vært litt behjelpelig med transkripsjonen, og jeg klipper noe fra denne attesten: «Angaaende sit Ophold sammesteds [i Christiania] beretter han nærmere, at han lige efter Ankomsten ved St Hanstid 1842 fikk igjen tidligere Plats i Theaterets Orckester, at han ligeledes var Borgerhoboist og som saadan drev Brændevinshandel og at han tillige var Instructeur ved Artillerimusikken.»Nå har allerede Yngve Nedrebø svart på dette spørsmålet i en privat epost, og han sier blant annet: «Hoboistene måtte jo ha noe å leve av, og brennevinshandel var vel regnet som en enkel måte å skaffe penger på (om de ikke angrep varelageret), så 'borgerhoboistene' hadde nok som privilegium å få selge brennevin etter det generelle forbudet som kom i 1836.»Jeg mistenker denne mannen for også å ha benyttet seg av varelageret til privat konsum, men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra gammelt av hadde enkelte militære rett til å omsette øl og brennevin, f. eks. sjøinnrullerte og deres koner etter forordning fra 1803. Pensjonerte befalingsmenn ville også kunne få borgerskap som høkere uten at de oppfylte de formelle kravene til borgerskap.Lov om omsetting av brennevin kom 19. januar 1837, og forsøkte å regulere sal og bruk; Den foreskrev til den som var beruset, eller skjenket noen til beruselse, eller lot en beruset person forlate sitt etablissement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.