Gå til innhold
Arkivverket

[#82567] Er det ei bygdebok for Horg (Støren) ST?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Ingeborg Evjen (Pedersdtr.) emig. fra Trondheim i 1890. Hun var født 7 des. 1870 i Trondheim (Vaar Frue), dtr. av Peder Estensen og Randi Bersvendsdtr. som var pa Rydningssletten Strinda i 1875.Peder og Randi ble gift i Horg i 1860. Peder fra Spjeldet og Randi fra Gylland.Er deg i bygdebok for Horg Støren?Ingeborg ble gift 1890 i Minnesota med Andrew Evgen (Evjen i Norge). Familien sier han er f. 6/6 1866, emig. 1888.Kan bygdebok si hvem ble gift med Ingeborg (hvem Andrew er?), men vi er ogsaa interessert i hva boka sier om foreldra til Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Bygdebok for Horg finnes. To bind av Jens Haukdal (Busetnad og folkeliv i Horg) og to bind av Asbjørn Furunes (Bosetting og....). Jeg har ikke bøkene hjemme hos meg akkurat nå, men kan få gjort oppslag i løpet av uka om ingen andre kommer meg i forkjøpet. Etternavnet Gylland hører hjemme i bind 2. Spjeldet er et navn fra Støren. Henviser til 'Bygdefolk og bygdeliv i Støren'. mest trolig bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Peder Estensen Spjeldet kommer fra Øver Spjeldet. Han kommer i to alternativer, en født i 1827 og en i 1840. Ifølge bygdeboka, bind 3, s.101 flytter begge fra bygda.Peders foreldre: Esten Arntsen, 1798-1841 og Marit Pedersdtr. Gylland, 1800, d etter 1875.Peder kommer fra Mosand og faren er Arnt Steffensen, 1768-1842 og Marit Estensdtr. 1774-1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Randi Bersvendsdatter f 1838, og Peder Estensen f 1840 er mine oldeforeldre! Jeg har mye slekthistorie om den familien -også lagret på CD. Margaret, gi meg en E mail adresse så kan jeg sende?Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Oh my! Takk alle! Dette er meget spennende. Dette er for en flink dame jeg traff igår. Jeg snakket om norsk slektsforskning til flere og hun var der.Innegg 2/3 Carsten: Takk! Dette er ikke umulig. Etterkommer maa finne flere opplysninger som 'obituary' og 'naturalization paper' tror jeg.Innlegg 4 Kjetil: Takk! Kan vaere moro aa se sidene du finner. Se min adresse nedafor.Innlegg 5 Olav: Peder Estensen f. 1840 er den riktige. Takk. Naa har vi aarene for foreldra.Innlegg 6 Sigbjørg! What fun!!! Min adresse er margaretmiller4@charter.net :-)Har ikke fortalt damen Karen om alt dette, men skal idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Når det gjelder Spjeldet i Støren, så var det to bruk med dette navnet; Øver-Spjeldet og Ner-Spjeldet. Den slekta det er snakk om her kommer fra Øver-Spjeldet. Begge plassene/gardene er i dag 'slukt' av tettbebyggelsen på Støren. Nerspjeldet er helt forsvunnet, men Øverspjeldet kan ennå sees. Jeg vet helt sikkert at bolighuset står, og jeg mener at flere av uthusene også eksisterer. Dyrkajorda er derimot bebygd av nyere hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Av Peder og Randi sine barn var det bare Marie og min bestefar Peder Andreas som ble i gjenn i Norge,og de har etterlatt seg en stor slekt, Marie i Trondheim og bestefar kom til Flekkefjordsbanen Nov 1896-han er gravlagt 1963 på Heskestad i Lund Rogaland. Randi emigrerte til Mn og hennes mann Peder døde av apoplexi på et skjenkehus i krambogaten Trondheim ,og efterlot seg konen og 5 ukomfirmerede børn. En av bestefars brødre Bernhart til USA fikk 12 barn og en av disse fikk 11 osv. Det fører for langt å fortelle alt her. Ingeborg var bortsatt på Evjen i Horg,hun kjente vel sin ektemann Andrew Evgen før hun dro til USA. Ingeborg var den første som reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

This is all so wonderful! Takk Kjetil for interessant stuff om Spjeldet.Jeg har snakket med Karen som er oldebarn til Ingeborg and Andrew. Hun er meget spent! Moro aa laere mer om familien! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.