Gå til innhold
Arkivverket

[#82568] Hvem var Niels Lauritsen (Laursen, Larsen), hva var Oslo Kanoni


Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

(Fredrik/24:) Hvem er denne Jacob Nielsen's datter som sammen med Jacob's svoger Jørgen Gøttsen signerer nevnte bekreftelsesbrev i Rakkestad den 28. november 1671 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei kolleger. Svar til Lars Ove (23). Tidsmessig kan han godt være min mann. Svar til Per (25 og 26). Niels Lauritsen er ikke noen viktig person i forhold til mitt prosjekt; Asgaut Erichsen Skogs slektsbakgrunn, og jeg vet ikke noe mere om han. Han levde i 1654 og var død i 1671, kaltes landfogd og hadde vært Jens Bjelkes fullmektig, men var nok falt i unåde hos Jens Bjelke som sendte en supplikk til kongen med bønn om hjelp mot han og hans fullmektig Mats Hanssen, se over. Datteren Karij vet jeg ikke mere om enn at hun må stamme fra et av hans to (ikke tre) ekteskap. Jeg har tenkt å søke etter svogeren Jørgen Gøttsen i flere kilder, bl. a. Danmark men er ikke kommet så langt. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei kolleger. Svar til Lars Ove (23). Tidsmessig kan han godt være min mann. Svar til Per (25 og 26). Niels Lauritsen er ikke noen viktig person i forhold til mitt prosjekt; Asgaut Erichsen Skogs slektsbakgrunn, og jeg vet ikke noe mere om han. Han levde i 1654 og var død i 1671, kaltes landfogd og hadde vært Jens Bjelkes fullmektig, men var nok falt i unåde hos Jens Bjelke som sendte en supplikk til kongen med bønn om hjelp mot han og hans fullmektig Mats Hanssen, se over. Datteren Karij vet jeg ikke mere om enn at hun må stamme fra et av hans to (ikke tre) ekteskap. Jeg har tenkt å søke etter svogeren Jørgen Gøttsen i flere kilder, bl. a. Danmark men er ikke kommet så langt. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen, jeg tenker at det kan være Jacob Nielsens første hustru som kan ha hatt eierpart i Skog i Skiptvet. Med sin andre hustru Gundborg Skjøllersdatter som døde 1669 hadde han kun datteren Marthe. Marthe er arving i skiftet etter moren 1669.De som er involvert sammen med Jacob her i 1671 må være den første hustruens barn og bror/svoger. Kari Jacobsdatter er felles datter og Amund Tordsøn må være hustruens sønn.Gundborg hadde en søster Bergette/Berte og hun var først gift med Jon Jonsøn Ås og siden med Erik Halvorsøn Søpler, begge i Eidsberg. Ingen av Gundborgs har noe med denne handelen å gjøre, og det støtter at det er den første hustruens eiendom det gjelder. Jørgen Gøttson er ikke kjent blant Gundborgs slekt.Når det gjelder Niels Lauritssøn, så virker det som du har bestemt deg for kandidat, Fredrik. Strengt tatt er vel den eneste opplysningen du har om han at han er avdød borger i København, Veme tingbok A 21, fol 33a . At en landfogd og forvalter for Jens Bjelke opptrer i tingbok for Veme seksten-sytten år tidligere, er ikke noe bevis for at det dreier seg om samme mann, er det? Hilsen Vigdis ps jeg har et tingboksreferat som berører Jacob Nielsen og Gundborgs familie om det har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Vigdis. Takk for ditt svar. Selvsagt har jeg ikke noe bevis for at borgeren i København er identisk med landfogden, jeg har bare en hypotese, litt svakt fundert, og jeg er åpen for andre løsninger. Som jag skrev i innlegg 28, Niels Lauritsen er ikke noen viktig del av mitt prosjekt, det er derimot Jacob Buers eierpart i Skog i Skiptvedt. Den var ikke med i betraktning da Atle Steinar Langekiehl skrev sin artikkel i Genealogen 18: 37-53, 2004: 'Slektene på Skog i Skiptvedt og Søgård i Øymark'. Langekiehl mener at Johanne Aamodt/Skog var Asgaut Skogs søster. Etter min mening bør man uten å komme i konflikt med kronologien kunne heved at Johanne var Asgauts mor i et tidlig ekteskap, med Erich Skog. Johanne eide 1 skpd i Skog, hun døde ca. 1615 som en 'meget gammel kvinne', og da arvet Asgaut denne parten. Jacob eide også 1 skpd. Jeg tror dette er søsterparter og at Jacobs part kommer fra hans mor eller fra hans kone. Jeg ville bli meget glad om du sender det tingboksreferat du nevnte til skjoerte@online.no. Takk, Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse debattene på DA er jo ikke til 'bare for trådstsrteren', og man må vel være forberedt på at folk interesserer seg for andre ting enn de som 'er i fokus' for trådstarter. Når startinnleggene i tillegg inneholder ufullstendige opplysninger (feil ?) og antakelser om f.eks. embedsmenn og andre, er det i 'fellesskapets' interesse at disse tingene avklares (bekreftes eller avvises). Man kan ikke engang håpe på at tvilsomme hypoteser og forutinntatte konklusjoner forblir uimotsagt fordi de ikke knytter seg til 'noen viktig person' i forhold til trådstarters 'prosjekt'. Fogden Niels Lauritsen bør etter min mening identifiseres eller utelukkes. Selv er jeg dessverre ikke kompetent til å bidra vesentlig til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

(30) Jeg har ikke lest artikkelen, Fredrik, men det frister nå. Mange foreldre kalte opp en avdød ektefelle i nye ekteskap. Kanskje er det en Marte Gøtesdatter?? (Jacobs første hustru) som har eid gårdparten i Skog. Tingbokreferatet jeg har, vedrører ikke Skog, og da er det like godt å holde det utenfor debatten her, så jeg sender det. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Per (31) Tja, fokus kan jo fort skifte etter som man kommer inn i debatten, det har jeg forståelse for. Når det gjelder landfogd/kongelig majestets fogd/fullmektig hos Jens Bjelke Niels Lauritssøn så omtales han flere steder i Veme tingbok A 11 , 1654-1662, Rakkestad sorenskriveri. Han var ikke i dette tidsrommet fogd i Rakkestad, men må ha hatt en fogdestilling knyttet til kansler Jens Bjelke. Han er kanskje den som kommer nærmest aldersmessig av de kandidatene som vi har hatt framme. Jeg er enig med deg at han er en dårlig farskandidat til Jacob Berg fordi det er for liten aldersforskjell mellom dem. Bortsett fra i NRR er det knapt noe å lese om Jens Bjelkes fogd. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

34 Vel, aldersmessig er det heller ingenting i veien med borgermester i Chria. og stor godseier, også over gårder i Østfold, Niels Lauritssøn. Han i makeskiftet døde i København, men borgermesteren var dansk av fødsel, så det er ingen absolutt umulighet! Saken er vel at vi ser ulikt på kandidatene her, og lenger kommer vi trolig ikke i saken nå, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

uff, nei, nå begynner det å bli for sent. Jeg leser at borgermesterens dødssted er Chria, og det er ikke forenlig med 'borger og innvåner i København' som det står i makeskiftet. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vigdis/34:) Når mener du at (land-)fogd Niels Lauritzen (nevnt i Veme tingbok (Rakkestad) 1654/1662) og Jacob Nielsen Berg kan være født / død ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Per, jeg har dette om Jacob Nielsøn : I 1664 er hans alder oppgitt til 62 år. Rettssak hvor Jacob fremdeles er lensmann 1677 tingbok A 26, fol 47-48-50. Det vil si f 1602- død e.1677 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fredrik, jeg fant denne hos Vigerust: - Jordebok for Mariakirkens prostigods og Rakkestad len 1650. (Datert 9.12 1653.) Arkivsign.: RA, Rentekammeret, Lensrekneskapar. Maria kirke prosti gods og Rakkestad len, nr. 5.8. - Kanskje kan det finnes noe mer om fogden Niels Lauritsøn der. Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei, Vigdis, takk for din interesse. Lensregnskapene for Rakkestad forsøkte jeg å komme inn på i går, via Arkivverket etc. men det gikk ikke. Jeg prøver igjen, Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er klart jeg har interesse av å finne ut mer både om Niels Lauritssøn og om lensmann JACOB NILSØN i Rakkestad. Jeg har funnet at JACOB hadde følgende eiendom i 1647-49, se 1647-matrikkelen:Frøland i Våler, eier ¼, s 1831 skippund i Skog i Skiptvet, s 1221 skippund i Rud, Rakkestad, s 571 skippund i Buer, Rakkestad, s 54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. til Vigdis, innlegg 42. Et kompliment for systematisk søk av 1647-matrikkelen. Jeg hadde elegant hoppet over Svindal anneks, Welb. fru Hedvig Marsuids bønder til Tomb, og slik unngå å se at 'Jacob Berrig i Rachestad sogen' var medeier til 1/4 i Frøland i Svindal. Dette eierskapet er interessant. Ogmund Berdorson Bolt ætt sluttet å eie det store jordegodset som Ogmund hadde samlet på begynnelsen av 1500-tallet. Personer i Ogmund Berdorssons ætt var arvinger til Munan Thorleifsson Stumpes stedatter Gyrid Haraldsdatter som arvet Skog omkring 1390 (Johan Gaarder: N.S.T.13: 367-389, 1952). Hvordan har Jacob Buer/Berg kommet til å eie denne parten? Var det fra Bolt-ætten, eller fra Galle-ætten på Tomb. Det blir vel vanskelig å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. til Vigdis, innlegg 42. Et kompliment for systematisk søk av 1647-matrikkelen. Jeg hadde elegant hoppet over Svindal anneks, Welb. fru Hedvig Marsuids bønder til Tomb, og slik unngå å se at 'Jacob Berrig i Rachestad sogen' var medeier til 1/4 i Frøland i Svindal. Dette eierskapet er interessant. Ogmund Berdorson Bolt ætt sluttet å eie det store jordegodset som Ogmund hadde samlet på begynnelsen av 1500-tallet. Personer i Ogmund Berdorssons ætt var arvinger til Munan Thorleifsson Stumpes stedatter Gyrid Haraldsdatter som arvet Skog omkring 1390 (Johan Gaarder: N.S.T.13: 367-389, 1952). Hvordan har Jacob Buer/Berg kommet til å eie denne parten? Var det fra Bolt-ætten, eller fra Galle-ætten på Tomb. Det blir vel vanskelig å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.