Gå til innhold
Arkivverket

[#82571] Caveringsmann: Kong Karl Christian den 6te.


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Uten at det kan bidra til løsningen av ditt spørsmål så var Kong Christian VI på Norgesbesøk sommeren 1733.Da reiste han fra Oslo til Trondheim og deretter langs kysten ned til Bergen. Så langt jeg har skjønt var han innom Lille-Fosen, Bud og Ålesund på veien.Han var ikke i Norge i 1745 og Kong Christian VI døde den 06. august 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er kanskje en (uvanlig) måte å uttrykke at paret hadde kongebrev på at de kunne gifte seg, dvs. at det i utgangspunktet var noe i veien - for eksempel slektskap - for at de kunne gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den første bokstaven er en S, jf. ordet 'Søn' (tredje linje i innførselen 13. november).Jeg leste først 'Sejne', men trolig er det snarere skrevet 'Sejm'. Seim er gnr. 32 i Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha. Er ikke så kjent i dette området, så jeg hadde håpet på et event slektsnavn kunne peke på 'kongens bekjentskap' . Men det er vel mest sansynlig at det her er gitt lov til ekteskap selv om de var nært beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det er jo derfor det er så spesielt at kong Christian den 6te caverer i dette tilfellet ,Leif Kåre. Det er IKKE notert andre Caveringsmenn ved denne forlovelsen. Det ser ut til at disse folkene har slekt på stedet .Derfor er det vel litt rart at kongen selv garanterer for de. Så enten er de nær knytt til kongehuset, eller så er det rett og slett ,som jeg trur,at brudgom og brud er nær beslektet med hverandre og at kongen har godkjent at de gifter seg. Beslektet som fetter/kusine eller tremenninger. Men det pleier ikke å bli notert i kirkeboken slik som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.