Gå til innhold
Arkivverket

[#82573] Peder Joensen, Åkerøy


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Jeg trenger hjelp til å finne hans død i kirkeboka. Han var gift med Lavina Nielsdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2577&idx_id=2577&uid=ny&idx_side=-66>Lenke (ca. midt på høyre side).Lavina var først gift med Balzer Christophersen Lenke (17.juli, høyre side). Jeg finner skifte etter Peder i 1809 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24911/268 (2. kolonne, venstre side)Lavina gifter seg igjen 5.s.e. tref. 1810, men Humfred Hass(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Hei Jeg er godt kjent med denne kirkeboka, og har vært gjennom den flere ganger. Problemet er altså ikke å finne fram i selve boka, men å finne Peders jordfestelse ;)Jeg har funnet hans og Lavinas barn ført både under Alstahaug og Tjøtta, og av den grunn har jeg vært gjennom alle 5 sogn, uten å finne det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Har du utelukket Peder Jonsen Sandvær (ikke langt sør for Åkerøy)død i 1808 (høyre side nedre del) Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1808, side 79. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Ved nærmere undersøkelser har jeg oppdaget en annen mulighet for å finne ham, nemlig dødsfallsmeldingene. Disse består av pakker som man fysisk må lete i, og ligger altså ikke i noen form ute på nett.Da blir det arkivdag til uka, med kryssede fingre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Har tilbrakt noen timer på arkivet i dag. Desverre starter ikke disse meldingene før 1832, dermed er det halmstrået røket. Men så kom jeg på enda en mulighet (dette var selvsagt på vei hjem...): Nå er det jo (kun) skifteprotokoller som er scannet og ligger ute på nett, finnes ikke selve skiftet, med evt. bilag som en separat 'pakke' hos arkivet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Et godt poeng, men ofte står det skrevet ved den døde: 'blev borte på søen' eller endog 'omkommet på søen, ei funden' i noen tilfeller. Jeg er altså nermere å godta at jeg ikke finner noen eksakt døds- eller jordfestelsesdato. Men hvis skiftet eksisterer som en 'pakke' (i tillegg til protokollen), så finnes det muligens noen opplysninger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.