Gå til innhold
Arkivverket

[#82578] Når døde Aksel og Serina Hoff. I Trondheim?


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Axel Julius ble født 14 april 1861,i Trondheim av foreldrene Jonas og Lovise Hoff. Paret flyttet sammen barna til Molde. Der ble Aksel gift med Serina Kristiansen Fuglseth. Familien AKSEL Hoff ble boende i Molde og drev med Manifakturforretning, til ca 1909-1910 da familien dro til Trondheim.Første adresse i Trondheim er i Gamle Kongevei4. Seneste adresse jeg finner på Aksel er i Bergsli gaten 9.Men hvor døde Aksel og Kona ?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hei. Jeg tror du blander 'Akseler'nå. Den Aksel som hadde adresse Bergsligate 9, var soldat og døde ugift 23 år gammel i Birmingham. (Alt dette i følge en lenke med 'dødsfall i Trondheim'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Aksel i Bergsligt. hadde Anna og Aksel Hoff som foreldre (står i rubrukk bak dødsmeldingen 'dødsfall i Trondheim'. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk16011908&gardpostnr=5911&merk=5911#ovre>Lenke Kan det være at den Axel du leter etter,ble gift med en med navn Anna etterhvert ? Og er det dem som er her i Molde 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

I Adressebok for Trondhjem, år 1925 finner jeg disponent Axel Hoff i Bergsligt.9. Bøker etter 1925 må du lese på biblioteket. Jeg har selv på den måten funnet ut når mine ikke lenger står der,om man kan si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes ingen Axel Hoff i Bergsligt. 9 i den kommunale tellinga 1925, heller ingen passende person ved samme navn noe annet sted innenfor de daværende bygrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Alle sammen. Tar dette etter rekkefølge: 2,3; Denne Aksel er kjent og er sønn. 4; Jeg mener å tror at det er snakk om den samme konen.Men med en annen skrivemåte ' SeriANNA'. det er vel snakk om en forkorting av navnet vil jeg tro. Men skal se i MOLDE om han kan være enkemann og gift på nytt forsikerhets skyld. 5,6; Her er den Axel som jeg etterspør og har oppservert at han ikke finnes i FT 1925 for Trondheim, og da kommer vi til at Axel (kanskje også fruen) burde vært gravlagt på Tilfredshet kirkegård eller 'mulig' Stavne, men der kan de allså ikke finnes.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

På 1900-tellinga ser jeg at denne Anna er født i/på Bolsø i 1860. Jeg finner henne ikke under døpte på nevnte sted. Der kunne man jo ha sett om Anna var døpt Serianna!Når jeg (som sagt)leser adressebok for Trondheim 1925, så finner jeg både Axel og Leif boende på adresse Bergsligate nr.9. Noen Anna står ikke, men kanskje bare 'husfedre' ble bokført på den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Sønnen Leifs gravminne finnes på Tilfredshet. Han er gravlagt sammen med sin søster Jenny Andrea og en dame ved navn Ragnhild. Blomster skjuler resten av hennes navn på bildet, men det kan være hans kone.I den kommunale tellingen fra 1925 flytter Leif til Festningsgaten 1. Kanskje faren døde i -24, og sønnen flyttet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Heisann,-nå fant jeg trolig søster Lydias gravminne på/i Råholt! En dame ved navn Lydia Restad født på samme dag og samme årstall som 'din' Lydia. Det må da finnes etterslekt etter noen av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Birgith. På ditt innlegg nr. 9 kan jeg si at i kirkeboken ved hennes dåp er navnet; SIRIANNA, født 15 sept i Bolsøy og døpt 26 okt. 1862, men under dato for dåp står det at hun er døpt i Molde kirke men der står hun ikke. Etternavnet er som det er antydet; ikke Kristiansen men Kristensen. I nr. 10 har du funnet rette barn og Ragnhild er Leifs kone, Lydia hans søster. I nr. 11. Vis dette er riktig har du funnet en jeg har lett etter i lang tid. Lydia ble nemelig gift med; Arthur Konrad Lothe REISTAD f. 26 juni 1890, Levanger, i Lademoen kirke den 9 sept. 1917. De ble sansynlig skilt da Arthur ble gift på nytt i Vår Frue kirke med; Aasta Benedikte Brockmann født 9 okt. 1896 fra Frøya den 14 sept. 1929. Lydia og Arthur hadde sønnen Nils Athur Reistad f.1918. Da må jeg titte på RÅHOLT.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Heisann! Jeg er litt forvirret... Du kaller 'Anna-damen' Serina i overskriften. Senere både Serianna og Sirianna.Du nevner fødselsdato på Sirianna som 15 september 1862. Den Anna du tror er samme dame har i følge 1900-tellingen fødselsdato 14 April 1860.. Denne er også fra Bolsø, så sannelig om jeg vet.. Lydia er begravet sammen med sitt barn, så der finnes det vel ingen etterslekt. Daniel finner jeg ikke. Er du selv forresten i slekt med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Birgith.Skal ta en ekstra titt på denne Anna.Slektskapet er der ja. Axels far Jonas kommer fra Trondheim og er søskenbarn av min tip. Men samtidlig er Axsel pleiebror av min oldemor på farsiden. Enkelt, ikkesant? Har forsåvidt kartlagt Hoff'ene ganske bra.Det forstemmende med disse er at det er flere av disse som forsvinder som dugg for solen, for å si det morsomt.Gunnar AndreGunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er vielsen i Molde 3/11-1886:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Molde, Ministerialbok nr. 558A05 (1873-1886), Ekteviede 1886, side 148. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Seriannas konfirmasjon i Molde 8/4-1877:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Molde, Ministerialbok nr. 558A05 (1873-1886), Konfirmerte 1877, side 86. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Astrid.Og Birgith.Takker for dette, og det bekrefter bare mine opplysninger.Når det er sagt så skrives det både; Seriana, Serianna, Sirianna osv. osv, i de forskjellige kirkebøker og ved sønnene Leif og Aksel sine konfirmasjoner ANNA. Men hvor fødselsdato i 1900 kommer ifra er forunderlig. Kan ikke finne noe gode kandidater heller til denne dato. Ser også at Leif har feil dato der. Foresten kikket jeg også på dødsfall i Ila kirke og kan ikke finne AXEL der heller.Gunnar AndreGunnar AndreSå dette må være rette kone ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen.Leif har ikke etterkommere ut ifra det jeg vet.Astrid; Ser her at Leif ble konfirmert av metodistpastor? Kan det være grunnen til at vi ikke finner foreldrene. Kanskje de var metodister og jeg må lete andre plasser / dissentere, for å finne døden?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Bare en liten 'artighet': Under gravminner på Dis slo jeg opp Ragnhilds navn istedet for Leifs. Da kom teksten på henne fram. Damen ble akkurat 100 år gammel,. og døde så sent som i 1997! Synd du ikke traff henne da,Gunnar! (På bibliotekek kan man finne dødsanonser i gamle aviser. Der kan man jo se om hun og Leif hadde barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Neida,-jeg har aldri hørt om noen av disse jeg! I utgangspunktet var det litt 'tidtrøyte' mens jeg venter på 1910-tellinga. Du skjønner, jeg har også lett i årevis(og hver dag) etter noen av mine som bare er utafor alt som er nedskrevet,-ikke i folketellinga, ikke emigrerte, ikke i sjømannslister osv. Mange har forgjeves hjulpet meg å lete. Det satte jeg stor pris på. Av den grunn ønsket også jeg å prøve litt hjelpsomhet. Jeg aner ikke om det var til noe... Ha en fin dag i alle fall. PS.Når jeg nevnte hun gamle, så tenkte jeg bare på at hun nok kunne ha gitt beskjed om sine svigerforeldre og når/hvor de døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Birgith.Du skal ihvertfall vite at JEG setter pris på all hjelp. Har flere HOFF'er som er meget 'brysomme'.Og jeg vet om Hoff'er på min nære gren men desverre ingen hjelp å få.Ha en trivelig kveld.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.