Gå til innhold
Arkivverket

[#82581] Opplysninger om Daniel Olsen Sjølseth på 'World War 1 Draft Registration Card'.


Gjest Jan O.K. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan O.K. Johnsen

Kan noen med tilgang til Ancestry.com hjelpe meg mon tro? Jeg søker opplysninger fra 'World War 1 Draft Registration Card, 1917-1918' for min oldefar, Daniel Olsen Sjølseth f. 26.10.1876 i Øksendal. Han bodde 24 år i USA før han flyttet tilbake til Norge igjen i 1920. Han var en fremgangsrik medeier i Sjølseth & Moe Logging Company som drev i skogen rundt byen Hoquiam i staten Washington. Andre opplysninger om Daniel fra amerikanske kilder er også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Name: Daniel Olson Sjolseth County: Grays Harbor State: Washington Birth Date: 26 Oct 1876 Race: White FHL Roll Number: 1991648 DraftBoard: 2

bilete10508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

1900 United States Federal Census about Daniel Sjolseth Name: Daniel Sjolseth [Daniel Smith] [Daniel Syvlseth] Home in 1900: Hoquiam, Chehalis, Washington Age: 23 Birth Date: Oct 1876 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1896 Relationship to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Thomas H Thorpe 31 Chris Larson 36 Arthur M White 39 Benjamin E Hayes 47 Mary A Van Vleck 38 Charles P Reed 23 Mary R Wood 21 Henry Jacob 32 David O Baker 26 Roy W Baker 20 Ida M Gamage 11 Henry W Bale 34 Merritt Hunter 20 Sherman W Flannigan 30 Peter C Mc Shane 30 Theodore A Call 36 Frank S Coates 24 Wirt D Van Horn 24 Lovell E Pettit 32 John W Hudson 25 Lester Kimball 27 Byrd Wilson 26 Lycurgus H Nixon 40 Nels Husby 27 Lars Stan 45 Enoch Anderson 30 Emil Mattson 26 Isaac W Dunham 34 Nils Borseth 20 Peter Branstads 21 Theodor Sjolseth 21 Sigurd Jakobson 33 Daniel Sjolseth 23 Peter Panna 52 Erik Sjolseth 33 John H Logar 37 David Jeremiason 23 Walter R Delgarde 26 Frank Hayes 33 George E Post 24 Neil Mcdonald 25 John Evans 34 Harry Baxter 24 John Woods 25 Edward J Egan 25 Frank Dolan 28 Hal L Starr 27 George A Fraser 50 Rigdon W Kline 50 Cora E Emerson 30 Joseph Fitzgerald 30 Eugene G Ilile 31 Laura E Gilbert 19 Donald M Lee 21 Suey Wong 36 Oliver A G Winiecki 26 Edward Larkins 22 1910 United States Federal Census about Daniel Sjolsith Name: Daniel Sjolsith [Daniel Sjolseth] Age in 1910: 33 Estimated birth year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Olga Sjolsith Home in 1910: Hoquiam Ward 4, Chehalis, Washington Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of immigration: 1896 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Daniel Sjolsith 33 Olga Sjolsith 191920 United States Federal Census about Daniel Sjolseth Name: Daniel Sjolseth [Daniel Szolseth] [Daniel Syolseth] Home in 1920: Hoquiam Ward 3, Grays Harbor, Washington Age: 43 Estimated birth year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Olga Sjolseth Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of immigration: 1896 Able to read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Daniel Sjolseth 43 Olga Sjolseth 28 Bertha Sjolseth 9 Annie Sjolseth 6 Dagney Sjolseth 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Tusen takk for rask respons og mye info. Jeg har hørt at over 40000 nordmenn ble registrert på denne måten for mulig tjeneste i de amerikanske styrkene. Kun en del av disse kom naturlig nok i aktiv tjeneste, men dette må uansett være en lite påaktet del av 'norsk' krigshistorie, da sikkert flere tusen nordmenn kom i kamp hvorav flere hundre falt eller ble såret (fra min hjembygd falt ingen av de mobiliserte under 2. verdenskrig, mens mange emigranter fra samme bygd falt i kamp på vestfronten under 1. verdenskrig). Jeg har lett, men det synes som om det ikke finnes noe litteratur omkring temaet (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Søknaden om pass var forresten svært interessant. Jeg skulle gjerne likt å se neste side, altså side 2 av søknaden. Kanskje det er et foto av familien der. Håper noen kan bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Når det gjeld innlegg nr. 6, så står det i alle fall følgjande på Ancestry om WWI registration: Lenke•Not all men who registered for the draft actually served in the military, and not all men who served in the military registered for the draft. This civilian registration is often confused with induction into the military; however, only a small percentage of these men who registered were actually called up for military service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Pass-søknaden viser også Daniels immigrasjonsdato, 3. juli 1886, ankomst med SS Parisian. Ifølge websidene til Norway Heritage gikk dette skipet i 1886 i rute fra Liverpool til Quebec, Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det står immigrasjonsår 1896 også i pass-søknaden i innlegg 5 (ikke 1886 som jeg skrev).Han reiste da mest sannsynlig med SS Juno med Wilson Line (som ble brukt av Allan Line). Juno gikk ruten Trondheim - Kristiansund - Ålesund - Hull, med avgang den 4. juni 1896.Deretter avgang fra Liverpool den 11. juni med SS Parisian ifølge innlegg 6 med ankomst Quebec, Canada den 20. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Stadig nye og interessante opplysninger som jeg kan flette inn i mitt kompendium om Daniel. Veldig morsomt! Har du flere kort i ermet Kurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hyggelig å høre at opplysningene var av interesse !Skal ikke utelukke at man kan finne mere info, men det aller beste er om du har noen konkrete ting du kunne tenke deg å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Selv har jeg nettopp skrevet en slektsbok (på engelsk) og her er et lite avsnitt om hva som skjedde når emigrantene ankom Hull:Most emigrants travelled from Norway to Hull, on the east coast of England. In Hull they were checked-in at the Paragon Railway Station. Thereafter, they travelled by train to Liverpool via Leeds, Huddersfield and Stalybridge (just outside Manchester). The train tickets were part of a package that included the steamship ticket to Hull, a train ticket to Liverpool and then the steamship ticket to their final destination - mainly America. Sometimes so many emigrants arrived at one time that there would be up to 17 rail carriages being pulled by one steam engine. All the baggage was stored in the rear 4 carriages, with the passengers filling the carriages nearer the front of the train. The trains took precedence over all other train services because of their length and usually left Hull on a Monday morning around 11.00 a.m., arriving in Liverpool between 2.00 and 3.00 pm.

bilete10545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bildeteksten kom ikke med, den er som følger:The Emigrant Waiting Room of the North Eastern Railway Company at the Hull Paragon Railway Station. The waiting room was built for the Scandinavian transmigrants who passed through Hull, in 1871, and then extended in 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.