Gå til innhold
Arkivverket

[#82583] Fra Skjærli i Støren til Sim i Skaun


Gjest Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Øien

Iflg Skaunaboka bd 1 s 62, var husmannen Ole Larsen (født ca 1760) under Sim fra Skjerli i Støren. Problemet er at jeg ikke kan finne denne Ole Larsen noe sted. Jeg har sjekket dåpslistene for hele Støren prestegjeld, og også folketellingen 1769 for Støren sokn uten å finne noen Ole Larsen i passende alder. Andre som har studert denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Hei Dette var den rette Ole Larsen, ja, på husmannsplassen Bingvollen under Sim.Garden Skjerli ligger innenfor grensene til den gamle Støren kommune, og er sammen med nabogarden Snøan helt på grensa til Soknedal. Garden omhandles i bind 3 av bygdeboka for Støren.Per O Rød skriver i Skaunaboka at Ole Larsen brukte navnet Skjerlien da han bygslet Bingvollen i 1791. Jeg tror at forfatteren har resonnert slik at karen var støresbygg utelukkende på grunnlag av etternavnet i bygselbrevet. En teori kan da være at han hadde tilknytning til Skjerlia i Støren, men at han først flyttet dit etter 1769. Jeg heller mer mot en teori om at han IKKE har noe med Skjerlia i Støren å gjøre. Derimot tror jeg at vi skal lete etter 'Skjerlien' et annet sted. Men hvor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Ole Larsen og Jodda Olsdatter ble trolovet første påskedag 1791 (siden til høyre)Lenke(Vielsen var 29. mai og kommer på neste side av kirkeboka, linje 4)Refererer videre fra Skaunaboka at brudens pikenavn var Gjølmesøren, Orkdal. Hennes mor, Randi Kristiansdatter, døde i Skaun 1803 og var da 84 år gl.Ole og Joddas barn oppgis å være:1. Lars, 17902. Lars, 1791-18593. Kristian, 1794-18224. Anders, 1801-27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Den lenken din virker ikke her.Men jeg kan prøve med dette.Orkdal Ministerialbok 1776-1799. Trolovet 24 april 1791.Nr.7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16188&idx_id=16188&uid=ny&idx_side=-194>LenkeFra den samme kirkeboka.Copuleret Skognens Kirke 29 mai 1791.Nr.10. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Bare noen ord fordi at det er noe som ikke ' funker ' helt, fordi at mit siste inlegg har ikke blitt flyttet opp på sida, ellers så har det ingen praktisk betydning.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Den sida du la ut lenke til der hadde ikke jeg sett. Jeg hadde bare sett i kirkeboka for Skaun sokn, og jeg var ikke klar over at liste over vielsene også fantes i kirkeboka for Orkdal. Og her fremgår det altså at Ole Larsen virkelig VAR fra Støren... Dermed faller iallefall min teori om at han var fra en plass med navn Skjærli i ei anna bygd bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Om du leter i F.T. Støren 1865 så finner du muligens noen kandidater til Ole Larsen ?4 år. Frøsethaunet Støren. 6 år. Sagmoen Støren. 4 år. Foseimsmoen Tørnæs Sognedalen.Med hjelp fra Bygdebøker for Støren og Soknedal så kan nok også dette sjekkes noe ut der ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Øien

Spørs om jeg var for nærsynt sist jeg sjekka kildene for Støren da, siden jeg kun sjekket Støren sokn. Folketellingen 1769 er bevart for Støren og deler av Budalen. de eneste Lars Olsen i passende alder her, er to brødre i Rønningen, men disse ble iallefall iflg bygdeboka gift til garder innad i bygda.Jeg har derfor nå gjennomgått konfirmantlistene for hele prestegjeldet i tida 1772-82. Følgende Ole Larsen finnes:I Støren sokn:1. Ole Larsen Rønningen 17 år 1774.2. Ole Larsen Rønningen 16 år 17793. Ole Larsen Vold 18 år 1781 (ikke nevnt i ft 1769) I Horg sokn:4. Ole Larsen Horg 18 år 17745. Ole Larsen Røskaft 17 år 1781 I Soknedal sokn:6. Ole Larsen Holte 16 år 1776 Ut fra alderen er det nr 6 som treffer best. Han var født på Vollan i Hauka i 1760, som sønn av inderstparet Lars Olsen Estenstad(1722-91) og Berit Ingebrigtsdatter Høgsteggen (1724-89). Det interessante her er slektstilknytningen til Estenstad, nabogarden til Skjærli!Det lar seg imildertid ikke gjøre å konkludere nærmere før jeg ar fått sjekket alle de 6 ovennevnte i bygdebøkene, men ut fra det vi nå vet tror jeg Ole Larsen på Sim må være en av de seks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.