Gå til innhold
Arkivverket

[#82592] mer hjelp


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen
Lenkepå side 94 andre kolonne nesten midt på finner jeg: christen ericksen (og ??? pauls dt ?) ingebor maria født 23. maitrenger hjelp til å tyde morens navn her. det ligner på isabena, men iflg. gotisk alfabet er første bokstav en v ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alle innlegg her som går mot skanna kilder bør OBLIGATORISK ALLTID ha med segKildeinformasjon:Permanent sidelenke:Det gjør informasjonen grei og klar for alle som vil hjelpe og også forteller hvor en er i norges land.Disse valgene er synlige på alle skanna kilder om en velger i Øverste linje hvor det står 'bildeinformasjon' Der velger en at informasjon skal være synlig og så kopiieres de to øverste linjene. Ikke spesielt vanskelig hvis en gidder å prøve:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(3)2Ikke spesielt vanskelig hvis en gidder å prøve:' Hvis man er nybegynner er det ikke alltid like lett å sette seg inn i alt. Nå har jeg kanskje litt tungt for det, men det tok en stund før jeg skjønte at jeg kunne få fram informasjonen. Nå vet ikke jeg hvilken kategori trådstarter eller andre som spør tilhører, men det går an å tenke seg at de kanskje kan være nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ditto dato [2. juli] publ: hdaab over Christen Erichsen Vaseng hands Barn navnl: Ingebor Maria fød d 23de Maj. Test: Anne ..(?) Schytte, Anne Sørdal, Marit Kuler(?), Fridrik Schytte og Peder Hestbach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vet ikke hva som er praksis i denne boka da vi ikke har lenke eller opplysninger til hvilken kirkebok det gjelder, men i mange kirkebøker er det introduksjoner med navnet på barnemora.En av grunnene til at det er flott med permanent sidelenke som det er vist til ovenfor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja, jeg brøvde å få laget lenke, den kommer opp på min pc, men tydligvis ikke hos andre. er ikke så flink på å lage lenker hehe.men bildet som jeg da fikk frem er hentet fra ministeralboka for hamarøy 1766-1821aner ikke om vaseng er ett sted eller en gård, kanskje ikke engang på hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til (6)Innlegg 3 og 4 var fra meg et forsøk på illustrering og det er klart at det er lettere når man har prøvd.Men uansett var det et ønske og en henvisning som etter min mening forteller de som leser hva de skal se etter etc.Mange gjør det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Med vilje tok jeg ikke tredje linjen da det er en 'permanent bildelink' og i hensyn til disse kildene er den i utgangspunkt bortkastet, da den er tilgjengelig straks en har 'permante sidelink'.Sidelinken er fin ved at du kan bla frem og tilbake. Det er ikke så lett med bildelinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ops. Lenkene var jo på plass forlengst her. - Eg hadde glømt å oppdatere sida. Men eg fikk testa ut at det går fint å kopiere kirkebokinformasjonen og sidelenka under ett. Det er jo det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Forstår det slik at Terje (8)leter etter mora til Ingebor Maria. Vi har en dåp i slutten av 1785, s 96 høyre spalte nest øverst. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16665&idx_id=16665&uid=ny&idx_side=-50>LenkeChristen på Vaseng sin sønn Christen. Er litt usikker på Dorothea sin rolle her.Ser vi på introduksjoner 1785 så finner vi 1 s adv. Christen Vasengs ? Dorthe Olsdtr. Dette må da ve være mor til Ingebor Maria og Christen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Vielse nr XIV 1783 Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A01 (1766-1821), Trolovede 1782-1783, side 48-49. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja ser ut som dere har hjulpet meg inn på sporet. men blir litt usikker på om det egentlig er dorothea som er identisk med dorthe... skulle hatt deres foreldre også, eller fødselsdato, men det blir vel som å lete etter nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Finner ikke Christen og Dorthe ved folketelling 1801. Men den Christen Christensen som er på Vaseng er kanskje fra et tidligere ekteskap. Cristen er vel betegnet enkemand da han gifter seg 1783. FT 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

sånn hypotetisk.... kan en da si at christen erichsen først er gift med dorothea og får sønnen christen, så at han senere gifter seg med en dorthe og får ingebor - nei da 'tror' jeg heller at det er en slurv fra presten, sånn at dorthe og dorothea egentlig er samme dama.men det må nok være en og samme christen erichsen iallfall. det kunne vel ikke bo to med samme navn og ca. samme alder på gården vasseng, på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ved søk på FS finner jeg 3 kandidater i den 'rette' alderen.... dorothea olesdt. 1/5 1757 værøy foreldre ole olsen, anna benedictsdt. dorothea olesdt. 19/6 1757 ofoten foreldre ole axelsen, beret jensdt. dorthea olesdt. 18/4 1756 nesna far ole olsen vet ikke hvem som ligger an til å være nærmest hamarøy, og kanskje ikke nødvendigvis avgjørende. som vi fant i ett tidligere innleggslenke her, var dorothea fra en plass kaldt hestbakken. kanskje er det noen som vet om noen av de 3 kan maches med den plassen.(jeg fant ikke hestplassen i norges gårdsnavn) så også at en ved navn: peder hestbach var fadder ved ingebor`s dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja.vi har altså funnet ut at den riktige dorthe er dorothea, og at hun er fra hestbakken. har funnet ut at den dorthe av de 3 mulige er dorothea olsdt. 19/6 1757 ofoten. hun er den nærmeste til vasseng av de tre, og kanskje dermed den mest aktuelle. uheldigvis tok jeg litt søk på FS, og fant dorthe olsdt. gift 21/9 1783 med christen erichsen OG dorthe olsdt. gift 9/9 1783 med kristen erichsen. begge vielser på hamarøy ... dette kludra det skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.