Gå til innhold
Arkivverket

[#82608] Kruke, Heidal/Vågå, Oppland


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, Jeg har geografien helt på plass, men ikke annet kjennskap til husmannsfolk enn det som går fram av folketellinger, FS o.l. Hvis navn på husmannsplasser fremgår noe sted, så er de tre: Løften, Søre og Nørdre Krukhaugeen. Kari døpt 29.11.1806 passer ikke helt inn, slikjeg ser det. Ole Johansen 25 var tjener på Kruke i 1801. Dessuten flyttet de på seg da også. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På Karis konfirmasjon står det at hun er født 4. mars 1808 og det er vel hennes dåp øverst her? Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1808, side 161. Permanent sidelenke: LenkeVanskelig skrift, men det står Ole Paul ...Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det finnes en vielse mellom en Ole Paulsen og Torø Johannesdatter i 1804, venstre side, midterste kolonne, par nr tre fra bunnen. Permanent sidelenke: Lenke Men desverre uten noen gårds eller plassnavn..Ellers finnes det en Ole Paulsen på nedre Qvarberg i 1801-tellingen, men han er allerede gift og dessuten husbonden, så at det skulle være noen forbindelse derifra til et Krukeeie ville vel være rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dere får overprøve meg, for jeg har sikkert gjort noe feil: Jeg prøvde landsdekkende søk 1801 på fornavnet Torø. Det var kun Waage (Vågå) kommune og det var bare 22. (Jeg hadde tenkt eventuell flytting, slik som jeg antydet i (2), for skrivemåten Torø skulle dog være sjelden. (Jeg også hadde jo på forhånd prøvd meg med FT1801 i Vågå uten resultat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Og dåp nr 6 under 1778, kolonnen lengst til høyre, er vel en Thorø Johanesdtr? Tror faren kalles Johanes Steners. Permanent sidelenke: LenkeI 1801-tellingen finnes det da en Johannes Stenersen som husmann under Ekre sammen med konen Marit Andersdtr. hhv 56 og 63 år gamle.Men om dette fører noe sted i forhold til hva Charlotte var ute etter, neimen om jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kanskje Charlotte har registrert noen barn etter Ole og Kari? De kom jo begge fra områder der oppkallingstradisjonen var sterk, så navn på barn kan kanskje gi oss noen ledetråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus.

Hei !Lesja 1830-1842 Ministerialbok.Utflyttet 1835. Nr. 45 46 47 og 48. Permanent sidelenke: LenkeSom vi ser så hadde de to barn da og de var nok født utenom ekteskap ser det ut som og da født i Dovre ?Har du Charlotte eller andre om Innflyttingen til dem i Orkdal og videre med bosted til dem der ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei og takk for hjelpen.Jeg har familien ganske godt dokumentert helt fra de fikk sine 2 første barn på Dovre (hhv Ole og Kari) og senere Berit og Johannes født på Haagensløkken i Orkdal i 1835-40 årene. De flyttet derfra senere (husker ikke helt her jeg sitter nå) ca 1843 til Ørlandet der de fleste døde. Johannes er også begravet der i 1864/65, (samme året som faren) men det oppgis at han døde i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Legger for ordens skyld inn lenke til den andre mulige Kari Olsdatter, døpt 25. sept. 1808, datter av Ola Qvarberg: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1808, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-182>LenkeDet er vel denne familien i 1801-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.