Gå til innhold
Arkivverket

[#82609] Bilde fra Nordfjord eller Sunnmøre - Hjelp til identifikasjon


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

En kar i USA trenger hjelp til å identifisere vedlagte bilde som er tatt av fotograf K. A. Aaning i Nordfjord. Bildet skal ha kommet over til Amerika rundt år 1900, og originalen er 10 x 11 tommer. Aktuelle steder kan være Lofnes, Blålid, Høynes, Nygård i Hornindal, Hellesylt området, men det kan også være et helt annet sted.. All hjelp mottas med takk.

bilete10528.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Tor!Stova på biletet er liksom ikkje noko typisk nordfjordhus, eller slik sveitserhusa vart bygde her. I og med at biletet er så gammalt, er nok stova i sin opprinnelege utsjånad. Her var det vanleg med 6-ruta glas, her har glaset 2 små ruter og 2 store, som vart meir vanleg mot 1920-talet. Biletet må vere teke ein stad med veg sidan ein karjol er med, og då kan vi utelukke Blålida og Lofnes i alle fall. Døra på langveggen er nok ikkje i bruk sidan her manglar tropp. Elles er fjellnuten til venstre ganske markant. Skal vi til Sunnmøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Iflg. folketeljinga for 1900, er fotograf Knud Aaning, f. 1880, busett i Stryn, men han kan jo ha vore på tur med fotoutstyret sitt... Det er vel kvinna til høgre, som har sendt biletet til slekta i Amerika, og merkt seg sjølv med eit kryss. Ho kan jo vere i teneste med familien på biletet, og såleis ikkje ha tilknytning til denne staden. Dette var berre litt tankespinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Gunnar.Farmor til han som har sendt meg bildet var gift med Gregorius Gregoriusen Loftnes. Navnet hennes var Anne Andersdatter Nygaard fra Hornindal. De fleste søsken dro til Amerika, men en søster var gift på Kjellstad, bnr. 4 i Sunnylven og en på Tryggestad, Åmundplassen, begge i Sunnylven. Jeg overså krysset på den unge damen på bildet, så hun kan eventuelt være en av søstrene til Anne. Vedlagt bildets bakside.

bilete10538.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er jo ikke kjent i disse traktene i det hele tatt, og har ikke peiling, men det var noen bilder i vedlagte lenke som har en fjelltopp som ikke er helt ulikt den til venstre i innlegg 1, kan det være tatt i Stryn?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fjelltoppen jeg siktet til i lenka som ikke funket var en del og topp av Lodalskåpa, men noen er sikkert bedre kjent og kan bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit søk på Aaning i Fylkesarkivet (Sogn og Fjordane) gjev bilde frå mange ulike område, og mange av dei reine 'arkitektur-bilde', så det viser at Aaning har vore vidfarande og hatt ein spesiell interesse for hus.Er det forresten sikkert at det er eit kryss, det er ikkje berre ein dugeleg kjolepynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kan det vera frå Ytre Grotle?Det blæs visst noko så utruleg der ute. Svogeren min, som sjølvsagt er ein sannferdig person og frå Stranda på Sunnmøre, fortalte følgjande historie derifrå:Ein nabogut hadde funne seg dame i dette strøket, og rett før jul skulle strandingen vestover for å vitja dama si. Det vart ganske seint på kvelden før bussen kom fram og beke mørkt var det, men heldigvis endå ljos i husa. Det var eit forferdeleg veir, men bussjåføren peika i retning av eit ljos og fortalde at det var der kjærasten budde. Mannen pakka jakka godt kring halsen, la seg frami og la i veg mot vinden. Han var ikkje sikker på kor han gjekk, men etter å ha streva seg mot vinden ei ri kom han omsider fram til det utpeika huset og vart sjølvsagt vel motteken.Dagen etterpå byrja han å lura på kvar han hadde gått i den bekmørke kvelden og fann då ut at han måtte ha gått tvert over ei ekre der hesjene framleis stod, riktignok utan høy, men med strengen på. Han innsåg da at han måtte ha lagt seg så framover mot vinden at han hadde gått under nedste hesjestrengen utan å merka det.Så på Grotle der kan det blåsa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag, men ingen 'innertier' så langt. Ditt skarpe blikk, Aase, fikk meg til å blåse opp bildet, og du har helt rett; det er pynt, kanskje liljekonvall eller noe lignende. Jeg har ikke funnet noe av K. A. Aaning i Fylkesarkivet, men har du eller andre lenker, vil jeg gjerne ta en titt. Det er en annen fotograf med samme etternavn, men etter litt graving fant jeg at alle glassplatene etter Knut Andreasen Aaning ble ødelagt da de rev det gamle huset. Far til Knut Aaning i Oppstryn ser ut til å være fra Vollset i Sunnylven, og det gikk en gammel ferdavei fra Oppstryn til Sunnylven. Gårdene Nordbrekke og Vollset hørte faktiskt til Stryn prestegjeld for ca. 150 år siden. Fjelltoppen til venstre i bildet kan likne på flere, men vinkelen i forhold til Hornelen eller Lodalskåpa får jeg ikke til å stemme med gårder med forbindelse til slekta. Gamle Gregorius Erichsen Loftnes var født på Høynes, men flytta til Lofnes. Historien om han er beskrevet i et eldre nummer av 'Jul i Nordfjord'. Jeg skal sjekke om slekta hadde noen forbindelse til Grotle i Synnfjord, men uansett var historien fornøyelig. Jeg har hatt gleden av å oversette en del gamle brev fra Høynes, Husevåg, Nygaard og et sted i Skodje, men ingen fra Grotle.

bilete10542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du var litt lurere du Aase som søkte på Aaning, jeg søkte bare på Oppstryn i innlegg 5, og det var der jeg så disse bildene av Lodalskåpa m.m., men fikk ikke til å lenke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, logoen er fin - ser ut til å være inspirert av lokal 'karveskurd' - treskjering. Huset på bildet er sikkert et gammelt i ny innkledning, og utenfor døra i veggen kom det sikkert opp en trapp. Hvis det er Hornelen vi ser til venstre må bildet være tatt ett sted mellom Bryggja og Måløy for å få den spesielle spissen på fjellet. Men jeg lurer på hvor vi kunne finne enkle hus med så mye pynt på i de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tryggestad

Er ganske sikker på at dette bildet er tatt på Tryggestad ved Hellesylt. For meg ser det ut som om den fjellformasjonen som ligg til venstre bak huset er Fivelstadnibba. Den er karakteristisk ved et 'hakk' til venstre i nibba. Trur bildet må være tatt fra en av de øverste gardene rett før det flater ut mot Nebbedalen/Norangsdalen. Ser på en del av mine gamle postkort fra nebbedalen at Fivelstadnibba har akkurat dette karakteristiske 'Hakket' i toppen, sett fra denne omtrent denne vinkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Tryggestad

Dette bilde er av Jørengarden på Tryggestad Hellesylt. Fjellet som vi ser mellom huset og løa heiter som Terje Tryggestad skreiv Fivelstadnibba. Eg trur att mannen med skjegg på bilde heiter Jon eller Jo Tryggestad og kona heiter Lovise. Ho kom oppprinnelig frå eit småbruk på Hellesylt som heiter Høgereiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Tryggestad

Huset som det er bilde av står ikkje idag, men løa som vi ser litt av i venstre billedkant står den dag i dag, men er litt ombygd. Eg er nabo til garden der bilde er teke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Jeg begynte å gi opp håpet .. Hjertelig takk til Tor Arne og Gunnar! Hadde vi fått identifisert personene også nå, så ville det være fullkomment..:=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må føye til at førnevnte Anne Andersdatter Nygaard fra Hornindal hadde en søster, Marie Andersdatter gift på Åmundplassen under nettopp Jørenbruket på Tryggestad. Jfr. inlegg 4. Marie døde i 1960 og mannen, Åmund Olsen Tryggestad i 1932. Barna, Anders Aamundsen f. 1893 dro til USA. Sina f. 1894 døde ugift 1970, og Ole Aamundsen, f. 1891 dro til USA. Jeg vil tro at noen av disse er med på bildet? Kanskje Tor Arne kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.