Gå til innhold
Arkivverket

[#82616] Karl Gustav Askelund f 28/3-1870 Sverige,konf Asker


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Karl Gustav blir gift 15/9-1895 i Grønland kirke med Anna Kirstina Rundgren. 29/10 1895 får de ei datter Lilly Constance Maria, til dåp i Oslo Hospits/Gamlebyen 1/3-1896. Begge svenske står det, og de bor da i Sverigegt 7.Vålerenga. Finner de ikke i 1900 tellingen. Noen som vet når de event forlot landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Du har kanskje sett på FamilySearch at de fikk et barn i Sverige i 1901?Name Anna Maria Paulina AskelundGender FemaleBirth Date 28 Mar 1901Birthplace Örebro, SwedenFather's Name Carl Gustaf Askelund Mother's Name Anna Christina RundgrenIndexing Project (Batch) Number C01801-9 System Origin Sweden-EASy Source Film Number 1644239 Reference NumberDet lar seg gjøre å sjekke innflyttingslängder i Sverige, for å finne datoen for innflytting til Ørebro i allfall.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har akkurat installert Sveriges befolkning 1900 fra nyinnkjøpt CD og fant dem:De er i Asker, Örebro, län, Närke på Christinelund i 1900:Askelund, Carl Gustaf 1870 Far Rundgren, Anna Christina 1874 Mor (Barn), Lilly Constance 1895 Barn Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

takk skal du ha :-)Den hadde jeg oversett. Da har de forlatt Norge før folketellingen 1900(vet ikke når den ble tatt). Vet du hvor man får tak i innflyttingslengder i Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Du må nok ha et abonnement på Arkiv Digital, Genline, eller SVAR. Det er rabatt for DIS-medlemmer vanligvis. (Dis.no)Jeg skal se etter for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Inn- og utflyttingslänger slutter i 1860 her på Genline og husförhör i 1895. Ergerlig. Jeg må lete litt for å finne dem i församlingsboken (som har registreringer fra 1896 og framover), for jeg fant ikke Christinelund i gårdsregisteret i Asker. Kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

I mellomtiden fant jeg fødselsregistreringen til Anna Maria Paulina f. 28.03.1901 (nr. 34) og der står det at moren, Anna Christina Rundgren er født 21.02.1874 om du ikke har det fra før. Adressen da er Talby eger(?). Jeg leter videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, dessverre. Jeg finner ikke gården/stedet Christinelund eller Talby egor i noen av gårdsregistrene i Asker, Askersund eller Asker landsförsamling i Örebro län, og da blir det vanskelig å finne dem uten å gå gjennom alle som er skrevet inn i församlingsboken.. :-/Kanskje utvalget av bøker (perioder) er annerledes i AD-online eller andre? Noen som kan se etter dem?Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På FamilySearch fant jeg enda en datter født i 1903.Name Karin Viktoria Kristina AskelundGender Female Birth Date 12 Mar 1903Birthplace Örebro, Sweden Father's Name Karl Gustaf AskelundMother's Name Anna Kristina Rundgren Indexing Project (Batch) Number C01870-1 System Origin Sweden-EASy Source Film Number 1644333 Reference NumberAnne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tusen takk for hjelpen Anne-Lise.Du har vert til stor hjelp. Har sjekket en del kirkebøker rundt Oslo, men kan ikke se når de flytter inn eller ut av Norge. Men vi vet at de fikk en datter i Oslo 1895 .Vet og brudgommens fars navn som opplyses da de giftet seg i Oslo. Og de er ute av Norge ved folketellingen desember 1900. Og pr 28/3-1901 har de da ei datter til dåp i Ørebro, Sverige.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Fra Sveriges Dødbok 1947-2006 (CD)Askerlund f. Rundgren, Anna KristinaTalby 1-4Död 16/4 1948.Kyrkobokförd i Asker (Örebro län, Närke).Född 21/2 1874 i Växjö (Kronobergs län, Småland).Änka (4/1 1944). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Asker, Örebro kn (Örebro län, Närke)Födelseförsamling i källan: Växjö (Kronobergs län)Källor: DB, RLMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Datteren Anna Maria Paulina, gift Johansson:Johansson, Anna Maria PaulinaKristinelund, Talby 715 00 OdensbackenDöd 27/11 1980.Kyrkobokförd (1979) i Asker, Örebro kn (Örebro län, Närke). Mantalsskriven (1979) på samma ort.Född 28/3 1901 i Asker (Örebro län, Närke).Gift kvinna (1/4 1926). -------------- Födelseförsamling i källan: ASKER (Örebro län)Källor: RTB 80 / SPAR 90 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Datteren Karin Viktoria Kristina:Pettersson, Karin Viktoria KristinaSmedjev 2-23 715 31 OdensbackenDöd 2/1 1989.Kyrkobokförd (1986) i Asker, Örebro kn (Örebro län, Närke). Mantalsskriven (1986) på samma ort.Född 12/3 1903 i Asker (Örebro län, Närke).Änka (25/3 1965). -------------- Födelseförsamling i källan: ASKER (Örebro län)Källor: RTB 89 / SPAR 90Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Datteren Karin Viktoria Kristina:Pettersson, Karin Viktoria KristinaSmedjev 2-23 715 31 OdensbackenDöd 2/1 1989.Kyrkobokförd (1986) i Asker, Örebro kn (Örebro län, Närke). Mantalsskriven (1986) på samma ort.Född 12/3 1903 i Asker (Örebro län, Närke).Änka (25/3 1965). -------------- Födelseförsamling i källan: ASKER (Örebro län)Källor: RTB 89 / SPAR 90Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Randi.Nu vet vi ganske mye om denne familien :-) men det var tiden i Norge som i utgangspunktet var 'oppgaven'. Vi vet ikke helt sikkert når de kom til Norge. Om det var 1895 da de giftet seg. Og vi vet heller ikke hva de holdt på med i Oslo den tiden de var der før de da dukket opp igjen i Sverige med en ny dåp i 1901. Har som før nevnt sjekket en del kirkebøker i og rundt Oslo, men finner ikke innflytting eller utflytting fra Oslo. Hadde håpet det fantes en adresseliste over Oslo (mulig Vålerenga distrikt) i tiden 1895 til 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.