Gå til innhold
Arkivverket

[#82617] Kongsberg, kirkebøker 1739-1786 - hvem førte disse i pennen?


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Mellom 1739 og 1786 har kirkebøkene i Kongsberg en håndskrift som er enhver slektsforskers våte drøm. I tillegg gis det mye personopplysninger, særlig om begravede fra andre sogn.Men hvem har skrevet dette? I listene over sogneprester (slik de er oppført i 'Kongsberg 1624-1924') finner jeg ingen som passer tidsmessig med denne nesten femti år lange perioden.Ofte finner man skriverens navn ved å gjennomgå de første dødsfall etter at håndskriften forsvinner, men heller ikke det funket her.Er det noen med lokalkjennskap som vet hvem skriveren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er neppe samme person som har skrevet teksten i KB for Kongsberg i denne perioden. Bare sjekk f.eks. bokstaven G i disse to eksemplene:Her fra 1739, dåp av jenta Mari, dåp nr. 4 ve. side, far Gulbrand Halvors. Lia. Lenke Og her fra 1783, dåp av gutten Andreas, dåp nr. 2, far er Hans Ols. Backen, første fadder er Puk-Stiger Haagen Gulbrands. Tislegards Qv. Johanna Xstensd. Sautved.Sammenlign G'ene i ordene Gulbrand og Gulbrands., stor forskjell.Men, jeg er enig med deg i at det ser ikke ut til at det har vært prestene selv som skrev. Her fra uekte fødte 1786, der prestene Halling og Lemmich figurer på begge sider, men skriften er det stor forskjell på.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Remi: Jeg ser poenget ditt når man sammenlikner skriften fra to årstall med langt mellomrom. På den andre siden har jeg sittet og registrert i hele denne lange perioden uten å ha observert et klart skifte av skriver - det er jo også slik at et menneskes håndskrift endrer seg med tiden. Men jeg ser ikke bort fra at du har rett.Men vi er enige om at det ikke var Kongsberg-prestene selv som skrev, og kanskje overlot de dette til en kapellan eller noe slikt? I så fall var vel dette det beste som kunne skje - med ettertidens og våre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.