Gå til innhold
Arkivverket

[#82625] Erik Pedersen Klingenberg


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har før notert Erik Pedersen Klingenberg f ca 1669, g m Birgitte Andersdatter Rønne f ca 1669 død 1749 Sogndal. Men så finner jeg en Erich Pedersen Klingenberg cop 1/7-1721 i Lærdal med Elen Pedersdatter Hiermand. Noen som vet hvem denne Erich Pedersen Klingenberg er ? Den første Erik Klingenberg begraves 12/10-1735 og er notert med 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Erich Pedersen Klingenberg som du spør etter kan ha vært sønn av Per Erikson Klingenberg fra Amla og prestedatteren Kristine Hansdtr. Leyrdal. Hun var enke etter presten Lars Wangensten i Slidre som hun hadde 2 barn med. – Per og Kristine fikk 3 barn; Lars, Erik og Elen, Men så var det datoen 1/7-1721. Etter den gamle Lærdalsboken ble Per og Kristine først gift i 1727, men noen annen Erich Pedersen Klingenberg finner ikke jeg i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnulf og takk for svar.Nei foreløpig ser jeg ikke noen løsning på denne Erik Pedersen Klingenberg.Vi har Peder Jensen Klingenberg på Ambla g m Øllegaard Mortensdatter. Her har jeg notert 4 barn, hvor da sønnen Erik f ca 1669 ble g m Birgitte Andersdatter Rønne. Jeg har notert 10 barn etter de, hvorav sønnen Peder f feb.1694 ble g 23/11-1727 m Kisten Hansdatter Lærdahl. Her har jeg notert 2 barn Elen og Anne Sophie.Det som da gjenstår å sjekke er om Peder og Øllegaard på Ambla kan ha en sønn Peder med en sønn Erik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Randmo

I databasane til fylkesarkivet i Sogn og Fjordane finn ein skiftet etter Erich Pedersen Klingenberg på Amla i Kaupanger. Skiftet vart halde 19.10.1736 og viser at Erich m.a har sonen Peder Erichsen, busett på 'Leirdahlsøren'.Kyrkjeboka for Lærdal viser at Peder Erichsen Klingenberg og Kirsten Hansdatter Leyerdahl gifta seg 23.11.1727Eg har ikkje funne dødsdatoen for Peder Erichsen, men 29.03.1753 vert det halde skifte etter Kisten Hansdatter Lejrdahl, busett på AmlaPersonar i skiftet : (1) Lars Olssen Død 1. mand (2) Lars Hanssen 7 Aar Sønnesøn (3) Kirsten Hansdatter Datter (4) Inga Povelsdatter Mor til Kirsten (5) Elen Pedersdatter Datter (6) Boets gjeld Kreditor (7) Lars Pedersen Amble Formynder for Lars H (8) Peder Erichsen Amble 2. Mand (9) Hans Anderssen Dyrdahl Ytre Sogn Gift med Elen (10) Aadne Anderssen Leirdahlsøren Formynder for Kirste (11) Hans Larssen Lejrdahløren Død Søn, 1. ekteskap (12) Halvor Johanssen Luisne Øvre Formynder for Erich (13) Christj Hansdatter 2 Aar Sønnedatter (14) Erich Pedersen 14 Aar Søn, 2. ekteskap (15) Lars Pedersen Amble SønEg får dessverre ikkje til å leggja inn lenke direkte til innførslane i databasen, men du finn lett alle opplysningar i databasetenestene til fylkesarkivet.http://fylkesarkiv.no/Mvh Eli Randmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Min tilknytning her er Lars Pedersen eller Persen, nevnt av Arnulf samt i skiftet etter Kirsten Hansdatter. Lars P. ble gift med Guri Olsdatter fra Nedre Eri i Lærdal, og en av sønnene, Ole Larsen Klingenberg, utdannet seg som kleinsmed i Bergen og havnet på Hitra, han har en meget stor etterslekt.Alf Dagfin Haukeli har utgitt en bok på ca 275 sider om den gamle Klingenbergslekta samt enkelte av etterkommergreinene. Har lett der etter en Erik Pedersen Klingenberg i passende alder til å bli gift i 1721, uten å finne ham, men i oversikten over den første Erik Pedersens foreldre og 11 barn står det om barn nr. 10, Peder Pedersen Klingenberg ( side 42 ) : 'Født ca 1670. Det har ikke vært mulig å finne noe om denne sønnen. Han skal ha bodd på Ambla i 1701.'Denne Peder kan være en mulig far til Erik Pedersen Klingenberg, viet i 1721. I så fall er den første Erik Pedersen, f. 1669, onkel til den andre Erik Pedersen. Noe bedre har jeg ikke å foreslå.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

I den nevnte boka er det kanskje en feil på side 80, idet det står at det var Peder Eriksen Klingenberg ( altså ikke Erik Pedersen K.) som giftet seg med Elen Pedersdatter Hjermann 1.7.1721.Denne Elen Pedersdatter Hjermann døde allerede 22.7.1723. Som kjent ble Peder Eriksen gift (på nytt ?) 28.10.1727 med Kristine Hansdatter Leyrdahl. I dette ekteskapet var det 5 barn: Lars, f. ca 1727, Erik, f. 1728, Elen, f. Sept. 1731, Anne Sofie, f. 14.11.1734, død 20.11.1734, Anne Sofie, f. 5.11.1735, død 23.11.1735.Barnas bestemødre het vel Birgithe og Inga, om jeg har fått det med meg riktig, og ble ikke oppkalt. men hvorfor ble eldste datter døpt Elen ? Det gir mening dersom Peder Eriksen var enkemann etter en Elen, det var jo vanlig å oppkalle avdød ektemake i neste ekteskap. Kan du dobbeltsjekke navnet på Elen Pedersdatter Hjermanns ektemake 1.7.1721, Terje ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Knut og takk for svar.Her er kirkeboken med copuleringem av Erich Pedersen Klingenberg og Elen Pedersdatter Hiermand. Høyre side første stolpe. Midt på siden.Det er ikke mulig å ta feil av det som står der.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11593&idx_id=11593&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Da får vi ta det til etterretning. Takk for oppklaringen. Men spørsmålet om denne Erik Pedersens herkomst står da fortsatt åpent.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.