Gå til innhold
Arkivverket

[#82628] Teisner i Norge ca. 1780 - 1850


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Etter det jeg forstår kommer det flere brødre ved navn Teisner til Norge en gang på slutten av 1700-taller - Carl, Johan, Iver og Wilhelm. Flere av brødrene var gartnere.Et skifte på Egholm ved Holbæk på Sjælland i 1773 etter hans far tyder på det. Johan og Iver bor i Oslo, Wilhelm på Kongsberg, mens Carl Emilius Teisner (født ca. 1767) dukker først opp i folketellingen for Biri i 1801, som urtegårdsgartner hos eidsvollsmannen Anders Lysgaard - se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3>Lenke &filnamn=f1801&gardpostnr=12830&personpostnr=187291&merk=187291#ovre.Deretter flytter han litt rundt: - ca. 1801- etter 1811 – Biri, Oppland - etter 1811-1818 – Tromøy (Arendal), Aust-Agder - mellom 1818-1821 – Christiania - 1823-1834 - Elverum, HedmarkDeretter forsvinner han.Jeg har funnet en referanse til at sønnen Simon Wilhelm skal ha vokst opp hos onkelen Iver Teisner i Oslo. Iver Teisner kjøpte et område ved Storgata i Oslo som ble kalt Teisnerløkka rundt 1780.- Hvor ble det av Carl Emilius Teisner? - Hva skjedde med ham og kona Olea (Oline) Pedersdatter? - Hvor kom Olea fra? (forslag til delvis løsning hos DIS)Dersom noen kjenner til denne familien, så ta kontakt!Saken ligger også her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Gløersen hadde blant annet en opplysning om Carl Emilius Teisners død - Kristiania 17/7-1841. Skal lete etter den opplysningen i Oslo nå.Hilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har nok en del om Christiania-Teisner'ne, i alle fall inntil 1815. Rekker ikke mer nå, men gjør oppmerksom på skiftet etter moren 16.11.1796 i Holbæk (tror det skal ligge på nettet).Kongsberg, Biri og Carl Emilius, Olea osv. ligger utenfor mitt 'interessefelt' og det jeg måtte ha er i alle fall helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Iver Andreas Teisner f 1808 på Biri,sa gartner Carl Teisner og Olea Pedersdtr. Svennæs eiet. I dåpen fekk han bare Andreas navnet. Iver fekk han vel frå ein onkel som tok han til seg og gav han skulegang og som han arva.Iver Andreas Teisner blei tilsett som sokneprest i Fyresdal 1848. Fyresdal var på denne tid gammelmodig og lite oppdatera. Teisner var full av virkelyst og blei snart ordførar både i herredstyret og skulekommisjonen. Det gamle var omgangsskule. Han fekk bygd 6 nye skulehus og det blei tilsett 2 ekstra lærerar.Vegane i bygda var bare ride og gangstigar. Teisner sett igang med utbedreingar og organisera vedlikehaldet ved at kvar gard hadde sin rode. Etterkvart hadde Fyresdal det best utbygde vegnett i fylket.Prestegarden rusta han opp til mønsterbruk, han sat med 3 gonger så mykje dyr som vanleg. Husa blei fornya.Alt dette kosta pengar,så han fekk mange imot seg, men han skar igjennom og fekk det på sin måte. Det sagt at han tok av eigen pung i knipetak.Teisner var vel ingen stor teolog, det var som administrator han hadde sin styrke. Han blei og prost uti 1860 åra. Møtte han opp i fora utafor bygda tala han alltid Fyresdals sak.Presten var glad i bygda si. Dei siste åra han levde var plaga av sjukdom, men då forsto at bar mot slutten forlanga han å bli kjøyr heim att frå sjukehuset og rokk det så vidt før han leid av i 1870.Bygdefolket forsto nok etterkvart kva dei mist. Det blei reist ein markera minnestein for IVAR ANDREAS TEISNER. i Øyskogen ikkje langt frå kyrkja Ein rutebåt på Fyresvatn fekk navnet Teisner.Teisner fekk ikkje arvingar etter seg, han vart gift med Maria Elisbeth Schau (1803-1887). Ho døde i Oslo, men blei sendt opp ligg på sida av mannen på Fyresdal gl. Kyrkjegard.Dette er vel ikkje svar spørsmålet,men kan vere ei utfylling.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Den 16. juni 1812 var det skifte etter avdøde Kirsti Engebretsdtr. på Biri glassverk. I ekteskap med Peder Hansen hadde hun disse barna:Hans Jørgen Pedersen (34) i Svelvik, Johannes Pedersen (30) på Gjøvik glassverk, Christian Pedersen (25) i Christiania, Hans Fredrik Pedersen (20) i Christiania, OLIA PEDERSDTR. gift med Carl Teisner i Arendal og Kirsti Pedersdtr. (17) på Biri glassverk.Kone Kirsti Ingebretsdtr. fra Verket døde 13.2.1812, 57 år gammel. Peder Hansen ser ut til å ha flyttet fra Biri etter konas død. Peder og Kirsti må ha flyttet til Biri i 1790-åra. Ingen av barna er døpt her. Jeg vet ikke hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Takk til Terje og dere andre!Jeg har faktisk familien i databasen min, men ikke lenket opp mot Biri. Hun er nevnt som 'Kokkestuen' i min database.De er gift på Jevnaker - antagelig boende på Hadeland Glassverk i 1776: Source information: Oppland county, Jevnaker, Parish register (official) nr. 3 (1752-1799), Chronological list 1776, page 262-263. Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9335&idx_id=9335&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent imagelink: Lenke- Hans-Jørgen f. 18. august 1776 - Olia f. 25. oktober 1778 - Andreas f. 20. mai 1781 - Johannes f. 7. juli 1782 - Kristian f. 30. november 1785- Sigrid f. 1. november 1789 (skal være 11. januar 1789) Source information: Oppland county, Jevnaker, Parish register (official) nr. 3 (1752-1799), Chronological list 1789, page 358-359. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.