Gå til innhold
Arkivverket

[#82630] Heidal, Faukstad


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

På Faukstadmo finnes: Peder Syversen Faukstadmo f.1805, d.1884, g 1 1850 m Marit Johannesdtr Bjølstadeie f.1818, d.1859 Peder g 2 1861 m Kari Kristensdtr Espe nordre f.1832 Sell Barn: 3. Anne Olsdtr f.1855, hennes datter med Ole Olsen Holeeie f. Svatsum, Gausdal 4. Kristine Johansdtr f.1859, hennes datter med Johan Andersen Jerpe Lindkjøping i Sverige 5. Petroline Pedersdtr p.dtr. f.1863 6. Johannes Pedersen f.1866, d.1883 7. Iver Pedersen f.1868 8. Kristian Pedersen f.1872, neste bruker 9. Kari Pedersdtr p.dtr. f.1875 10. Maria, 1878 Han bærer navnet Peder Syversen frem til barn nr. 9. Hvorfor er patronymikom skiftet til Hansen ved barn nr.10? Morens navn er det samme hele tiden enten det står Syversen eller Hansen. Ved fødsel nr. 10 er Peder 70 år gammel og Kari 50 år. Lenke Hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Maria var født 17.09.1879. Det var ingen Peder Hansen født omkring 1809 i Heidal FT 1875. Så presten hadde nok gjort som det hender at både jeg og du gjør: tatt feil Hilsen Helge H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Se der knep du meg. Det var altså ikke bare geistlig i 1878 som gjorde feil. Jeg har jo knepet deg et visst antall ganger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Helge, jeg er flintende likegyldid til slike utttalelser. Jeg ønsker faktum, i den grad det kan fremskaffes. Noen ganger kan jeg være provoserende i mine spørsmål, men det er kun for å trigge de som leser skriften til å komme med tilsvar. Du og jeg leser skriften dårlig, enig ?, det kan komme av at vi er av samme blod, i hvertfal halveis. I steden for å motarbeide hverandre burde vi samarbeide. Det er ikke slik at en #innabygds# vet mere enn en ' uttabygds'#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kai, jeg prøvde å finne konfirmasjonen til Maria, for å se om faren sto oppført som Syversen der, men jeg fant ikke Maria i konfirmantlistene. Døde hun ung?Ellers er jeg overbevist om at presten denne gangen har glippet på patronymet og skrevet Hansen i stedet for Syversen. Han hadde sikkert mer fokus på alderen til foreldrene enn navnene deres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.