Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anders Bakken

[#82634] Tydehjelp, ved vielse i Heidal, Vågå

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står i rubrikken for brudens oppholdssted, ser det står Heedalen og Dovre, men ordet imellom får jeg ikke til. Det er paret som står oppført først under 1880, Ole Isaksen og Ragnhild Olsdtr. Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Tusen takk. Det burde jeg vel nesten ha tenkt meg. Da får jeg lete videre på Dovre å håpe det er litt mindre Ragnhild Olsdøttre med Ole Hansen til far der..Takk for hjelpa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Østhus.

Hei !Kan det bli denne Ragnhild Olsdt. som det letes etter ?Dovre 1854-1878 Ministerialbok.Døpte 1857. Født 20 des.1856.Døpt 8 mars 1857.Ragnhild Olsdt. Nr.15. Permanent sidelenke: LenkeMvh.Magne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Ja det ser jo ut som om det er en god kandidat, får se om det går an å finne igjen noen av disse i en av folketellingene, evt kanskje konfirmasjonen hennes. Takk for hjelpen så langt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Anders; jeg er rimelig sikker på at 'Fødested Dovre' gjelder brudgommen i neste vielse, så Ragnhild var nok født i Heidal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Det tror jeg jammen meg du har rett i Aud, du har vel kanskje en anelse om når Ragnhild var født og du da? Jeg har gått meg vill med opptil flere Ragnhild Olsdøttre nå tror jeg, i forhold til opphavet hennes, å årstall for fødselen varierer også, i vielsen står det 1855, mens jeg har funnet 8 barn av Ragnhild og Ole Isaksen å fødselsåret som hun har fått oppgitt ved sine barns fødsler varierer, som regel oppgitt til å være 1856, men også 1855 og 1858..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Jeg ville ikke spise opp sukkertøyet ditt :-) Med andre ord tenkte jeg at du kanskje hadde lyst til å leite etter Ragnhild sjøl, så jeg lot være å komme med den opplysningen.Men når du spør, så mener jeg det må være Ragnhild født u/e 28. mars 1855, døpt 20. mai 1855 i Heidal. Far: Ole Hansen Ødegårdseie av Sel og mor: Imbjør Larsdtr. Faukstadeie. Begges 1. leiermål. Nr. 19 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16812&idx_id=16812&uid=ny&idx_side=-29>LenkeDa Ragnhild og Ole giftet seg, var Gunder Olsen Moen og Fredrik Imbertsen Skjenna kausjonister. Dette var karer som bodde på Selsverket, og jeg tror derfor at Ragnhild finnes her i 1865: Lenke med feil patronym. Mora giftet seg nemlig med en Hans Olsen Ødegårdseie, Sel, den 28. november 1858. Vielse nr. 43 her:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Ragnhild ble konfirmert i Sel, nr. 32 her: LenkeDet opplyses at hun ble døpt i Heidal, og far står her som Hans Olsen, noe som gir en større sannsynlighet for at presten har byttet om fornavn og patronym på Hans Olsen ved Ragnhilds dåp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Det er moro å lete opp ting på egen hånd, men jammen er det godt å kunne spørre om hjelp også, når øynene går i kryss og tankegangen går i vranglås. :)Da er jeg tilbake ved den første Ragnhild jeg festet meg ved før jeg forvirret meg selv og til slutt startet denne debatten. Det med faren hennes er jo litt underlig, men det må da være at presten har skrevet feil fornavn/patronym ved fødselen, og muligens kopiert feilen videre ved vielsen. At Imbjør først skulle føde ett barn, for så å gifte seg med barnefarens tidligere fødte sønn få år senere virker litt, hva skal jeg si, spesielt. Selv om det helt sikkert finnes eksempler på at sånt har skjedd. Det vil vel også si at familien du viser i 1865-tellingen er riktig i forhold til patronym. Imbjør Larsdtr er vel rimeligvis den Ymbjør som finnes født 22. august 1833, som nr 112 her; Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Ja, jeg mener også at den Ymbjør du viser til, er mor til Ragnhild.Når det gjelder faren til Ragnhild, så vet jeg ikke hva jeg skal tro. Hun er oppført som Olsdatter i 1900 også: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Og Hans Olsen kan vel muligens være denne som er født i august 1828 (kirkeboksiden var ganske uleselig i kanten der) av foreldre Ole Hansen og Ranei Hansdtr Ulsvold(eje?) Nesten nederst på siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9250&idx_id=9250&uid=ny&idx_side=-12>LenkeMed det som utgangspunkt så finner jeg også en vielse den 12. februar 1815 mellom Ole Hansen Romundgaard(eje?) og Rannei Hansdt Ødegaard(eje?) som nok kan være riktig. Øverst på høyre side;

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Og enda en ting; Ole og Ragnhilds eldste sønn fikk navnet Ole. Han var født før foreldrene giftet seg, og var mest sannsynlig oppkalt etter morfaren.Både Ole og Hans var så vanlige navn på den tiden at det godt kan ha vært både en Ole Hansen og en Hans Olsen samtidig under Øverbø, altså på to forskjellige husmannsplasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Ja, at hun igjen var blitt en Olsdtr i 1900 det hadde jeg helt fortrengt.. Hun er jo også oppført som Olsdtr på gravsteinen. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Nå er jeg totalt forvirret, og er redd jeg har satt deg på feil spor når det gjelder Ragnhild!Da jeg så gravsteinen (var ikke klar over at Heidal var registrert !), der det sto f. Rusten, så jeg etter om det virkelig fantes ei Ragnhild Olsdtr. Rusten. Og det gjør det: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=61&filnamn=f60515&gardpostnr=778&personpostnr=4992#nedre>LenkeHun er riktig nok født i 1856, men kan likevel være den riktige. Nr. 29 her:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Det skjedde noe rart med innholdet i lenka til dåpen til Ragnhild i forrige innlegg. Prøver ny lenke: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Det er godt jeg ikke er alene om å være forvirret til tider. Forvirring og feilsteg lærer man av, særlig en glad amatør som meg.Bra at jeg kom på å legge ved bildet av gravsteinen, selv hadde jeg ikke tanken på å koble fødenavnet fra der opp i mot noe som helst. Det her virker ihvertfall riktigere enn mye annet selv om patronymet ved vielsen da er feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anders Bakken

Å etter å ha kikket veldig kjapt på dette så tror jeg det må stemme, ser ut til at søsken av Ragnhild finnes igjen også som faddere til barna hennes. Jeg får se nøyere på det i morgen, kan ikke sitte oppe like sent hver kveld å gruble over slektskap og kirkebøker. Takk for hjelpen (så langt, i tilfelle jeg blir forvirret igjen..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.