Gå til innhold
Arkivverket

[#82635] Ringsaker. Johannes Olsen Messenvangen, far i 1858. Hvem er han?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Johannes blir far til Johanne i 1858, nr 40.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Fødte og døpte kvinner 1858, side 152. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9081&idx_id=9081&uid=ny&idx_side=-160>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Johanne og Christine har jeg kontroll på, men Johannes har jeg ikke klart å identifisere. Jeg finner ingen opplagte kandidater i konfirmasjonslistene, og med et så vanlig navn er det lett å overse noen når jeg ikke har en omtrentlig alder å gå ut fra.Johannes blir også far til Mathea i 1855, nr 157. Oline er et sidespor som jeg ikke skal inn på her.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Fødte og døpte kvinner 1855, side 131. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Og til Ole i 1851, nr 168.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 9 (1850-1860), Fødte og døpte menn 1852, side 10. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan det være samme mannen som får en ektefødt sønn her?? - se nederst venstre side - Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 10 (1861-1869), Fødte og døpte menn 1869, side 83. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8844&idx_id=8844&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI så fall kan kanskje dette være samme Johannes i 1900 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dette tar jeg fra Brøttumsboka så det er nok verdt å dobbelsjekke. Men Johannes sies å være f på Syljuberget Nordre i 1829 d 1910 gm Kristine Hansdtr Fauskerud øvre i 1864Foreldre Ole Larsen Syljuberget Nordre f 1800 d 1874 og 1.hustru Marit Iversdtr Olasveen Øvre 1791-1834 Faren Ole Larsen g2g med enken på Messenvangen øvre Johanne Olsdtr 1796-1874Det står endel i Brøttumsboka om disse. Men nå er du iallefall 'satt på sporet' :-) Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En stor takk til Grethe og Else Kari som ledet meg på rett spor her.Jeg har sjekket denne Johannes og det er han som jeg har lett etter. Det var en fin førjulspresang å få i vinterkulda.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke så sikker på det, han er i alle fall ikke født på Syljuberget Nordre. Da Johannes olsen og Kjersti Christensdatter giftet seg 28/12-1854 står det at han er 26 år f. på Robinsborg. Nå stemmer aldri fødested helt ved ekteskap men denne gangen gjør det det. Johannes Olsen er f. på Olasvehaugen/Robinsborg, uekte 27/11-1828 og døpt 4/1-1829 Brøttum.Han er konfirmert boende på Kløvstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dette er vel en annen Johannes Olsen enn 'min' (far til Johanne f i 1858).Johannes Olsen Syljuberget fant jeg konfirmert nr 31, mens den du henviser til er nr 21.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 8 (1837-1850), Konfirmerte menn 1847, side 247. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6013&idx_id=6013&uid=ny&idx_side=-211>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Han gifter seg i 1864 med Kristine Hansdatter, og hans far er da oppgitt som Ole Larsen.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 10 (1861-1869), Ekteviede 1864, side 276. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.