Gå til innhold
Arkivverket

[#82640] Hanne Kroghs farsslekt


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Beklager igjen, sendte med feil info.. Tror jeg skal sove litt nå...Her er den korrekte linke med dåpen til Julius... Født 10 Februar og døpt 3 Mars 1839. Foreldrene er Peder Pedersen og Inger Ingvaldsdtr. Krogen. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Journalisten i Glåmdalen er orientert om denne tråden, men jeg fikk ikke inntrykk av at han hadde tenkt å følge det opp. Men det hadde vært kjekt med en oppsummering som kunne videreformidles til Hanne Krogh.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg har sendt mail til henne, og kommer til å ta kontakt med henne angående denne saken. Dette grunnet bl.a at jeg ikke bor langt ifra henne, og har snakket med henne ved flere anledninger... Og at jeg kommer fra hjembyen hennes...!! Dog før jul er det lite sannsynlig at en kan få tak i henne og snakket med henne da hun er på turne rundt det ganske land....Vil si at det er litt typisk av journalister fra steder som Glåmdalen at slike saker ikke fenger helt, men jeg kan da ta helt fullstendig feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 32 og 33: Jeg har nå fått en hyggelig e-post fra journalisten i Glåmdalen, Sigmund Fossen, som kan fortelle at han så absolutt har til hensikt å følge opp saken, og at Hanne Krogh har fått tilsendt informasjon fra mailer han har fått samt lenken til denne debatten. Jeg tolket nok journalisten feil i utgangspunktet.Men når det blir anledning til å skrive mer om saken avhenger litt av Hanne Krogh selv.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det foregår nok en del arbeid med denne saka, men i et mere lukket rum. Det er ikke alle som er like glade i dette å bli brettet ut. Det kan være personer som er av den samme rot men som ikke liker at det kommer opp i dagen noe som kan ha hendt tidligere. Tror at det arbeides i kulissene om det kan være ei felles nerve inn i rota til den person som er nevt i denne tråden og en annen person i Våler som er kjent for sin humor. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Uansett hadde det vært fint om trådstarter (eller andre) kunne lage en oppsummering i et eget innlegg her, så blir det mer oversiktlig - for oss, for journalisten i Glåmdalen og for Hanne Krogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En liten morsom ting må være å tyde hva som står om hvorfor han forandret sitt for og etternavn... i merknadsfeltene...Angående fornavn så kan jeg tyde det til: Rettelse p...l dep. samtykker av 21. oktober 1944 S.H. ..... om ulovlig valgt ...in st. sa le.... like pålagt strøket. S.H.Angående etternavn: p.... dep. bevilling av 10. nov 1954 til å anta Krogh som slektsn. S.H. Er det noen som vet hva presten dvs. S.H. i Østre Aker er i 1944 og 1954???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Da kommer vel Krogh navnet fra gården Krogen ? Peder Pedersen og Inger Ingvaldsdatter Krogen, med sønn Julius Pedersen Krogen som med Berthe Matthisdatter får August Juliussen som kaller seg Krogh f 1872 g 12/10-1901 med Milla Martinsen f 1875 12/2. De får Odd Milton Krogh f 1902 g m Hjørdis Kristiansen f Narvesen. Så kommer Frank Milton Krogh f 1924 g m Solveig Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kroken i Våler er i dag et slags bygdetun og ligger like nord for Vålerbyen. Det finnes sikkert bilder av gården. Jeg husker godt den siste eieren, Per Kroken, til forveksling lik von Bustenskjold, og kjent for sine gode replikker. Gikk med sidropa vadmelsbukser: 'Je har hatt det så trangt her i livet at i bukseræva vil je ha plass'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (43): Henne glemmer man nok ikke så lett ;-)) Hun holdt på med slektsgransking hun også såvidt jeg vet. Jeg husker henne godt fra mange besøk på lesesalen til Statsarkivet i Oslo i slutten av 1960-årene.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kva Hanne Krogh angår, så går ho såvisst ikkje stille i dørene om mora si slekt. For nokre veker sidan var eg på eit møte som Blindeforbundet arrangera i Oslo, og kor ho opptrådte. Då utbasunerte ho ein tirade om forfaren sin på morssida (skipper frå Haugesund) og hans forhold til Nortraship under krigen, som det er vel verd å undersøkje sanninga i. Men det tilhøyrer vel eit anna tema. Uannsett, sjølv 'kjendisar/er' må finna seg i å få granska slekta offentleg, når dei stikk hovudet opp og nærast ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her er moren Solveig Hansen født 5/7 1922 i Skåre (gikk inn i Haugesund i 1958)og døpt 13/8 1922 i Skåre kirke Permanent sidelenke: LenkeDatter av Styrmand Harald Ketil Hansen og Hanne Amalie Severine f. Kvale.Da kan de som har bøkene om Nortraship se om de kan finne ut noe om ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Til (40): Inger Ingvaldsdatter som vart gift med Per Persson Kroken, var fødd i Nystua Braskerud i Våler. Det står ein del om slekta hennar i Håvard Skirbekk si slektsbok 'Elset i Våler: ei slektsbok' frå 1975. Sjølv om informasjonen her til dels er nokså summarisk, er det likevel ein grei inngang til å finne meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.