Gå til innhold
Arkivverket

[#82642] Finnes det bygdebøker som dekker gården Solberg i Bjerkreim i Rogaland


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er interessert i opplysninger om en familie på gården Solberg i Bjerkreim.Omund Asbjørnsen Solberg gift 12. juni 1774 med Targier Anbjørnsdatter Gieddrim. De får blant annet barna Torkild f. 1775 (døpt 22. mars) og datteren Kari/Karen f. 1778 (døpt 22. feb.)Jeg tror det er en sammenheng mellom disse barna og denne debatten som jeg tidligere har etterlyst: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=47652&sok=karen>Lenke holm&nr=7&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=n#ankerI 1801 er Targier gift på nytt med Ole Pedersen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Omund Asbjørnsen var først gift 29.09.1764 med Marete Nilsdatter fra Vikesdal, enke med 7 barn fra sitt første ekteskap. Sammen fikk Omund og Marete sønnen Asbjørn f 1766, gm Ingeborg Ingvaldsd. Holmen u/ Eikeland, Nils 1769 gm Anna Asbj.dtr Svela, og Biørn 1773-1773.Marete dør 11.04.1773.Omund gifter seg 2. gang 12.06.1774 med Taargier Anbjørnsdatter fra Holmen, f. 1744. Omund døde i 1785, men de rakk å få noen barn sammen:Torchild 1775, nevnt i skifte etter faren, Karie og Martha 1778, Karie nevnt i skifte etter faren, tvilling 2 er gravlagt som gutt gutt d.v.fødsel, jenta er jordfest 06.09.1778. (Kan det ha vært trillinger, der Karie vokste opp? min anm.)Taargier ble gift igjen 29.10.1786 med Ole Pedersen Røisland 1758-1839. De hadde ikke barn sammen. Taargier døde 10.05.1831 som gardskone.Det står ikke noe i bygdeboka (bind 3 av 3, Bjerkreim kommune/ Lisabet Risa 2000) om det videre livet til Torkild og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette var strålende! Disse to barna må være identisk med søsknene Karen Holm og Torkild Holm som bodde i Bergen i 1801.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Omund Asbjørnsen var forøvrig fra Slettebø i Bjerkreim, om det er av betydning. Litt uvanlig at Torkel og Kari har tatt morens gårdsnavn til etternavn, når de bodde på Solberg? Men det virker som det må være de rette du har funnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Om Helje Omundsne Solberg som konfirmeres sammen med Torchel, sier bygdeboka at han var i Bergen da det var skifte etter faren i 1797, samt ved skifte etter Heljes søstre. Disse Ommundssønner og -døtre kom fra et annet bruk på Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg kan ikke finne Kari Omundsdatter konfirmert i Bjerkreim/Helleland/Ogna/Egersund. Derimot finner jeg ei Karen Holm kinfirmert sept. 1792 i Domkirken, Bergen. Men foreldre er jo ikke nevnt, så høyst usikkert om det kan være den du søker. Skulle hatt skifte etter barnas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Skifte etter Tarjer Anbjørnsdatter Sorlberg datert 30. juni 1831, folie 114b: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Jæren og Dalane sorenskriveri, Dalane tinglag, Skifteprotokoll BB 2B , 1830-1836, oppb: Statsarkivet i Stavanger.Merknader: Filmplakat: Dalane.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23957/116>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23957/116Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.