Gå til innhold
Arkivverket

[#82643] Barn som ble adoptert, 'tatt til seg', fosterbarn tidligere


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

På 1800-tallet. Hvis et barn kom til en annen familie. Ble dette registrert noe sted? Finnes det noe register som viser hvem som har ansvaret for barnet?Adopsjon er en ting, men hva med det man tidligere kalte å ta til seg et barn, ta barnet som fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ingen sentrale registre, så vidt jeg veit, men du kan finne mange foster-/pleiebarn nevnt i folketellinger, i skifter (dersom de hadde noe til gode hos fosterfamilien), og sjølsagt i familietradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Christiania Tukthus fattigmanntall fra 1742 i '4 classe' omhandler barn som bl.a. er satt ut på andre gårder, her står også hvem som ble plasser hvor/til hvem, dette gjelder iallefall for Ringerike som jeg har skrevet av, innholdet for andre distrikt kan jeg ikke si noe om, mulig det er variasjoner på innholdet.Tom

bilete10546.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Du må finne noe som kalles Protokoll over bortleide fattige.Disse er i kommunearkivet. For Buskerud og Vestfold finnes de i Interkommunalt arkiv på Kongsberg.Her kan de følges fra de ble bortsatt. De har samme løpenummer fra år til år. Året de dukker opp i protokollen,kan du søke i fattigprotokollen for den ansvarlige kommune for evt. vedtak om plassering. Det ble betalt for oppholdet av hjemkommunen, minst for gutter, for disse kunne arbeide for kosten, litt mer for jenter, og mest for gamle. Mvh. Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.