Gå til innhold
Arkivverket

[#82654] johan jonassen og sara ?


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

noen som finner når og hvor johan jonassen og sara tørresdt.(?) er gift og født? foreldre til dåp no 64, bergitta maria Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte kvinner 1844, side 198. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2578&idx_id=2578&uid=ny&idx_side=-201>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har tidligere forsket for andre på Johan Jonassen Sørra, og etterhvert bakover kom jeg inn på min slekt. Jeg kan ta noe iallefall. Starter med Johan som nr.1 og aner dobbelt bakover:1)Johan Jonassen Sørra, som ble døpt Dom.23.p.trinit.1803. Han fikk sønnen Hans Andreas 27.04.1829, og barnets mor var Jacobia Larsdatter. Johan bodde da i Leinesodden. Har også en datter Anne Johansdatter på disse, men vet ikke hvor jeg har det ifra. Disse var ikke gift. 2. og 3 giftermål har jo Carsten funnet.Foreldre:2)Jonas Hemmingsen Simsøen født 1763. Det var skifte på han i 1814. Han var gift med Gjertrud Jensdatter, og jeg har skrevet at det var i 1788 med spørsmålstegn bak.3)Gjertrud Jensdatter døpt 31.03.1765, og død 04.01.1820. Hun ble gravlagt 20.01.1820.Besteforeldre.4)Hemming Jonassen Simsøen døpt 26.05.1733 i Sandnes kirke, men han er i tillegg ført i kirkeboka for Vefsn som døpt Trolovet 11.07.1760 med Anna Andersdatter, og de ble gift senere samme år(ministralbok for for Vefsn 1753-1778)5)Anna AndersdatterOldeforeldre:8)Jonas Jonsen Selfors født ca 1703 i Rana. Gift i 1728 med Kirsti Iversdatter9)Kirsti IversdatterTippoldeforeldre:16)Jon Andersen Selfors født ca 1682-1684, som ble gravlagt 27.08.1730. Det var skifte på han i 1731.17)Kristense Jonasdatter Ytteren. Hun døde i 1758, og ble gravlagt 26.p.trinit(19.11)758 på Mo kirkegård. Det var skifte på henne i 1759 i Ytteråheien 2. ganger tippoldeforeldre:34)Jonas Nilsen Budde født i Vesterålen i ca 1639, som døde i 1716. Det var skifte på han 01.09.1716. Jonas var gift 2 ganger, og andre gang med Anna Ulriksdatter Brugmann. De fikk 5 barn sammen, og en sønn var sannsynligvis blant mine forfedre.35)Maren Jonsdatter Selfors som det var skifte på 1690Når det gjelder anenr.3 Gjertrud Jensdatter så skal jeg ha noe mer, men jeg har pakket ned en del av slektsforskningen siden jeg skal flytte. Mener å huske at faren Jens var gift 3 ganger, og Gjertrud var vel fra hans siste ekteskap. Jens ble døpt i 1722 mener jeg å huske at jeg fant.Når det gjelder Buddeslekten(anenr. 34) så er det mye jeg kunne ha skrevet(blir for langt her), men henviser til artikkelen 'Buddeætta fra Jamtland' av Oddvar Grønli. Jeg har også funnet en del i 'Lofotens og Vesterålens Historie på Jonas sine forfedre(men Jonas nevnes ikke der). Vil også anbefale bygdebok for Rana av Anders Rufsholm, hvor det står en del mer om hver enkelt person enn det jeg har fått med her, og om flere barn i hvert slektsledd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er muligens din forfar Jens født 1722:LenkeHusker ikke hvordan jeg fant ut at dette muligens var den rette. Så dette er bare et forslag når det gjelder kandidat for den Jens Nilsen som senere var i Sirijord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan nevne at det var skifte etter Kirsten Corneliusdatter i 1748 i Aasen, og da er ektefellen beksrevet som Nils Jensen. Barna var Jacob Nilsen, Jens Nilsen, Marthe Nilsdatter og Alhed Nilsdatter. Det gjenstår å se 100 % sikkert at Jens var fra denne familien da. Det står dessverre ikke hvor Jens var i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

takker mange ganger for den gode hjelpen !!! tar gjerne imot opplysninger om flere ledd hvis du får tid. jeg har nå sittet i 3 dager nesten uten søvn og lest kirkebøker, så jeg blir snart blind hehe. imponert over hvor flinke folk er her til å lese gotisk. takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er lenke til tidligere debatt på Digitalarkivet Jonas Nilsen Budde og hans aner(nr.34 i oppsettet mitt):LenkeHvis du søker på Budde i søkefeltet her på Digitalarkivet kommer det opp flere debatter om noen av navnene som kommer frem her. Artikkelen 'Buddeætta fra Jemtland' og bygdebok for Rana kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

takk igjen. har lett etter jens nielsen`s 3 kone, uten resultat enda. fant noe annet her:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1762, side 506-507. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-256>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var skifte etter Jens Nielsen på Sirijord i 1797. Jordsatt 15 Trin 1797 i Stamnes, 77 år gammel. Var skifte etter Karen Larsdtr. på Sirijord i 1803: Cornelius Jensen, arvetomten, Lars Jensen, Stamnes, Anna Jensdatter, gift med Jacob Joensen, Giertrue Jensdatter gift med Jonas Hemingsen, Sørra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

I skiftet efter Jens Nielsen i 1797 er også sønn og datter fra 1. ekteskap nevnt: Nils Jensen, 38 år, på Teistad og Kirsten Jensdatter, ugift 42 år, Ulvangen. Ane Jensdatter var i 1797 gift med Jacob Joensen, Holmvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Navnet Cornelius er jo spesielt, og styrker teorien om at Jens Nilsen var sønn av Kirsten Corneliusdatter(skifte i 1748) og Nils Jensen Aasen. Cornelius er jo da i såfall oppkalt etter sin farmors far Cornelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

det var en flott måte å få satt det opp på. ved å gå litt ned i lista de, fant jeg min bestemor: henny charlotte hansen. ser at dødsdato manglet så her har du den: 20/9 1971 .hun var forøvrig gift med gustav otmar dybvad født 3/7 1902 i lånke han døde 17/10 1982.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.