Gå til innhold
Arkivverket

[#82660] Johan Hansen från Gudbrandsdalen


Gjest Erika Öhnstedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Erika Öhnstedt

Hej!Min farfars farmor Ida Johanna Johansdotter föddes utom äktenskap i Bingsta, Bergs socken i Jämtland, Sverige. Antecknat om hennes far står Johan Hansson från Gudbrandsdalen. Jag har inget födelsedatum eller födelseort för honom, bara Johan Hansson, Gudbrandsdalen. Barnet föddes 10 september 1877 så Johan ska ha vistats i Berg, Jämtland åtminstone runt årsskiftet 1876-1877. Det kan vara så att denna Johan är svensk och att han varit i Gudbrandsdalen innan han kom till Jämtland, eller så är han från Gudbrandsdalen helt enkelt. Jag vet inte hur man ska kunna få reda på något om honom, men jag skulle bli jättetacksam om någon försökte iaf!!Så, Johan Hansson eller Hansen, föddes eller befann sig i Gudbrandsdalen innan han kom till Berg i Jämtland, där han avlade ett barn runt årsskiftet 1876-1877. Förhoppningsvis finns en anteckning att han reste till Sverige. Han borde vara född runt 1850-talet. Tacksam för hjälp! /Erika Öhnstedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være Johan [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f60432&gardpostnr=309&personpostnr=1723&merk=1723#ovre>LenkeGrunnen til at jeg tror det kan være en mulighet er at kona og en sønn var alene i 1875, og det er litt ubestemmelig om hun da var gift eller ikke.Kan dette være kona og en sønn i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke sjekket om denne Johan Hansen døde eller ikke. Hans står ikke i utflyttingslistene. Eller han kan ha stukket av fra kone og barn.Datteren Andrine i 1875 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70432&gardpostnr=296&personpostnr=2264&merk=2264#ovre>LenkeSannsynligvis Ingeborgs datter Emilie Oldatter i 1875 Lenke og jeg lurer på om dette er sønnen hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erika Öhnstedt

Berit!Ja det är väl inte omöjligt att det är den Johan jag söker. Det är svårt att säga eftersom jag inte vet något om honom. Om jag tolkar det hela rätt skulle han i så fall vara född ca 1838 i Göteborg? Han är alltså gift med Ingeborg Haagensdatter när han är 28 år och hon är 39, och där finns en Andrine Johansdatter 2 år, född ca 1864, som kan vara hans dotter? och sedan en son Johan född 1867. Ingeborg står som ogift med frågetecken, alltså oklart om hon fortfarande är gift eller inte 1875. det kan ju då betyda att han antingen dött eller lämnat orten, och skulle kunna vara den Johan som befinner sig i Berg 1876-1877. det låter ju ganska troligt faktiskt! men går det att på något sätt få reda på ifall han övergav sin familj och drog till sverige eller inte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hvordan man skal komme videre i Norge.Men jeg lurer på om det er mulig å finne ut om han er registrert som innflytter til Bingstad/Berg. Kanskje han også ble oppgift i Sverige?Men, aller først er det viktig å finne vielsen i NOrge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det finnes gårdshistorie (BB) fra Øvre Rendalen.Kanskje noen har mulighet til å sjekke om det kan stå noe under Hangaardstøen og Sørberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erika Öhnstedt

Skulle du, om du har tid och lust, vilja skriva ner här vad det står om Johan och Ingeborgs vigsel? jag ser inte så bra vad det står, men även om jag kan se det mesta så vill jag inte riskera att missa något viktigt. det vore jättesnällt!Hur ska jag bära mig åt för att komma över gårdhistoria då? vart ska jag vända mig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde håpet at noen i DA hadde som har bøkene hadde sett dette, men det ser dårlig ut.Kanskje du skulle starte et eget tema hvor du spør om noen kan gjøre oppslag i gårdshistorie fra Øvre Rendalen. Gårdene skulle da være Haagengaardstrøen (brudeparets navn) og Sørberget(brudens fars navn). Forloverne var fra gårdene Mömb? og Nordseth, men jeg vet ikke hvor viktig det er. Legg gjerne ved lenke til dette temaet. Vet du ikke hvordan, skriv da i det minste temanummeret.Vielsen, jeg skriver ikke av i helt samme rekkefølge som det står, men samler alle opplysningen om hver av dem. Øvre Rendalen (Ø.R.) 12.januar 1864. Brudgommen: Ungkar og .... Johan Hansson fra Rödbo forsamling av Bohuslän i Sverige, født i Rödbo i Sverige, bor i Reendalen. Han er 25 år og faren er arbeidskarl Hans Jonsson av Rödbo. Johan har hatt naturlige kopper ifølge attest av 24.aug. 1860 fra pastor Blidberg til Ørgryte. Bruden: Pike Ingeborg Haagensdatter Hangaaardstrøen , født og bor i Reendalen, 36 år og faren var Haagen Haagensen Sørberget. Hun ble konfirmert 1843 Nr.24. Felles opplysninger: Forlovere: Peder Jacobsen Mömb og Berger/Bergar? Halsteensen Nordseth. Tillysningsdagene var 3. og 4. søndag i ....., 2. juledag 1863. Tillysningen forlangt av brudgommen. Begges 1. ekteskapelige forbindelse.Konfirmasjonen i 1843 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har leita litt i de to bygdebøkene jeg har for Øvre Rendalen, men fant ikke noe der.Rendalen ligger i Østerdalen og ikke Gudbrandsdalen. Slik jeg forstår det så var ikke Johan Hansen gift med barnets mor. Altså ikke gift i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Tordis. Jeg hadde håpet at det skulle stå noe der. Men da er jeg like langt ang. om dette kan være riktig person eller ikke.Det er jo utrolig lite opplysninger å gå etter. Kun Johan Hansen fra Gudbrandsdal som var i Jämtland i 1876/77. Han behøver jo ikke en gang å være født i Gudbrandsdalen. Å lete i alle utflyttingslister i Gudbrandsdalen er litt for drøyt, og det er jo ikke sikkert han meldte flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei Erika og Berit. :-)Jeg fant Johan Hansen/Hanssons innflytting til Rendalen. Han kom dit fra Romedal og her står det at han er født 4. juli 1838. Fødselsdatoen er det jo greit å ha om en leter videre: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 5 (1853-1866), Inn- og utflyttede 1864, side 369. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8902&idx_id=8902&uid=ny&idx_side=-351>Lenke (øverst)Jeg har ikke funnet ham i utflyttede fra Romedal, men det kan skyldes at jeg ikke har sett nøye nok etter.Jeg har Jacob Breda Bulls bok om Rendalen og fant litt om familien på s. 8: 'Parceller og pladser paa Hangaard' Det står forsåvidt ikke mer der enn hva dere har greid å finne i kirkebøkene om Johan Hansson, bortsett fra at han er smed. Når det gjelder spørsmålet om de var gift, tenker jeg at de ville vel ikke vært ført inn i kirkeboka under Viede om de ikke hadde giftet seg. Spørsmålstegnet skyldes vel at mannen kanskje hadde forlatt henne.En annen ting som sto der, var at Ingeborg Haagensdatters søster Oline også får et barn (Johanne f. 1863) utenfor ekteskap med en med samme navn; kjøpmann og enkemann Johan Hansen Emserud fra Hamar.Kjøpmenn reiser jo endel, så jeg tenkte han også kunne være en mulig kandidat. Jeg finner en kjøpmann med det navnet på Hamar i 1865, men han angis som ugift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Med så lite opplysninger tror jeg det blir veldig vanskelig å finne noe i Norge. Det er for mange som heter Johan Hansen. Jeg tror nok at det må letes mere i Sverige. F.eks. hvor ofte ble det holdt husforhør? Kanskje han er med der. Inn- og utflytting, flere uekte barn og kanskje ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Berit.Jeg har folketellingene i Sverige for 1880, 1890 og 1900, men ikke funnet denne Johan f. 1838 i Göteborgs og Bohuslän. Det kan jo være at denne Johan ikke reiste tilbake til Sverige i det hele tatt..Etter hva jeg vet, ble husförhör holdt hvert år. Ikke alle årsperioder av fødsels/dåpsregistreringer er med i utvalget av kirkebøker, så om det er slik at en da benyttet en annen kirkeforsamling, skal en være godt kjent for å finne riktig..Jeg er enig med deg i at det må letes mer i Sverige. Det kan jo være at en kommer over kirkebokinnførsler som du nevner og det er nok den eneste måten å finne ut av hvem han er og hvor han ble av.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har sett der og funnet Ida Johanna Johansdotter med moren Anna Christensdotter. Anna flytter mellom Bergstaden (s. 30) og foreldrehjemmet i Bingsta (s.61), men jeg har ikke sett Johan Hansson ennå. Kan lete videre etter ham.

bilete10594.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har sett der og funnet Ida Johanna Johansdotter med moren Anna Christensdotter. Anna flytter mellom Bergstaden (s. 30) og foreldrehjemmet i Bingsta (s.61), men jeg har ikke sett Johan Hansson ennå. Kan lete videre etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Det finnes bare én eneste Johan Hansson i Bergs socken (s. 114) og han har holdt seg i Sverige, ser det ut som. Han har i alle fall ikke noen attester for å reise til Norge eller andre steder i perioden 1871-1881. På bakgrunn av det og at han er f. 1823 og har familie, anser jeg ham som uaktuell.Nei, det kan nok bli vanskelig å finne Johan Hansen/Hansson fra Gudbrandsdalen, tror jeg. Vennlig hilsen Anne-LiseTakk til DA for sletting av dobbeltregistrert innlegg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.