Gå til innhold
Arkivverket

[#82661] Nordmenn i Peru før 1940


Gjest Aase Hjelde
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase Hjelde

Tusen takk for hjelpen. Søket fortsetter, så jeg er fortsatt interessert i å få tips om noen der ute kjenner til norske emigranter til Peru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg kjenner til en Edvard Pedersen fra Drammen som havna i Peru. Hvet ikke sikkert når han dro, men har god margin til 1940. Har ikke data her jeg er nå, men kan eventuelt komme tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Før jeg eventuelt legger noe serlig arbeide i dette, kunne det være interessangt å hvite. Hvorfor denne interessen/hva skal det brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Før jeg eventuelt legger noe serlig arbeide i dette, kunne det være interessangt å hvite. Hvorfor denne interessen/hva skal det brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase Hjelde

Etter mange års interesse for Peru, har jeg fått lyst til å grave litt i historien til norske emigranter til landet. I den forbindelse har jeg også knyttet meg løselig til et prosjekt som Universitetet i Oslo har startet der de ser på norsk emigrasjon til Latin-Amerika fra 1820 til 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei! Vet ikke om jeg husker feil, men mener å ha lest en gang om et område eller en dal i Peru hvor befolkningen er lyse i hud og hår og ser ut som nordmenn? Og likner overhodet ikke på innfødte peruvianere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ikke utenkelig at enkelte norske sjømenn kan ha blitt igjen i Peru i forbindelse med den omfattende 'guano-farten' på 1800-tallet?Litt om denne farten her:Lenke 2000-2009/2000 Guanohandel på 1800-tallet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken til pdf-dokumentet virket ikke, dessverre.Det var meningen at den skulle gå til artikkelen 'Guanohandel på 1800-tallet' av Kolbjørn Skipnes, Stavanger Museums Årbok, årg. 110 (2000), s. 93-132, utg. 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke hvor lett det er å finne igjen slikt som en ikke husker tittelen på, men husker at disse 'ariske' folkene i en dal i Peru ble betegnet som et mysterium hvor de hadde dette nordiske utseendet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

An. innlegg 7 - det skulle ikke tilfeldigvis være Edvard Pedersen Temtemoen som endte opp i Peru vel? I så fall er jeg veldig interessert i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.