Gå til innhold
Arkivverket

[#82671] Gamle ord og uttrykk


Gjest Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Brynlund

Hei. Har 'oversatt' en husmandskontrakt fra 1872 fra ytre Helgeland (Dønna). Enkelte ord kan jeg ikke finne forklaring på. Kontrakten starter med C.R og årstall: Hva står C.R for? Kotiende, er det forkorting for Kongetiende? Ved fiske deles Landelot og Saltpenge likelig mellom eier og husmand. Hva er Saltepenge? Husmanden skal aarlig skjære en Tolftemening ager. Hvor stor er en Tolftemening ager? Kontrakten slutter med Saaledes forenede tilstaa. Hva betyr dette uttrykket? Hvilken juridisk ordbok er best til dette bruk? Håper noen kan hjelpe meg. Med vennlig hilsen Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Hei RoarHvis du går inn på vår web side : www.muus.se og surfer deg frem til siden : Norske hjelpesider , så vil du finne en mengde gamle måleenheter her , samt gamle ord og uttrykk ol. kanskje du kan finne noe som kan gi deg svar på spørsmålet ditt .Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Roar!Du kan jo legge ut ei lenke til husmannskontrakta her, så vi får kike på den. Kotiende høyrest litt rart ut, kan hende det rett og slett er ein transkripsjonsfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tru om ikkje kotiende er ei forkorting av korntiende. Kan hende husmannen måtte betala ein tidel av kornet han ev måtte dyrka til husbonden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Trudde denne skatten vart kalla krøtterskatten og at han vart kravd av alle husdyr. Har eigentleg aldri høyrd om kuskatt før, men kan henda omgrepa ikkje var dei same overalt? Korntiende står elles omtala i Historisk leksikon, men ikkje ko(u)tiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, det stemmer at ordet er nemnd under oppslagsordet, tiende. Eg prøvde å slå opp på ko- eller kutiende blant oppslagsorda, men fann det ikkje der, men som nemnd stod korntiende blant oppslagsorda. Tenkte ikkje på slå opp på tiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1) - det er vel eit par spørsmål som står att. For å tolke 'C.R.' mmå vi kanskje få sjå korleis det ser ut. Dersom dette er eit skanna dokument i digitalarkivet, kan du legge lenkje her.Det andre - om juridisk ordbok: det finst neppe noko slik ordbok som hjelper stort. Grunnmanuskriptet til Norsk Ordbok og Ordbog over det danske sprog er vel kanskje det næraste du kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vil anta at C.R. står for kong Carl. I tinglyste dokumenter fra hans kongetid (1859-1872) står det helt i begynnelsen av dokumentet C.R. = Carl Rex for å vise at det var brukt stemplet papir. Under faren og forgjengeren Oscar (1844-1859)står det O.R. = Oscar Rex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

terje (14) ... 'oppfinne' og 'innføre' er ulike ord. Skatt vart nok funne på nokre tusen år før Sigurd, og tiende er nemnt i 5.Mosebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Brynlund

Hei Takk for alle god innlegg mens jeg har lagt med nesen i en klut. Yngve som foreslår at CR=Carl Rex synes jeg hører veldig riktig ut. Dette med Kotiende som Ivar gav en lenke til, er jeg ikke helt fortrolig med, da disse husmennene skjelden hadde mer enn 2 kyr, slik at det ikke blir rare skatten ut av dette. Legger ved lenken til kontrakten Lenke Benevnelsen for areal tolv-femning er iht Ivar trønderske benevnelser, rart de ikke brukte noe fra Nordland, hvis det fantes. Igjen takk til alle somsom har kommet med gode løsninger. Mvh Roar brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.