Gå til innhold
Arkivverket

[#82672] Johannes Olsen, Ytterøya, Nord-Trøndelag


Gjest Steinar Sand
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sand

Johannes Olsen, Ytterøya, Nord- Trøndelag var gift med Ingeborg Altsdatter, f. 1792. De hadde datteren Ingeborg Marta, f. på Ytterøya 1828, konfirmert 1843, 17.s. e. trefoldighet. Skulle gjerne visst noe mer om Johannes. Fødsel, død,ev. andre begivenheter. Foreldre. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Takk skal du ha Eva. Jeg er litt usikker på hvem som var foreldrene til 'min' Johannes Olsen. På grunnlag av Johannes` alder da han giftet seg, konfirmerte i Ytterøy 1758-1816, gravlagte 1817-43, folketellingene for Ytterøy, 1797, 1801 og 1810, har jeg kommet til at det må være : Ole Rasmussen og Beret Jonsdatter. Hva mener du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Den var litt vrien. Jeg finner tre Johannes Olsen i den samme konfirmasjonen i 1809 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16411&idx_id=16411&uid=ny&idx_side=-169>Lenke , en fra Jørstad som du har trua på, en fra Barstad og en fra Schouge. Johannes på Barstad har eldre brødre som er soldater og en av forloverne i bryllupet til Johannes var serg. fra Barstad. Skulle det være denne Johannes, var han sønn av fraskilt Gjertrud Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Johannes Barstad var født 13.10.1794 døpt 19.10.1794. Faren het Ole Jonsen. Ytterøy 1756-1816, side 130. Lenke Johannes Barstad dør i 1829. Da kan det ikke være ham siden han får barn både i 1830 og 1833.De bor på Brusveet også når Ellen Serina dør, 10 uker gammel i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Hei Eva og takk for nye opplysninger. Hvis du er villig til å diskutere saken litt videre med meg, så har jeg følgende resonnement : Etter å ha sjekket ut Johannes fra Barstad, står vi igjen med Johannes fra Jørstad og Johannes fra Schaug. Både ved folketellingen 1797 og 1801 har de samme alder, henholdsvis 4 og 7 år. Ved konfirmasjonen er Johannes fra Jørstad 16 år og den andre 15 1/2år. Dette taler i favør av Johannes fra Jørstad om vi sammeligner med alderen ved vielsen, riktignok med bare 1/2 år. En annen opplysning som, etter min mening, er vektigere, er at to av fadderne ved Johannes/Ingeborgs første barn, er Alt Pedersen, Ingeborgs far og Johanna, Alts kone.( Kfr. Ft. 1801). Etter dette kommer jeg til at Johannes Olsen fra Jørstad, senere Sanden, er den Johannes jeg søker. Hans foreldre skulle, iflg. Ft. 1801, være Ole Rasmussen og Berthe Jonsdatter. Er du enig ? Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Hei Eva. Jeg trakk vel litt for rask konkluasjon når det gjelder fadderskapet. Det kunne jo være slik selv om det var den andre Johannes som var barnets far. Et stikkord kan være bostedet Sanden. Hører det til Jørstad eller til Schauge eller ingen av delene ? Jeg kan kanskje forhøre meg i Levanger kommune. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiJeg bare kikka litt raskt på dette.Johannes, født 1794 av foreldrene Ole Pedersen Hougen og Ingeborg Olsdatter, døde i 1834.Johannes, født 1795 av foreldrene Ole Jonsen og Gjertrud Hansdatter Berstad, døde i 1829.Johannes, født 1795 av foreldrene Ole Simonsen og Anne Gunnersdatter Brustad, døde i 1824.Johannes født 1793 av foreldrene Ole Rasmussen og Berithe Jonsdatter (død 1818) Jørstad, er under farens skifte i 1826 i Trondheim.Johannes født 1793 av foreldrene Ole Andersen og Ziri Larsdatter (død 1793) har jeg ikke hatt anledning til å undersøke noe mer om, annet at han står oppført i farens skifte fra 1809.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ja lett er det ikke, men vi kan ihvertfall utelukke dem som var døde i 1833. Hvor fant du Jørstad i Trondheim i 1826? Stod det noe om at han var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sand

Hei ! Takk til Mette og Eva for bidrag. Jeg er fremdeles i villrede. Funderer litt på fadderene. Ingen av foreldrene til de aktuelle Johannes`ene har stilt opp. Noen er jo avgått,Ole Andersen og Ziri Larsdatter. Kanskje er de som er foreldre til den ettersøkte Johannes. Da Johannes/Ingeborg ble gift og til de to første barna var kommet, bodde familien på Sanden. Der bodde også svigerforelrene til Johs. Senere bodde Johs. m. fam. i Brosveet(under Skouge). Det var vel der en Johannes vokste opp. Jeg må nok spekulere litt mer og kanskje kommer jeg over nodvedige tilleggsopplysninger. I alle fall takk til dere. - Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.