Gå til innhold
Arkivverket

[#82675] Johannes Andersen f. Biri 1777, bosatt Herberg i Ringsaker 1823 - familie?


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Johannes Andersen var født på Huskelhus i Biri 1777. I skiftet etter mora 1802 sies det at han før har tjent hos kjøpmann Hedemark i Christiania, men skal nå være med en landmåler på Vestkanten. I 1805 var han 'kondisjonerende' hos amtmann Rafn på Bragernes. Ved farens død 1823 var Johannes bosatt Herberg i Ringsaker. Er det noen som vet om han var gift og hadde familie, eller når og hvor han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Tandsether

Jeg sjekket konfirmantlistene for Ringsaker og fant følgende: Konfirmert 1824 som nr. 542 Lars Johannesen Birkeeie i Vang døpt 10.5.1807. Foreldre Johannes Andersen og Pernille Hansdtr. Herberg.Lars var født på Bjerkeeie 7.5.1807 og ble døpt i Furnes 10.5.1807 av foreldre Johannes Andersen og Pernille Hansdtr. Bjerkeeie. Familien var altså bosatt på Herberg i Ringsaker 1824.Foreldrene giftet seg i Vang 30.12.1806 (Vang 1734-1809 side 434) som enkemann med skriverens attest Johannes Andersen Birkeeie på Furnes og pike Pernille Hansdtr. ibid. Jeg vet ikke hvem som var første kona til Johannes, men det kan ha vært Marte Andersdtr. Bjerkeeie begravd i Furnes 3.4.1806, 44 år gammel.Andre kona Pernille Hansdtr. kan være datter av Hans Larsen og Gunnor Olsdtr. som i 1801 var husfolk under Syljeset i Vang med datter Pernille 24 år, men hun er ikke døpt i Vang 1775-1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er et par i 1801 tellingen bosatt på Dæhli i Furnes som kalles Johans Andersen og Marte Andersdtr, alder stemmer med den Marte som dør i 1806,mulig at det er dennes ektemann som blir gift igjen med Pernille Hansdtr i 1806, men da ser det ikke ut til at alderen på Johannes Andersen stemmer helt, han var født ca 1766 hans far bor også der enkemann Anders Johnsen. Så det spørs om dette er din Johannes Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Her må det kanskje være noe feil et sted, men jeg vet ikke hvor. Den Johannes Andersen som var gift med Pernille Hansdtr. og bosatt Herberg 1824 må utvilsomt være den jeg leter etter, for det var neppe to med samme navn på Herberg samtidig. Ved faren Anders Håvelsen Huskelhus sin død i 1823 hadde man tydeligvis god oversikt over hvor barna var. Om sønnen Ole Andersen sies det at han bor i Amerika, og dette var lenge før utvandringen startet (Ole var sjømann). I april 1804 bodde 'min' Johannes i Drammen da han kvitterte for mottatt morsarv. Han kan selvsagt ha flyttet til Vang kort tid etter og som enkemann giftet seg igjen der. Johannes er uansett ikke den samme som var husmann under Dæhli 1801, for 'min' Johannes Andersen var i 1801 24 år og ugift gårdsdreng hos kjøpmann Hedmark i Christiania. Ekteparet Johannes Andersen og Marte Andersdtr. var i 1803 bosatt vestre Doblougeie ved datteren Martes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja den som var gift med Marte kan ikke være din, 100 % sikkert kan det vel heller ikke være at den som er far til Lars f i Furnes er din heller, for det kan ha bodd to Johannes Andersen på Herberg selv om sjansen er liten. Men hvis det er så at det er den Johannes Andersen, gift i Vang 1807, som er din så var han jo enkemann, du vet han var ugift og bodde i Christiania i 1801. Den første vielsen var da et sted mellom 1801 og 1806,skulle være mulig å finne den, kanskje han giftet seg i Christiania? Og 1805 var han altså i Drammen(Bragernes)Har du sjekket vielser der ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Lars Johannesen bodde iallefall på Krogsgård i 1838 da han sammen med en Gulbrand Thorsen Fjeldstad (nr15-16) blir sendt til Christiania Slaveri.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Han står også nevnt under utflyttede i 1850 som utflyttet til Stavanger,dog står det også at han hadde forlatt Ringsaker i 1827.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.