Gå til innhold
Arkivverket

[#82680] Militærruller for Bergen, Askøy, Hamre 1760-1800, hva finnes?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at det ligger ute en del militærruller for Radøy, Øygarden, Lindås og Herdla på 1700 tallet. Hva finnes av tilsvarende for Askøy, Hamre og Bergen mellom ca 1760-1800?Grunnen til mitt spørsmål er en gammel nøtt jeg ikke helt klarer å slippe tak i. Gjennom flere debatter i Brukerforumet har jeg prøvd å fastslå opphavet til Ole Monsen Qvorvaag som døde i Bergen 1810. Ved hans død ble slektsnavnet Qvorvaag første gang brukt. Ved samme hendelse får vi opplyst at han var født 1734 i Hamre prestegjeld.Nå var det vel neppe den avdøde som oppgav disse opplysningene til presten, med mindre han fortalte det på sitt dødsleie. Men tross mange gode forsøk og hjelp fra andre har jeg ikke kommet noe nærmere hans opphav.Han er ikke å finne i de militærlistene som ligger på nett. Han bodde på Askøy, Øyjorden under Florvåg mellom 1759 og 1762 og dukker opp som kommunikant i Korskirken 1790 og 1800 som enkemann. Trolig har han bodd i Sandviken fra han flyttet fra Askøy. Mitt håp ligger nå i at han kan finnes i militærruller fra nevnte områder. I 1804 er han nok for gammel, for han er ikke nevnt i listene 1804-05.For å gjøre en lang historie kort. Hva finnes på Statsarkivet i Bergen av militære mannskapslister for Askøy, Hamre eller Bergen mellom 1760-1800?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er nok dessverre at det finnes lite.Legdene var delt mellom Sjølegder (under Innrulleringssjefen) og Landlegder (de to Bergenhusiske Infanteriregimentene). Det er bevart mest materiale fra sjølegdene.I Stiftamtmannsarkivet ligger det en del militære ruller, men ikke så mange fra Nordhordland. Fra 1769 ligger det mønstringsrulle fra Søndre Nordhordlenske kompani. Fra 1788 ligger det kompanilister fra Nordhordlenske livkompani, Søndre og Mellemske Nordhordlenske kompanier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Yngve. Jeg får nok ta meg en tur innom en dag å se på det som er. Inntil så skjer får jeg la håpet leve en stund til.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

I en kopi av Bergen bys hovedrulle over matroser året 1765 er det en Ole Monsen som utgår av rullen. (Kilde: Arkiv EA-3115 Sønnafjeldske kontor, serie dgd Journalsaker, pakke L0038)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Erlend. Man skal jo være forsiktig med å si aldri, men jeg tror nok ikke dette er 'min' Ole Monsen. Jeg har ikke noe sted sett ham oppført som matros. Han var jordarbeider og arbeidsmann i alle de oppføringer jeg har funnet på ham mellom 1759 til hans død i 1810. Han ville dessuten bare vært ca 30 år i 1765, og vel noe ung til å utgå av listene om han da ikke var tjenesteudyktig.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Nei, da er det kanskje ikke 'din', men verd å sjekke opp? Her er et forslag til du kan sjekke opp: I en trykt utgave av fattige og uformuende til ekstraskatten i Bergen 1771 nevnes en Ole Monsen i 24de rode nr 165.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Erlend for et nytt positive bidrag. Det er nok mer sannsynlig denne gangen. Han var ommunikant i Korskirken 1790 og 1800, men da står det bare at han var enkemann bosatt i Sandviken. I 1801 er han daglønner og bor i rode 2 hus nr. 43. Ved sin død i 1810 var han almisselem og bodde i rode 1 hus nr.49. Så han har i alle fall bodd i Sandviken fra 1790-1810.Dessverre er det ikke noe skifte etter ham siden han var almisselem. Eller rettere sagt, det var vel et skifte, men der var ingenting å arve og følgelig var ingen arvinger nevnt. Men datteren Ingeborg bodde i 1810 to hus bortenfor sin far.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.