Gå til innhold
Arkivverket

[#82687] Tyding av tingbok for Lofoten


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Hei, noen som kan oversette innførsel om Enoch Christensen pkt. 3 nederst til høyre. Lenke (får ikke linken til å virke, det er Tingbok som starter i 1726 s.4) Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Klarar ikkje riktig alt, men innhaldet skulle vera klårt nok:Enoch Christens. lod oplese en Bøxelsedel paa 2 p(un)d landskyld udi Supstad, udgifen af Biskopens ombudsmand Sr. ??? Müller af datto Wisnes (?) d 12 october 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Så vidt eg veit var aldri landskylda oppgjeve i huder i Lofoten. Det var nok smør eller helst fisk som var betalingsmedelet. Fisk vart målt i våger, pund og merker.Truleg dreiar det seg om Saupstad i Gimsøy. I alle fatt eig biskopen ein del av denne. Vi ser at landskylda er oppgjeven i våger og pund (fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (7): Jeg ser at den foregående på samme side er nevnt med 2 pd. i landskyld, så da står det nok det på Enoch også :-)) Beklager feilen, Werner!Til (6): Dette var jo litt av en harang, da, og jeg leser den slik:'Enoch Christens. og Lars Lars. Substad Var Indstefnt For de hafde brugt Natte Roer, og udroed Natten til dend første Løverdag i fasten; begge Møtte for Retten, Negtede icke, men Vedstod at de hafde brugt samme Natteroer; Fogden Rosenving paastod at de maatte straffes effter Loven Men som de bad for sig og lovede forbedring; blef derfore saaledis imellem parterne aftalt, Enoch Christens. med sine skippere skulle betale til de fattige for sin forelsselsse for denne Gang 2 RB. Ligeledis Lars Larss. imens kommer de oftere igien udj Samme forsseelsse, da effter Anordningen at straffis med 6 RB under nam og Execution effter Loven om icke inden 15 Dagers forløb, Dommen bliver effterkommet.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei, Else. Den du tyder har jeg ikke oppfattet. Flott. Det var imidlertid det som starter i 10. linje på høyre side. Ref. lenka i (6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg så også den, men trodde ikke dette var samme Enoch?Uansett: 'Enoch Sødahlen Var Indstefnt af Fogden for begangne Leiermaall med Sophie Tommesdatter hvilcken hand har Egtet. Bøde® effter Loven, 3 RB 2 ort (eller mark) 4 sk.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ved sommertinget 12/6 1728 på Walberg finner man følgende:Enock Sødahlen Var Indstefnet af fogden for begangne leiermaall med Sophie Tomasdatter hvilcken hand har ægtet bøde etter loven, 3 Rdr 2 ort 4 skilling. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (13): Dette er da samme lenke som Werner la ut i innlegg (6), og samme tekst som er tydet i innlegg (11).Er det noe her jeg ikke har fått med meg, eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei, Michael. I debatten du viser til, lurte jeg på hvem som egentlig var far til Enoch Christensen(1707-74). Utfordringa er fortsatt åpen! Interessant lenke du kommer opp med(16). Jeg prøver å kartlegge Enoch, men har vansker med skrifttolking - ennå. Nederst på side 10 [url="http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31297/7?size=full&mode=0>Lenke stå jeg fast, det samme her midt på side 98 pkt.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Sånn jeg ser det så var Enoch sønn til Christen Christophersen og Elisabeth Thue.Grunnen til det er at a) Enoch får bøter fra Sydalen i 1728 b) broren var Rubert som man finner i manntallet 1701 c) moren heter Elisabeth hun ble grl 7/3 1753 (Rubert Christensens moder ble gravl. Kilde fogderegnskapet 1753/54) d) Enoch nevnes aldri som Ringkjøb.Barn av Enoch Christensen: 1. ekteskap; Thomas (morfar), Elisabeth (farmor), Christen (farfar), Jens Hasselberg (antagelig oppkalling etter Jens Christensen Hasseberg som kan være mormorsfar), Torchel (morfarsmorsfar hvis navn var Thyge), Enoch, Fredrik, Elias, Sophie. 2 ekteskap; Maren (mormor), Hans (morfar), Golla, Dorthea, Maren (søster), Kristina.Barn av Rubert Christensen: 1. ekteskap; Maren (mormor), Elisabeth (farmor), Abraham (morfar), Ide (morfarsmor), 2 ekteskap; Peter (morfar), Christen (farfar), Berithe/Birgitha (forrige kone).Enoch i Tingboka anno 1744 hvor Robbert Christensen nevnes som Enoch's bror [url="http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31302/119>http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31302/119Bygdefarkontrakt 26/8 1746 http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31302/152 s. 147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk for tilbakemelding. For meg ser det også ut til at din teori om foreldre til Enoch virker mer troverdig enn Nicolaisen-teorien. Jeg sliter fortsatt med å få sammenheng i innførslene i tingbøkene (lenkene i 16 og 17). En ting til jeg lurer på. Hvorfor fikk Enoch Sødahlen bot på Tinget 12/6 1728(13) når han ble gift med dama i Bø kirke i 1727(iflg. kilder)? Eller er dette bare et ca.årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Grunnen til han fikk bøter var pga Enoch og Sophie fikk barn før det var gått 9 mnd etter deres vielse. Var strengt på den tiden. Det er vel lite trolig at deres vielse ble inngått i Bø, da de begge var fra Gimsøy. De flyttet jo ikke til Bø før i 1746/47. Kirkebøkene for Bø begynner først i 1741.Enoch Christensen Føre får sin bygselseddel ble opplest 27/6 1748 på tinget [url="http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31302/171>http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/31302/171 s. 166b og får bygselbrev på 1 pd i gården Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

# 17s. 10 Kongl: May.tts foget tilspurde almuen om eftter skrefne postter saaledis; No. 42 Substad beboes af Lars Hansen og, Enoch Christensen, som udj man(d)tallet findis anført, dend 3: opsidder Neml: Encken sl: Christopher Anfindsen er fra gaarden og for armet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

2: tilspurde fogden almuen om Henrich Jacobss(dbl.s): som har bedrevet horrerie udj sit ægteskab med Elen findske udj det aar 1731 haver nogen boedtz lod eller er noget eiende, hvortil Laugrettet svarede att be.nt Henrich Jacobsen er en fattig huussmand og er aldeelis indtet eiende, men som hand er arbeids før og her er trang for folch, haver Enock Christenss: Substad indgaaet med fogden at svare kongens sigt med 12 Rd: huor paa tingsvidne blef med=deelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk for 'oversettelsene'. Ikke like enkelt alt før i tia. Jeg har ved et par anledninger vist til 'kilder', det rette er: andre nettsteder. Rart med ting som er kommet på trykk!Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ser f.eksempel i Bodin bygdebok om landmajor Nicolai Ringkiøbing får man vite at han aldri bodde på gården Fenes (kun et underbruk), men bodde på gården Elstad og at familien fraflytta denne gård etter 1686.Christen Nicolaisen Ringkjøb er helt sikkert konstruert. Ingen kilder kan bekrefte hans eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.